Potosi

March 11, 2010 in Bolivia ⋅ ☀️ 15 °C

Na twee nachtjes in Uyuni goed geslapen te hebben zijn we gisteren vertrokken met de bus naar Potosi, de hoogste stad van Bolivia en ook �s werelds hoogste stad op 4060 m. We hebben een leuke reis gehad die inderdaad maar zes uurtjes duurde.....en de weg werd steeds beter naar mate we Potosi naderden! Halverwege hadden we nog een stop gehad van 20 minuten om een warme maiskolf te eten en vijf lekkere appeltjes te kopen.
    De eerste indruk van Potosi is goed.....een leuke stad met een leuk oud centrum welke in zijn geheel op de Unesco lijst staat. We hebben een lekkere kamer met eigen badkamer genomen bij Hotel Carlos V op twee straten van het centrale plein en midden in het oude centrum wat bol staat van Spaanse architectuur.

Na lekker geslapen te hebben hebben we ontbeten in ons hotelletje en zijn daarna gewapend met de camera de stad in gegaan. Bij het plein bleven we hangen bij de kathedraal waarvan we gelezen hadden in de planet dat hij vier jaar geleden ook al in de steigers stond. Er was een rondleiding voor 15 pesos...en die was leuk! De gids vertelde ons met enthousiasme over de bijzonderheden van de cathedraal....zo heeft het een houten vloer uit Canada en een, nog steeds in gave staat verkerend, orgel uit Duitsland. De restauratie nadert het einde ....medio augustus van dit jaar moet het klaar zijn, en dan is het wel een plaatje! Bijzonder is wel dat het geheel betaald word door Japan. Vanuit de klokkentoren hadden we een mooi uitzicht over het dal en over Potosi...en zaten we op bijna 4100 m. De gids hing ondertussen aan de klepels van de klokken...de mensen moeten beneden wel gedacht hebben.
    Het was een leuke rondleiding!

Morgen gaan we weer een paar honderd meter zakken...en op een bijzondere manier!