Ascencion de Guarayos

April 17, 2010 in Bolivia ⋅ ☀️ 30 °C

We zijn aangekomen in Ascencion de Guarayos....de laatste stop om inkopen te doen voor het park waar we vrijwilligerswerk gaan doen. Het was vanmorgen weer een feestje om hier te komen. Laat me vertellen.
    We hadden gisteren buskaartjes gekocht bij Trans Punita (of zo) om met de bus van 9.00 deze ochtend te vertrekken. Dat was al even zoeken omdat alle bussen naar Santa Cruz ´s avonds vertrekken....waar niet in Bolivia. Enfin...we stonden er al om 8.30 en de dame achter de balie zei dat de bus om 9.30 uur zou vertrekken....tijd voor een vers vruchtensapje en nog even relaxen. Echter bleef tot 9.15 uur de bus aan de straat staan....en lag de chauffeur nog bovenin te pitten. Een vriendelijke man kwam ons vragen of we ons bij de balie wilden melden...we gaan?! Jammer...de bus gaat helemaal niet! Te weinig passagiers! Vanavond om 9 uur gaan wel wel weer! Huh....en de andere bussen gaan ook niet want die hebben hetzelfde probleem!
    Misschien één busje vullen met alle mensen? Nee...vanavond terugkomen. Terwijl Heleen de tickets omruilde tegen contanten liep ik nog even de terminal op...er stond nog één bus waar mensen bezig waren....Flota Copacabana was aan het voorbereiden voor vertrek. In eerste instantie konden we niet mee want de bus was voor een besloten gezelschap......wat meer uitleg en wat extra drama....nou vooruit...tot Guarayos...voor 50 BS p.p. Snel werden de rugzakken in een ander luikje gestopt en was het wachten op het gezelschap. Om 9.30 kwamen ze aan....en om 9.45 mochten we instappen om de hoek van de terminal...we zijn zwartrijders!! We mochten niet bij de gasten zitten...maar moesten voorin bij de chauffeurs. Mies opgevouwen in de slaapcabine achter de stoelen...en Heleen op de koelbox tussen de chauffeurs. Na vier uur in de kreukels kwamen we aan in Guarayos. Trouwens opvallend veel dode dieren onderweg op de weg gezien....slangen, paarden, geiten, koeien, varkens, vossen, enz..
    Bij aankomst hebben we de chauffeurs bedankt en een taxi genomen naar het hotel aan het plein. We hebben lekker fruit gegeten met uitzicht op het kleurrijke kerkhof en hebben beide een T-Shirt gekocht met lange mouwen...voor in de jungle...en wat boxen pringels, jam, biscuits en muesli als extra voor het ontbijt.
    Nadat we een tukkie hadden gedaan en wat op internet uitgezocht hadden zijn we op zoek gegaan naar een restaurantje. We kwamen uit bij een klein Braziliaans restaurantje op in een bocht van de doorgaande weg. Er was maar één menu.....en er was limonade. We kregen gegrild rundvlees, een soort nasi met kip, zoute tomaten, saltenas op z´n Braziliaans en frigoles....heerlijk! De DVD met Braziliaanse muziek (met Engelse ondertiteling) was meer dan vrolijk! Volgende keer als we komen eten krijgen we een kopie. We moesten 40 BS afrekenen. Vanavond is het zaterdag avond....uitgaansavond in Guayaros...en wat doe je dan? Je treekt een schone spijkerbroek en een T-shirt aan....gel in je haar....je koopt een paar liter benzine....en je sjeest 100 x de enige straat van Guarayos heen en weer. Oversteken op eigen risico.
    Morgen gaan we naar Parque Ambue Ari....om te helpen met de dierenvan het vrijwilligersproject Inti Wara Yassi....15 dagen de jungle in. Wellicht dat we hier tussendoor nog een keer langskomen om een blogje aan te maken.....anders wordt het ergens begin Mei pas!

Groetjes!