• Day 337

Valt mee!

April 6, 2010 in Bolivia ⋅ ⛅ 25 °C

We zijn twee dagen langer gebleven in Coroico. Zondag waren er verkiezingen in Bolivia en het was pasen...er reden beperkt bussen....en het zou lastig kunnen zijn om accommodatie te vinden. We hebben ons ticket voor, volgens de Lonely Planet, één van de vervelendste wegen van Bolivia twee dagen uitgesteld en hebben we twee dagen langer aan het zwembad gelegen.
    Gisteren waren we er helemaal klaar voor....laat maar komen die weg!!
    De datum van ons kaartje werd veranderd van een 3 naar een 5...en volgens zeggen bij de balie waren de afspraken hetzelfde....een plaats vóór in de bus!
    Zoals afgesproken stonden we om 12.30 uur op het plein vóór de kerk...niet alleen, twee Hollandse meiden en een Duitse stonden ook te wachten.....er gebeurde niets! Om 12.30 uur Boliviaanse tijd kwam de dame van het verkooppunt op ons af met de mededeling dat we twee blokken verder moesten zijn....inpakken en wegwezen dan maar. Ze liep met ons mee en gaf ons ieder een geel papiertje van de busmaatschappij met de naam van de buschauffeur en onze stoelnummers voor de bus waarvoor we in een ander dorp moesten opstappen.......stoelnummers 25 en 26....da´s volgens ons niet voorin! Ze had ons moeten omboeken naar een andere maatschappij....jammer dan!
    Twee blokken verder ging de dame terug naar haar kantoortje en liet ons achter met de mededeling dat er over tien minuten een taxi zou komen om ons naar het andere dorp te brengen waar rond 14.00 / 14.30 uur de bus langskomt. Na een Boliviaans kwartier stopte er een barrel voor ons neus waar we met vijf ¨man¨ plus bagage in gepropt werden.....en gingen op pad. Aangekomen bij de opstapplaats probeerde de chauffeur nog extra geld te vragen...maar daar trapten we niet in.
    Het was druk.....veel bussen kwamen voorbij....veel taxi´s, busjes, en ook redelijk wat backpackers...allemaal afgezet op deze plek met hetzelfde doel. En bij iedere bus die de richting van Rurrenabaque op ging moesten we vragen of we op de lijst stonden. Nee, jullie bus is kleiner en komt over 15 Minuten, en hij is is blauw met geel....Nee, de Turbus is groot en komt over een half uurtje en hij is blauw met zilver. We hebben alle bussen gevraagd. Ondertussen vertrokken alle ander backpackers mer redelijke luxe ¨cama¨ bussen...en bleven we met de twee Hollandse meiden over....tot iets over vijven!! Daar kwam ie aan....klein....een oud barrel....en drie uur later dan gepland. En de chauffeur had haast....inpakken en wegwezen!! Jammer....er waren wat stoelen dubbel geboekt...en het was nog even passen en meten, maar toen zat iedereen....klaar voor de ¨zware tocht van een uur of zestien¨. Het eerste gedeelte was over verharde (niet geasfalteerde) wegen waar goed te rijden viel. Opvallend in Bolivia is dat bij het inhalen in de bergen de andere weghelft gekozen wordt...in het begin even schrikken, maar als iedereen het blijkt te doen werkt het prima!! Om 19.00 uur werd er gestopt voor 20 minuten diner bij een groot restaurant. Daarna gingen we de nacht in....werd alles nat van de regen....werden de wegen wat slechter en werden de kuilen naar mate we Rurrenabaque naderden hier en daar groter. Dan weer even langzaam...of door het water of de modder.....maar geen zieken, iedereen lag lekker te suffen of muziek te luisteren.....en we waren twee uur eerder dan gepland op de plaats van bestemming!! Nou ja!! We hebben weinig geslapen....maar dat wisten we van tevoren.....maar het viel ons echt erg mee!! De weg van Tupiza naar Tarija.....die was pas erg.....daar is dit een peuleschilletje bij!!

We hebben ons af laten zetten bij Hotel Oriëntal.....en nadat we ontbeten hadden en ieder een heerlijk zoete halve grapefruit uitgelepeld hadden...en vers carambola sap uit eigen tuin hadden gehad zijn we een paar uurtjes gaan liggen. Ik ga Heleen wakker maken.....het is 12.30.....we gaan het dorp verkennen....en ons laten informeren over de Pampas!