Satellit
  • Tag 313

Busje komt...opt ijd!

13. März 2010 in Bolivien ⋅ ☀️ 22 °C

We zijn aangekomen in Sucre! Het ging niet helemaal zonder slag of stoot.....ik zal het uitleggen. In Hostal Carlos V hebben we andere Hollanders ontmoet waarmee we de mijnen tour hebben gedaan. Ze gingen de dag voor ons naar Sucre en hadden een Cocha (busje) geregeld voor vijf personen op de terminal. Ze werden voor de deur opgehaald en op de locatie in Sucre gedropt tegen betaling van 30 Bolivianos....iets meer dan de reguliere bus. Deze service was ook via het hostal te boeken....dus deden we dat. Wij waren echter maar met twee personen en moesten 45 Bolivianos betalen.....maar daar zouden we dan een Cocha privado voor krijgen. Ook goed!!
    We werden keurig om 11 uur opgehaald door twee jongens met een personenwagen en gingen op pad. Een paar straten verder stopten we op een pleintje en stapten de jongens uit bij een taxi kantoortje...en begon het wachten. Om ons heen stonden meer ¨taxi´s¨ te wachten met enkele personen er in en iedere keer als er een busje of auto stopte en er iemand uit stapte sprongen de taxi jongens er op af om ze mee te krijgen in hun taxi. We stonden dus te wachten op meer mensen in plaats van een eigen taxi te hebben naar Sucre. Na 45 minuten smoren in de auto waren we het zat en gingen naar de chauffeur toe....twee opties; of nu rijden of ons geld terug zodat we met een ander taxi konden vertrekken naar Sucre. Er ontstond een discussie, en op dat moment wist een andere regelneef nog twee mensen extra te vinden voor onze taxi van het formaat 3 x Mies (oude gewicht). We waren het meer dan zat....meer betalen voor meer service en comfort...en vervolgens in een taxi gepropt worden, een uur in de prattende zon zitten wachten en vervolgens drie uur opgevouwen zitten naar Sucre...DUS NIET!
    We wilden ons geld terug...en dat was lastig. We hadden betaald aan de hostal en niet aan de chauffeur werd ons gezegd. We hadden er vanmorgen bijgestaan dat het geld betaald werd door de receptie van ons hostal aan de chauffeur...dus niet liegen!!
    We konden lang wachten, maar kregen geen geld....en iedereen begon zich ermee te bemoeien en tegen ons te schreeuwen. Zo ook de eigenaar van de centrale...en stelde voor om verhaal te gaan halen bij ons hostal. Wij wilden gewoon ons geld terug om bij een andere taxi in te stappen ....maar hadden geen keuze.
    Eénmaal terug bij ons hostal ontstond er wederom een discussie over wie de schuldige was....wij in ieder geval niet....en wij wilden ons geld terug, want we wilden helemaal geen taxi meer....we wilden naar de busterminal om de bus van 13.00 u te halen.....en snel!! We kregen ons geld terug van ons Hostal en konden onze reis vervolgen.....toch niet, de taxichauffeur wilde nog geld zien voor de ritjes naar het plein en terug naar het hostal...NO WAY!!

Let dus op als je in Potosi bent en gebruik wil maken van deze services....vraag even goed wat je krijgt!!

Wij hebben op tijd de bus gehaald van 13.00 en hadden beide een ruime verstelbare stoel en waren uiteindelijk met de taxi ritjes naar de terminal en van de terminal in Sucre naar ons Hostal nog de helft goedkoper uit!!