Bolivia
El Beni

Here you’ll find travel reports about El Beni. Discover travel destinations in Bolivia of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Pampa's en Rurrenabaque

April 11, 2017 in Bolivia

We hebben nog steeds niet genoeg van de Boliviaanse Jungle en als afsluiter vertrekken we voor 3 dagen naar de pampa's. Dit is het moerasland, beter bekend als muggenparadijs. We hadden vernomen dat er vele dieren te zien zouden zijn, maar omdat het regenseizoen helaas nog niet gestopt is dat het wel iets wat lastiger zou worden. We vertrekken met 2 Duitse meisjes en een Engels stel, Robbie en Alice, in twee auto's voor een 4 uur durende hobbelige weg. We zien al snel meer speciale vogels dan dat we in de jungle hebben gezien en zijn benieuwd wat er komen gaat. Na ongeveer 2 uur stopt de eerste auto (waar onze gids in zit) en wijst naar boven: een luiaard. Nu zou je denken dat we geleerd hadden van het 'Jaguar incident en de camera klaar hebben', maar niets is minder waar. Ellen rent al naar buiten waar Robert nog de camera aan het installeren is om toch nog snel een kiekje te kunnen nemen. Helaas is de luiaard toch iets sneller dan we dachten en goed in verstoppen dus de hele duidelijke foto moet uitblijven..
    We komen aan bij de boten van Mashaquipe (de tourorganisatie) en we worden welkom geheten door de roze dolfijnen die in de rivier zwemmen. Het tweede vinkje voor deze tour! Eigenlijk kunnen we wel weer rechtsomkeert maken, want de luiaard en dolfijnen waren de dieren die we heel graag wilden zien.

Nadat we ook hartelijk ontvangen zijn in de logde en de mooie kamer hebben gezien, gaan we weer richting de dolfijnen, maar nu om met ze te zwemmen! Het duurt even voordat ze bij ons komen, maar de mannen van de groep worden al snel door de dolfijnen opgemerkt. Robert krijgt al eerst een paar flinke spatten water in zijn gezicht en ook Robbie wordt niet gespaard. Het is wel een special ervaring om zo dicht met dolfijnen te zwemmen. We varen terug om wat andere mug-bestendigge kleding aan te trekken en we varen nog een klein rondje door de pampa's met de volle maan.

Als het donker is gaan we nog op zoek naar kaaimannen, want in het donker zie je hun ogen beter met de reflectie van de zaklampen. Helaas vinden de muggen ons ook en ondanks de lange broeken en shirts worden we dwars door de kleding heen geprikt.. Eikels.. Dat wordt jeuken de aankomende dagen!

De tweede dag varen we een stuk verder en zien we eerst de brulapen en daarna de squirrel monkeys (eekhoorn aapjes, als dat hun Nederlandse naam is?). Dit zijn kleine aapjes die enorm speels en nieuwsgierig zijn. Helaas blijkt al snel dat de deze aapjes gewend zijn aan mensen, want ze komen heel dichtbij. Andere touroperators voeren ze namelijk om ze naar de toeristen te lokken. Vooral de tweede groep is hilarisch! Ze klimmen bijna op de camera wanneer Robert foto's neemt en wanneer we (omdat het kan) selfies maken met de aapjes, blijkt het dat er een stelletje standje 69 aan het uitoefenen is achter Robert's hoofd.. Tja, de lente is ook hier begonnen.

Voor het middagprogramma zijn er nog wat twijfels bij de gids, omdat het water nog enorm hoog staat kunnen we helaas niet gaan paardrijden of een wandeling maken. We gaan piranha vissen, maar de kans is erg groot dat we niets vangen omdat het geen piranha seizoen is. De boottocht is wel super mooi alleen komen de regen en onweerswolken steeds dichter bij.. Heeft iedereen zijn regenjas mee? Uh nee, roept Ellen als enige in de boot. Al snel breekt er een tropische storm los en moet de gids de boot ook leeg hozen. De gids lijkt het allemaal prachtig te vinden, want we gaan zelfs nog verder weg van de blauwe lucht voor poging 2. Ook hier vangen we niets en gelukkig weten we de gids te overtuigen dat dit niet onze hoofddoel is en we keren om. Met een prachtige regenboog varen we terug naar de logde.

Helaas stopt het vrijwel niet meer met regenen en de laatste ochtend blijven we ook binnen om onze rummikub skills weer even op te krikken. Tussendoor zien we nog wel een 4 meter lange kaaiman rustig door de rivier zwemmen. Na de lunch vertrekken we weer naar Rurrenabaque voor de laatste nacht om daarna weer naar La Paz te gaan. Nadat Ellen op een deel van de heenweg met de bus haar nagels een paar keer flink in de benen van Robert heeft gezet van angst, besluiten we om terug maar te vliegen en de benen van Robert de 18 uren in de bus te besparen.

1.Tag Dschungeltour, Wandern im Urwald

December 28, 2017 in Bolivia

Die erste Dschungeltour war echt klasse. Neben einen tollen Blick über den Urwald haben wir auch viele Spinnen, Echsen und auch Affen gesehen. Unser Guide hat uns ebenfalls eine Tarantel gezeigt, die in einem Baum in der Lodge lebt. Leider gibt es auch sehr viele Mücken hier, sodass wir unter einem Mückennetz schlafen müssen. Die tropische Hitze ist ebenfalls spürbar.

Flussfahrt in die Pampas

December 31, 2017 in Bolivia

Nachdem wir morgens mit dem Boot wieder zurück nach Rurrenabaque gefahren sind, ging es von dort aus mit dem Van weiter in die Pampas. Nach ca. 3 std und einem Faultier welches wir unterwegs gesehen haben, sind wir an dem Fluss angekommen. Ab da sind wir wieder mit einem Boot den Fluss runter, in die Ecolodge in den Pampas gefahren.

Six down, six to go

April 3, 2017 in Bolivia

Met de voetjes in het water van het zwembad, kijken we alweer terug op 6 maanden reizen..! We zijn alweer over de helft! Gaat het snel? Ja én Nee. Wanneer we terugdenken aan Brazilië dan lijkt dit alweer een hele andere reis dan waar we nu nog mee bezig zijn. We hebben al zo veel mogen zien en doen en gelukkig kunnen we deze tijd nog een keer verdubbelen. We hebben nog steeds meer tijd te besteden dan de gemiddelde reiziger die we hier tegen komen en we beseffen ons ook vaak hoe veel luxe we hebben dat we dit kunnen doen. Tuurlijk zouden we graag even thuis willen zijn om iedereen weer te zien, zwangere buiken te voelen, nieuwe huizen te gaan bewonderen en om van alle gemakken gebruiken die we thuis hebben. Als je tussen de muggen en vliegen, in je stink kleren met natte schoenen zit te wachten op een boot die je terug kan brengen naar het vaste land, dan zou je deze dag wel graag willen ruilen met een dag op kantoor.. maar dit is vaak maar voor een hele korte duur!

Missen we Nederland dan helemaal niet? Eigenlijk niet. We hebben het gelukkig 'druk' met heel veel afleiding. Het besef is er heus wel dat dit eindig is en daarom willen we er juist nu extra veel van genieten. Misschien zou het leuk geweest zijn om op de helft heel even naar Nederland terug te vliegen voor 2 weken om familie en vrienden weer te zien om vervolgens weer heel snel terug te vliegen voor de overige 6 maanden. Gelukkig gaat het met iedereen thuis goed dus we hoeven ons hier ook helemaal geen zorgen om te maken.

Ondertussen zijn we al bijna anderhalve maand in Bolivia en dit land is echt fantastisch! De natuur is enorm uiteenlopend en mooi en de mensen zijn super aardig en behulpzaam. Het is veilig en ook niet té groot om door heen te reizen. Een klein nadeel is alleen; er is geen strand. In het verleden was Bolivia vele malen groter dan dat het nu is, maar zowel Chili als Peru hebben stukken land die aan de kust grenzen ingenomen. Bolivia en Chili staan op dit moment tegenover elkaar bij het internationale gerechtshof in Den Haag om deze kwestie. De meeste Bolivianen met enigszins een eigen mening zien weinig kans van slagen, maar voor de president is dit een mooi middel om extra zieltjes te winnen. Volgens ons kunnen ze dit beter op een hele andere manier doen. Bolivia is namelijk een heel rijk land in mineralen en grondstoffen, maar verwerkt hier zelf helemaal niets van. Hierdoor zijn ze enorm afhankelijk van wat de wereld kan betalen in plaats van wat ze wereld laten betalen. De president ziet echter hele andere 'foute' mogelijkheden om de welvaart te laten stijgen. Zo wordt er gas gewonnen in mooie natuurparken waardoor de dieren en dus ook de toeristen weg blijven. Er zijn plannen op dammen te bouwen in het Madidi park (waar we nu al meerdere dagen zijn verbleven) om hier elektriciteit uit op te wekken. Met als gevolg dat er een enorm natuurpark én vele dorpen van de inheemse bevolking onder water worden gezet. Toerisme staat hier dan ook niet hoog op de politieke prioriteitenlijst. Enorm zonde, maar we zijn wel blij dat we nu al al dit moois hebben kunnen zien van Bolivia. Hopelijk volgen nog vele andere toeristen die dit ook nog steeds kunnen blijven doen hier!

Ecolodge

December 28, 2017 in Bolivia

Endlich sind wir in der paradischen Ecolodge angekommen. Als erstes gab es ein mega leckeres Mittagessen. Nach dem Essen haben wir unsere kleine Hütte bezogen und dann ging es auch schon los auf die erste Tour.
    Außerdem gibt es in der Lodge auch viele Hängematten zum entspannen.

Neben Schweinen und einem Vogel die von den Einwohnern aufgezogen werden, gibt es auch eine Tarantel die in einem Baum neben den Wohnhäusern lebt.Read more

2. Tag Pampas, Wandern

January 1 in Bolivia

An unserem 2. Tag sind wir am morgen zu den pinken Flussdelphinen gefahren um mit ihnen zu schwimmen.
    Am Nachmittag sind wir noch auf einem Weg Wandern gegangen um Anacondas zu finden. Leider blieben die heute versteckt und wir konnten nur Kaimane und Wasserschweine beobachten.

Trinidad

January 3 in Bolivia

Unsere Organisation der letzten tage hat sich darum gekümmert das wir den selben Tag um 17.30 Uhr mit einem Van nach Trinidad kommen.
    Nachdem wir ein bisschen gefahren sind, haben wir in einem kleinem Dorf angehalten, da unser Auto überhitzt war. Nachdem wir aber problemlos das Auto und den Fahrer wechseln konnten, ging es nach kurzer Zeit zum Glück weiter.
    Im nächsten Ort haben wir wieder angehalten und wir sollten plötzlich aussteigen. Dort sagte man uns wir müssen in einem anderen Van weiter fahren, in dem wir bisher allerdings die einzigen sind, und wir warten müssen bis er voll ist. Gefolgt von dem Satz das wir wahrscheinlich erst morgen früh weiter fahren können, hatten wir nicht viel Hoffnung.
    Als es um 22.00 uhr hieß das immer noch 3 Leute fehlen, entschlossen wir uns die übrigen Plätze zu kaufen, damit wir noch diesen Tag los kommen.
    Nachdem wir endlich unterwegs waren, rutschten wir mehr als wir fuhren, über die durch den Regen aufgeweichten Sandböden der "Straße". Untypisch für Bolivien legten wir sogar wegen dem unguten Gefühl, die nächsten Stunden über die Straßen zu rutschen, den Sicherheitsgurt an.
    Nachdem wir gegen jeder Vermutung ohne stecken zu bleiben an der 1. Fähre angekommen waren, mussten wir 4 Stunden warten, bis die Bolivianer endlich anfangen zu arbeiten.
    Leider fuhren wir uns dieses mal kurz vor der Fähre fest und mussten mit vielen Leuten das Auto befreien.
    Auf der anderen Seite passierte es nach kurzer Zeit wieder und wir blieben das 2. mal stecken.
    Wieder mit gemeinsamen Kräften befreiten wir den Van aus dem Matsch.
    Nach der 2. Fähre erwartete uns endlich wieder eine befestigte Straße.
    Nach 16 anstrengenden Stunden im engen Minivan sind wir endlich in Trinidad angekommen, wo wir eine Nacht bleiben, bis wir weiter nach Santa Cruz fahren.
    Die Stadt ist klein und ziemlich laut und leider gibt es in der Stadt nicht viel zu sehen und für Aktivitäten außerhalb fehlt uns leider die Zeit.

Rurrenabaque checkin

October 23, 2017 in Bolivia

We reached our hostel (El Churichal Hostel) and checked in. The rest of the evening was spent going from one tour company to another and comparing their offers and prices.

We settled for the Escorpion tour agency and from tomorrow onwards, we are on a 6 day tour of the jungle (3 days) and the pampas (3 days) with no data or wifi.
    The next updates will be a week later with hopefully many exciting stories.Read more

Into the amazon jungle

October 24, 2017 in Bolivia

As planned, we were ready by 8:30 am. The motorcycle taxis arrived a bit late and took us to the Escorpion tour office. After gathering the food and other stuff we'll need, we were off on the motorized canoes. The 1st stop was to collect our passes just across the river. After that it was a beautiful scenic ride deep into the forests on the rio Beni. The slight hum of the motor and the mesmerizing views were a perfect magical experience.Read more

El Beni, Beni