Maleisie

• 12,3kkilometer
  • Dag 13

Van Perhentian naar Kuching

4. september 2018, Malaysia ⋅ ⛅ 31 °C

Onze laatste dag hebben we nog lekker kunnen benutten. De boot ging pas om 16.00 uur naar Besut dus na het ontbijt vast uitgecheckt en een bootje genomen naar Shark Point. Ook daar een prachtig (prive) strand. Cock Jan weer lekker gesnorkeld en uiteindelijk toch ook een haai gezien. Niet zo heel groot maar toch.

Na dit boottochtje geluncht en nog mogen douchen in een chalet dat leeg stond. Even na vier uur kwam de boot. Deze was zo mogelijk nóg sneller dan de boot op de heenreis. De vaart zat er goed in, misschien vanwege de dreigende regen/onweersbui die we tegemoet voeren.
    Met 35 min uren stonden we weer op het vaste land. Gelijk een taxi genomen (RM75) en om even voor 18.00 uur waren we op het vliegveld van Kota Baru. Met een kleine vertraging vertrokken maar onderweg de tijd goed gemaakt.

Om 21.30 uur stonden we in Kuching. Ook hier is het taxivervoer goed geregeld met vaste prijzen. Je boekt je taxi aan de balie en loopt met je ticket naar de voorste vrije taxi. Dit keer was het RM30. Een kleine 20 minuten later waren we bij het Riverside Majestic. Hier een gebaar van het hotel. Kamer geüpgraded naar de executive floor, Ineens een kamer 17 hoog met een glazen pui van vloer tot plafond en prachtig uitzicht. Snel de koffers neergezet en ons nog even georiënteerd. Eerste indruk: een zeer gezellige plaats met veel kunst/streetart. Welterusten!

Kuching - Chinatown

5. september 2018, Malaysia ⋅ 🌧 24 °C

Kuching heeft een grote Chinese-Maleisische bevolkingsgroep, waardoor de stad over het algemeen Chinees aandoet. We lopen van ons hotel naar de Tua Pek King tempel, een van de oudste Chinese tempels in Sarawak(1843). Het ligt op een heuvel en zou de grote brand hebben overleefd die in 1884 in Kuching woedde. Hier tegenover ligt een andere Chinese tempel, aan de voet van Carpenter Street.Les mer

Meer Kuching - Chinatown

5. september 2018, Malaysia ⋅ 🌧 24 °C

Als je door Carpenter Street loopt en afbuigt naar de Waterfront 'ruik' je de specerijen die worden verkocht maar ook gedroogde vis en kippen (gelukkig gekoeld en/of bevrorern). Er wordt werkelijk vanalles aangeboden zoals enorme pannen, mooie stoffen, hoofddeksels voor de mannen, boerka sjaals voor de vrouwen, drogisterij artikelen en er zijn lokale bewoners/boeren die er de opbrengst van het land aanbieden. Je kijkt je ogen uit.Les mer

Top Spot Food Court

5. september 2018, Malaysia ⋅ 🌧 24 °C

Moe van het vele lopen besluiten we om in het veelgenoemde Food Court te gaan eten. Er wordt erg positief over geschreven in de reisgidsen dus gaan wij het ook proberen. Wel een dingetje.....je moet wel van vis houden.

Boven op een dakterras van een groot kantoorpand vinden we deze bijzondere plek. Een plein vol met uitbaters die allemaal een nummer hebben en waar je je vis zelf kunt uitkiezen. Ook hier betaal je per gewicht. Ik ga voor een Red snapper, Cock Jan kiest de grote garnalen. Erbij een schaal met lokale groente (lijkt een beetje op groene asperges maar dan dunner) en wat rijst. Het drinken wordt weer apart geregeld en betaald aan de ander. Al met al een goed systeem. Als het eten komt zijn we aangenaam verrast, wat lekker! Oh ja, die grote rog op de foto mocht niet ontbreken, Cock Jan had een soortgelijke gezien toen hij op Perhentian aan het snorkelen was. Het blijft niet bij één keer. We gaan er de avonden er na ook graag heen.

Bloemenpracht - Orchideeëntuin

5. september 2018, Malaysia ⋅ 🌧 24 °C

Zoals gezegd mogen de foto van de prachtige orchideeën en andere bloemen, planten en bomen niet ontbreken. Ondanks dat de meeste orchideeën al uitgebloeid waren, was het nog steeds de moeite waard.

En weer terug

5. september 2018, Malaysia ⋅ 🌧 24 °C

Nadat we weer bij de rivier aankwamen hadden we de mogelijkheid om per boot over te varen voor RM1. Net ervoor zat een jongeman verse vis schoon te maken. Eenmaal schoon werd de vis gezouten/gepekeld. Met een flink mes en een lepel werden de vissen van hun ingewanden ontdaan.
    Om bij de steiger te komen waar het bootje ligt, kom je eerst langs een foodcourt. Eén gerecht viel op wat naam betreft. (Nasi tsunami).

Binnen een minuut heeft de schipper zijn vernuftig aangestuurde boot aan de overkant. We hoeven nu alleen nog maar omhoog naar straatniveau en de weg over te steken.

Kuching

5. september 2018, Malaysia ⋅ ⛅ 32 °C

We hadden al gelezen waar de naam Kuching vandaan komt. Het woord Kuching betekent in het Bahasa kat. Hierdoor heeft Kuching in veel reisgidsen de naam Cat-City gekregen. Op straat kom je ze in verschillende beeltenissen tegen en er is zelfs een kattenmuseum! Wat ook opvalt is de Street Art. Er zitten prachtige afbeeldingen tussen. Kijk zelf maar!Les mer

Naar de overkant

5. september 2018, Malaysia ⋅ ⛅ 32 °C

Na koffie gedronken te hebben in Chinatown steken we de rivier over. Dat doen we via de moderne brug die de noordoever met de zuidoever verbind. Deze voetgangersbrug is 335 meter lang en 3.25 meter breed. De constructie heeft de vorm van de letter S. De twee naast elkaar geplaatste torens lijken op de Hornbill. 's Avonds is het DUN Building (State Legislative complex) mooi verlicht. Eenmaal aan de overkant moeten we een forse wandeling maken. Als eerste komen we langs het DUN Building maar daar mag je niet in en je moet er dus helemaal omheen. We bezoeken geliijk maar de orchideentuin. Hiervan straks de foto's. We lopen vervolgens door naar Fort Margarita en dan door naar Kampung Boyan. Eén van de oude villages.Les mer

• Dag 15

Bako nationaal park

6. september 2018, Malaysia ⋅ ⛅ 28 °C

Al vroeg op pad om met de bus naar Bako nationaal park te gaan. Het busstation hadden we vooraf opgezocht dus waren we er ruim op tijd. Wat blijkt, soms rijden de bussen hun eigen schema. De bus van 08.00 uur was dus gewoon een kwartier eerder vertrokken! Bij de bushalte maken we kennis met Karina. Een Amerikaanse uit Californië die op Bali woont met haar vriend uit Groningen. Klein wereldje toch weer.
    Ze heeft een oplossing, via de app GRAB boekt ze een auto voor ons drieën. Zeg maar een soort privé taxi. Die is er binnen 5 minuten en zo komt het dat we alsnog kort na acht uur op weg zijn naar Bako. Deze rit kost ons RM12 pp.

Bij het park eerst een bootticket kopen van RM20 pp en daarna het ticket voor het park RM40 pp. Je kunt alleen in het park komen door met de boot de Santubong rivier af te varen en het laatste stukje over de Chinese zee.
    Het is net iets gaan regenen en de lucht is monotoon grijs, hopelijk klaart het straks op.

Na ongeveer 30 minuten varen komen we bij het park waar alle trails beginnen. Vannwege het laagwater moeten we uit de boot een stukje door het water om op het strand te komen. We horen al gelijk dat de neusapen (Proboscis) vlakbij zitten dus we gaan op onderzoek uit. Jammer van de grauwe lucht maar we zien er drie. Een leuke start nietwaar.

Voor we van start gaan drinken we eerst koffie en gaan dan op advies van de gids de korte trail Telok Paku lopen omdat de apen hier vaak zitten. Garantie krijgen we uiteraard niet. Als we net zijn begonnen en van het uitzicht genieten blijken we een soort van ingesloten door de brutale long-tail makaken. Ik geef een keiharde gil en de apen reageren onmiddelijk met gegrom. Wat een griezels zijn het toch. Het pad doet ons voor een deel denken aan Mossy Forrest in de Cameron Highlands. Het grote verschil is wel dat zeewater hier een rol speelt en er dus mangroves zijn.
    Het is flink warm en de hoge luchtvochtigheid maakt dat we als een malle transpireren. Helaas komen we geen (andere) apen of dieren tegen. Op het eindpunt staan we op het strand waar de rotsen/stenen vreemd gevormd zijn. Er zitten mooie ronden uitgesleten gaten in, bijzonder om te zien. Na een korte stop beginnen we aan de weg terug.

Als we weer bij het begin zijn lunchen we samen met Karina en besluiten gezien de tijd die we nog hebben en het vermoeden niet veel meer te zullen zien, niet nog een trail te gaan lopen. Samen lopen we nog wel een klein stukje achter het parkkantoor waar we opnieuw de neusapen zien!
    Met de boot varen we even voor drie uur weer terug de rivier op. Weer een bijzondere ervaring op zak.

• Dag 16

Semenggoh Wildlife Center

7. september 2018, Malaysia ⋅ ⛅ 31 °C

De wekker gaat dit keer vroeg, 06.10 uur.
    Snel om 06.30 uur ontbijten, met de taxi naar de bushalte om bus K6 van 07.20 uur te hebben die naar Semenggoh gaat. Een enkele reis kost RM4. Omdat de bus vandaag wel het schema volgt zijn we royaal op tijd. Om de hoek bij het busstation bieden ook hier mensen hun verse waren aan de man.

De bus stopt bij het loket waar je een ticket koopt voor RM20. De weg naar het Wildlife Center toe is een aardig stukje wandelen. Berg op, berg af. We raken er bijna aan gewend. Je loopt langs het arboretum en we blijven ons verbazen over de diversiteit aan bomen en planten. Weinig vogels maar genoeg andere insecten!

Hopelijk gaan we de Orang Oetans straks zien?