Vilcabamba

February 1, 2010 in Ecuador

Ik voelde me de dag van vertrek niet helemaal top. Waarschijnlijk iets verkeerds gegeten de avond voor vertrek wat me de halve nacht al wakker had gehouden. Een voorzichtig ontbijtje....en vandaag maar 5 uur bussen naar Loja en daarna nog ruim een uurtje naar Vilcabamba. Het viel echter niet mee....de bus was zo stijf afgeveerd en de banden waren zo hard opgepompt dat we het gevoel hadden vijf uur op een skippybal te hebben gezeten....daarna hebben we op de route naar Vilcabamba naast locals gezeten die last hadden van odorexia nervosa....wat een verschrikkelijke lucht! Bij aankomst in ons gereserveerde resort hostal onderbrak ik Hubert bij zijn introductie praatje....rende naar de kamer....en ben eerst vreselijk over mijn nek gegaan. De rest van de dag werd het niets meer dan een beetje soep en wat rijst.
    De volgende ochtend was het al weer een stuk beter.....een lekker ontbijt met vers fruit en pannenkoeken en kruidenthee...en een mooi uitzicht vanaf het restaurant op het mooie dal gaf genoeg energie om een voorzichtige wandeling te gaan maken in de bergen. Er was keuze uit verschillende routes...van verschillende moeilijkheidsgraad. We begonnen voorzichtig....tevens was dit de eerste keer sinds het motor ongeluk in Nicaragua ( 5 September) dat ik mijn wandelschoenen weer aan kon...spannend dus! De wandeling was mooi...we liepen sneller als de voorgeschreven tijd...en de voeten voelde goed! We hebben �s avonds goed gegeten in ons hostel en lagen er vroeg in. De volgende dag hebben we een langere en moeilijker route uitgekozen....mooi....niemand tegenkomen onderweg.....lopen op de toppen en de kammen van de bergen....mooie plaatjes schieten.....en wederom sneller gelopen dan de voorgeschreven tijd.
    We hebben de dag afgesloten met een uitgebreide massage van 1,5 uur....en gegeten in het restaurant. De luiken vielen snel dicht die avond!!

Vilcabamba staat als de valley of longlivety...de mensen worden hier gemiddeld ouder (vaak ouder dan 100 jaar!).En wordt gepromoot als plek om van je hartkwalen te genezen. Geen wonder dus dat er in ons hostel dat er veel oudere mensen verblijven.....vooral dikke Duitsers en Amerikanen. Ook het kleine centrum van het dorpje is overspoeld met buitenlanders en real estate offices. Je kunt nergens lopen of je komt de dikkerds tegen....uitgedost in de meest lelijke combinaties van gifgroen, paars, turqoise, geel....en natuurlijk op wandelschoenen. Allemaal op zoek naar een een nieuwe woonplek om hun kwalen te verlichten....zittend achter hun laptops.....sigaretten rokend....vette zooi etend....en zich voort laten zeulen in 4x4 taxi's, in plaats van ook eens een wandeling te maken. De nieuwe hamburger generatie is ook al in aantocht!!

Tevens is er veel Reiki en Sjamanisme....en word er vanachter de laptop tijdens het ontbijt veelal met elkaar gesproken over spirituele blokkades en andere zweverige toestanden.

Vanavond gaan we per nachtbus de grens over naar Peru...en morgen door naar de omgeving Trujillo. Niet zweven....maar gewoon per bus...