Vrijwilligerswerk bij Ambue Ari

April 23, 2010 in Bolivia

Deze blog schrijf ik voor backpackers welke het idee hebben om vrijwilligerswerk te gaan doen bij de organisatie Inti Wara Yassi op parque Ambue Ari.

De eerste dag dat we aankwamen op het park had wellicht gelijk al de laatste kunnen zijn. De informatie welke je leest op de mooie site is niet altijd in overeenstemming met de werkelijkheid. Veel backpackers komen naar het park en melden zich aan voor een langere periode dan de minimale van 15 dagen. Ze zeggen dat ze een maand of langer blijven en krijgen daarmee de mogelijkheid om voor een kat of apen te zorgen. In de werkelijkheid blijven ze korter, soms zelfs korter dan de minimale termijn van 15 dagen. Wij waren bij het intakegesprek zo eerlijk om eerst 15 dagen te blijven om de kat uit de boom te kijken en krijgen nu zelfs geen kat te zien.
    Bij binnenkomst wordt je tevens zeer vriendelijk behandeld, voorgesteld en krijg je een intake gesprek....als je eenmaal betaald hebt is de aandacht ineens een stuk minder!
    Het park staat in de nabije omgeving niet goed bekend bij de plaatselijke bevolking. Er zijn in het verleden een aantal dingen gebeurd waardoor het park het image heeft gekregen van rijke gringo´s welke met dieren komen spelen. De leiding van het park geeft aan moeite te hebben met het beeld en heeft regels opgesteld met betrekking tot drankgebruik en gedrag, alleen doen ze niets aan de uitvoer ervan. Zo mag er doordeweeks geen alcohol gedronken worden in de nabije dorpen. Tijdens de eerste week van ons verblijf gingen een aantal longstayers het kamp verlaten en werd er op donderdag een afscheidsborrel gehouden in Guarayos. Helaas werd er teveel gedronken en werd er ook nog het een en ander vernield...in het bijzijn van enkele coördinatoren. Op vrijdagavond was het weer feest en kwamen de feestgangers om 3 uur thuis en vanavond is het weer bal. Al met al worden er drie tot vier avonden gefeest in de week. Helaas moeten de echte dierenvrienden het werk de volgende dag opknappen omdat de hangovers het massaal laten afweten en de leiding hier niets over zegt.De directeur van het park, ene Sandro, is de grootste slapjanus van het hele stel. Hij heeft niet de beleefdheid om zich voor te stellen, zegt geen woord en is heeft in zijn functie als dierenarts al wat dieren laten barsten.
    Tijdens ons verblijf werd op een avond de groep bij elkaar geroepen voor een belangrijke mededeling. Sarah, de enige betaalde vrijwilliger in dienst, kwam met de mededeling dat de president uit functie was gezet wegens diefstal en dat hij mogelijk op korte termijn zou langskomen met de emigratiedienst om verhaal te halen. Er werden bedragen van de diefstallen genoemd en wat ermee gekocht was. Ook werd hij omschreven als agressief en gevaarlijk. Er werd ons gevraagd om niets te doen als hij langs kwam en hem beslist niet door te sturen naar de leiding...welke op het punt stond om het park te verlaten. Al met al hebben we de eerste week een hoop bizarre dingen meegemaakt.

De organisatie is in eerste instantie uit op geld! Er wordt zeker niet gehandeld in het teken van de dieren en voor het welzijn van de dieren! Iedereen is vogelvrij en mag doen en laten wat hij/zij wil. Er is een zeer slecht management! Jammer dat de feestgangers voorkeur hebben boven echte dierenvrienden. Het is een dierentuin voor rijke gringo´s!! Ben benieuwd hoelang we hier nog blijven!