Maleisie

August - September 2018
A 24-day adventure by Monique Read more

Semenggoh - Orang Oetans in de hoofdrol

September 7, 2018 in Malaysia ⋅ ⛅ 31 °C

In dit reservaat worden Orang Oetans gerehabiliteerd en in het wild teruggeplaatst zodra ze eraan toe zijn. De dieren zijn vaak in beslag genomen omdat ze wees zijn of gewond/gehandicapt geraakt zijn door langdurige gevangenschap door mensen.

De dieren worden twee keer per dag bijgevoegd omdat er in het reservaat zelf onvoldoende voor hen allemaal te eten is. Dit gebeurt op vaste tijden en het reservaat is dan ook maar twee keer per dag een uur open. De meeste kans heb je in de ochtend. De dieren hebben de hele nacht geslapen en hebben dan vaak meer trek in wat bananen en andere soorten fruit. We hebben geluk!

De verzorgers maken een bepaald geluid waarmee ze de dieren laten weten dat er iets te halen valt. Langzaam hoor je geritsel in de boomtoppen. Ze slingeren zich rustig van tak naar tak en komen via de touwkabels richting het platform. Wat is dit bijzonder. Er komen er drie op het fruit af. Twee volwassen dieren en een jonger dier. En wat een kracht zoals ze daar aan een arm/voet blijven hangen en rustig het fruit opeten. De verzorger gooit een kokosnoot omhoog naar een van de dieren. Die vangt de kokosnoot met gemak en slaat deze tegen de boom totdat er een barst in komt.

We gaan nog naar een andere voederplek waar de verzorgers proberen de volwassen mannetjes te laten komen. Helaas, die gaan we niet zien. Er schijnt onderling gevochten te zijn de afgelopen drie dagen. Waarschijnlijk zitten ze dieper in het woud. Toch krijgen we op de eerste voederplaats nog een kleine toegift van de andere drie Orang Oetans. Onze dag kan niet meer stuk.

Kuching Noordoever

September 8, 2018 in Malaysia ⋅ 🌧 29 °C

Omdat we deze dag min of meer over hebben (omdat we geen tweede dag naar Bako gaan) besluiten we om een wandeling aan de noordkant te maken. Hier liggen ook de old villages Kampung Boyan, Kampung Surabaya, Panglima Seman Lima, Semarang, Bintawa Hulu en Bintawa Hilir. Deze 'dorpjes' liggen tegen de Sarawak rivier aan. De hele weg worden we uitermate vriendelijk begroet door werkelijk iedereen. De meeste toeristen stoppen bij Kampung Boyan en gaan dan met de boot weer terug naar de zuidkant. Wij volgen de rivier tot voorbij de dorpjes om dan de brug over te gaan naar de zuidkant.

Wat een kleurrijke dorpjes en dito bewoners. Het was het meer dan waard om hier doorheen te lopen.

Kuching Zuidoever

September 8, 2018 in Malaysia ⋅ 🌧 28 °C

En ja, als je het water over bent gegaan, moet je ook weer terug. We weten al dat dit een stuk minder aantrekkelijk zal zijn maar gaan vol goede moed door. Op de noordoever zagen we zeker wel zes varanen. Wat een snelle beesten zijn dat zeg. Bijna niet op de foto te krijgen. De enige die wel op de foto staat lag aan deze oever, ver weg en daardoor minder imposant.

Omdat we al bijna twee uur wandelen bij een toch wel warme en drukkende temperatuur houden we een korte stop voor wat koude limonade. Erg welkom na twee flesjes lauw water.
    We wandelen stevig door en proberen de rivier weer te vinden nadat we het kantorenpark achter ons hebben gelaten.

We lopen langs de vissersboten waar een betrekkelijke rust heerst op dit moment van de dag. Vlak daarna zien we een paar netten hangen met erin schildpadden. Een foto maken mag niet en op onze vraag of ze ze zelf gevangen hebben en of ze om op te eten zijn blijft het stil. We passeren een stuk stoep waar in de rand allemaal kaarsjes gestoken zijn. Het spoor gaat richting de tempel. Dichtbij de tempel zien we een boom met mooie bloemen en bijzondere vruchten eraan. Het heeft het model van een kokosnoot maar wat het is weten we niet.

Even denken we dat dit het is wat we op de zuidoever zullen zien maar we treffen nog een ' visafslag' waar de vangst van dag wordt uitgesorteerd. We zien gigantische pijlstaartroggen, kleine haaien (waar de vinnen al vanaf gehaald zjjn), maar ook grotere haaien, een hamerhaai en een soort waarvan we niet weten welke het is. Dit was veruit de grootste van allemaal. Helaas waren ook deze mannen niet erg spraakzaam maar lieten ons wel toe. Ze gingen onverstoorbaar door met het sorteren.

Hallo Penang, hallo Georgetown!

September 9, 2018 in Malaysia ⋅ ⛅ 29 °C

We checken al vroeg uit want we vliegen om 09.25 uur van Kuching naar Penang. Even na elf uur zijn we er al.
    Dit eiland is met twee enorme bruggen verbonden met het vasteland en dus eigenlijk een schiereiland. Er wonen op deze 285 vierkante kilometer zo'n 1,2 miljoen mensen (hiervan wonen er ca 720.000 in Georgetown. 59% is van Chinese afkomst. Dit maakt ook dat het eiland typisch Aziatisch aandoet.

De taxirit kost dit keer RM44,60 en lijkt voorspoedig te gaan. Totdat we
    er bijna zijn, het verkeer loopt vast en we schuiven maar langzaam op.
    Dat zal weer veel wandelen worden want een taxi of bus nemen lijkt weinig voordeel te bieden. Er is trouwens een goed netwerk van bussen maar ook die staan steeds vast.

Omdat we nog niet in onze kamer kunnen gaan we, gewapend met een plattegrond, eerst koffiedrinken en dan op verkenning uit. We zitten net aan 'n kop koffie, zien we ineens Karina weer, hoeveel toeval kan dit zijn!
    Ons hotel ligt aan de Lebuh Chulia waardoor veel bezienswaardigheden aan te lopen zijn. We zetten koers naar de noordoost kant. Onderweg passeren we de Kapitan Keling moskee, de Sri Mariamman hindoe tempel, het busstation en de pier waar de veerboot vertrekt. We lopen door naar de Queen Victoria Klokkentoren en gaan dan naar binnen bij Fort Cornwallis.
    We passeren het oorlogsmonument, het stadhuis, de St. George Church uit 1818 en naderen dan weer het drukke Chinatown met de Kuan Yin (Goddess of Mercy) tempel. Veel rookwolken hier omdat gelovigen hier voortdurend wensbriefjes verbranden. Nu eerst even lunchen want inmiddels is het al kwart voor drie. We vinden Barista café waar we wat te drinken nemen en een pizza delen.

Ook Georgetown heeft veel Street Art en dan met name in de Lebuh Armenian. We gaan gericht op zoek maar daar waar ze in Kuching deel uitmaken van het dagelijkse straatbeeld zijn de tekeningen hier een ware toeristische attractie. Er worden er meer dan 20 op de plattegrond aangegeven maar we vinden ze lang niet allemaal. Hiervan zijn er acht gemaakt door de Lithuaanse artiest Ernest Zacharevic. Gemaakt voor een festival in 2012. Wij hebben toch een voorkeur voor die van Kuching. Aan het einde van de straat wacht ons een optreden van een heuse "straatband", de gemiddelde leeftijd komt aardig in de buurt van gepensioneerden. Het drumstel is gemaakt van grote blikken, een theepot met bewegende deksel en andere potten en pannen. De gitaar heeft veel weg van een heel groot tennisracket. Zo leuk dit!

Als laatste wachten nog de Clan Jetties. Hier woont een Chinese community in houten huisjes op palen boven water. Weer schrikken we van de hoeveelheid toeristen. Snel gaan we naar de naastgelegen Lim Jetty, hier geen toeristen, wat een verademing. Moe geslenterd zetten we koers naar ons hotel, inmiddels is het bijna half vijf.

Penang Hill

September 10, 2018 in Malaysia ⋅ ⛅ 29 °C

Rustig aan vandaag. We gaan met de bus naar Penang Hill. Op zich geen probleem zou je denken. Vijf minuten lopen naar de halte, wachten op bus 204 en gaan. Kosten RM2. En gaan betekent dus bijna bij elke halte stoppen, om de paar meter op de rem vanwege de drukte (ondanks dat er soms 3 banen zijn). De bus zigzagt door Georgetown en komt na zeker vijf kwartier aan bij Penang Hill station.
    En dan denk je in de rij te gaan staan voor een kaartje. Nou dat gaat 'm niet worden, chaos overal en een wachttijd geschat van ruim 1,5 uur. Dan met je ticket weer in de rij om in de kabelbaan te mogen. We zien ervan af en gaan de uitdaging aan om naar boven te lopen. We worden vreemd aangekeken want het naar boven lopen zou tussen de 2,5 en 3 uur duren. We nemen eerst iets te drinken en gaan dan op pad. De top ligt op 833 meter hoogte. Dus best een uitdaging.

Meer dan eens denk ik eraan om op te geven. Wat is dit zwaar. Onmogelijke traptreden, de warmte, het bospad wat wel iets weg heeft van Mossy Forrest en de laatste zigzag 800 meter. Grrrrr, wat een wandeling. Boven aangekomen tikt de klok kwart over drie aan. We hebben er inderdaad drie uur over gedaan. Hier horen we ook waarom het zo waanzinnig druk is vandaag. De Maleisiërs hebben twee nationale feestdagen!

Na een half uur beginnen we aan de terugweg. Het advies is om de Jeeps trail te nemen. Wat we op dat moment nog niet goed beseffen is dat vijf kilometer downhill een aanslag op je knieën is. Stukken met meer dan 30% helling is zwaar. De brillangoeren onderweg kunnen het afzien bijna niet compenseren. Even voor zes uur staan we beneden bij de Botanische tuin. Hier gaan we op zoek naar een bus richting Komtar (winkelcentrum). Te moe om er vanavond nog op uit te gaan nemen een snelle hap van Mc Donalds, zelfs dat gaat niet op, te moe.

Kek Lok Si Boeddhistische tempel

September 11, 2018 in Malaysia ⋅ ⛅ 25 °C

Met bus 102 vertrekken we vanaf Lebuh Chulia voor weer maar RM2 pp naar de Kek Lok Si tempel. Je krijgt voor dit bedrag ook nu weer een soort sight seeing. We doorkruisen nu voor een deel een andere wijk en stappen 45 minuten later dichtbij de tempel uit .
    Heel toevallig stuiten we op een grote tent met podium waar geschminkte en verkleede Chinezen een 'voorstelling'/verering gaven. Tegenover het podium was een tweede podium waar beelden waren geplaatst die vanaf een tempel op de berg naar beneden zijn gedragen. Dit blijft tot morgen staan. Veel rijke Chinezen uit de omgeving hebben een soort van donaties/offers(etenswaar) gebracht wat de armere bevolking kan kopen voor een lage prijs. Er liggen maar liefst vier hele gebraden varkens, roze gelachtige cakes, dozen bier en snoep. We blijven even staan om het schouwspel gade te slaan. Ook nu weer wordt er papiergeld verbrand en het aantal wierookstokjes is niet te tellen.

We lopen door naar de ingang van de tempel. Vandaag trouwens de eerste dag dat we echt regen hebben. Hopelijk niet voor lang. Omdat we een beetje 'trappenmoe' zijn en het inmiddels harder regent nemen we voor het tweede stuk het kabeltreintje. Kaartje kost RM6 voor een retourtje.

De Kek Lok Si tempel – Temple of Supreme Bliss – is de grootste boeddhistische tempel van Penang en zelfs van heel Maleisie. De tempel ligt even buiten Georgetown, ongeveer 7 kilometer vanaf het centrum van de stad. De bouw van de tempel begon in 1883, en nog steeds is de tempel niet helemaal gereed. Het complex bevat meerdere tempels, klokkentorens, gebedszalen, en een aantal mooie tuinen. Bij de ingang zie je een grote vijver (te) vol met schildpadden. Het tempelcomplex ligt aan de rand van het dorpje Air Itam, tegen een heuvel met op de achtergrond Penang Hill. De locatie brengt geluk volgens de locals, want het heeft de juiste Feng Shui.

Op meerdere plekken in het complex worden dakpannen voorzien van Chinese tekst. We denken dat je een dakpan kunt 'kopen' en er zelf een tekst op mag laten schrijven maar zeker weten doen we het niet. We hangen zelf een zgn. Wish ribbon op, we kiezen voor voorspoed voor de familie en hangen 'm in de boom.

Het weer klaart wat op en we lopen na ons bezoek aan de tempel terug naar de weg. Net als we wat willen gaan drinken treffen we een chauffeur van GRAB. Voor maar RM15 brengt hij ons naar onze volgende stop. Top!

Liggende Bhoedda

September 11, 2018 in Malaysia ⋅ 🌧 26 °C

De GRAB chauffeur kletst honderduit, een kleine 20 minuten later zijn we bij onze volgende stop van vandaag. Eerst gaan we naar de Birmese boeddhistische tempel Dhammikarama. Ook hier weer genoeg te zien, dus gaan de schoenen uit en weer aan.
    Tegenover deze tempel ligt de Thaise Wat Chaiyaranganaram boeddhistische waar je de liggende bhoedda kunt zien. Maar liefst 33 meter lang.

Als je de empel ingaat staan bij de ingang twee vervaarlijk uitziende wachters met een draak erbij. Zij zullen alle demonen op afstand houden.
    Het is een beetje oneerbiedig om over een liggende Boeddha te spreken. Je kunt het beste over de "Reclining Boeddha" of "Nirvana Boeddha" spreken.
    Boeddha heeft hier de houding die hij aannam om zich voor te bereiden op zijn tocht naar het Nirvana. Volgens de overlevering gebeurde dit in het jaar 543 VC. Een liggend boeddhabeeld symboliseert dat wij het 'Nirvana' kunnen bereiken. Deze boeddha is dus op weg naar het Nirvana en is dus stervende. Liggend op zijn rechterzij met het gezicht naar het noorden.
    Wanneer je om de liggende boeddha heen loopt, zie je aan de achterzijde, dat er veel urnen met as van gelovigen zijn geplaatst in verschillende nissen.

Good Bye Penang

September 12, 2018 in Malaysia ⋅ ⛅ 32 °C

Ons laatste rondje door de straten van Penang. Om 13.45 uur komt de taxi die ons naar het vliegveld brengt. Na het ontbijt gaan we eerst naar Kimberly Street. Hiet zit het Upside Down museum. HI-LA-RISCH! Na een rondje door de diverse vertrekken en de nodige fotoposes aangenomen te hebben sluiten we af met koffie voor we weer de zon instappen. We zetten koers richting de waterkant en blijven onderweg even in schaduw zitten. We doorkruisen weer de vele straatjes en nog steeds vallen andere dingen op. Ook lopen we door de wijk Little India. Toch weer anders dan wat je in de Chinese wijken ziet. In Canon Street een souvenirtje gescoord voor bij mijn verzameling in de keuken.
    Met nog een klein uur te gaan sluiten we af met koffie en n croissant bij hetzelfde zaakje als op dag één. Op naar het vliegveld!

Langkawi here we come

September 12, 2018 in Malaysia ⋅ 🌧 27 °C

We hebben nog een foto gemaakt vanaf ons dakterras van Chulia Mansion en zien achter de hoge flat nog net Penang Hill. Op weg naar het vliegveld komt er geen eind aan de immens hoge torenflats. En dan vinden wij de flats in de Bijlmermeer al heel wat.

Dit keer gaat het inchecken heel vlot, net als de bagage drop off. Als we net zijn opgestegen wordt de landing al weer ingezet. Met een half uurtje staan we dus op Langkawi en brengt de taxi ons voor RM24 naar Senari Bay resort, op een kwartiertje van het vliegveld.

Een eerste indruk is dat het hier flink geregend heeft geeft, plassen genoeg. De temperatuur is onverminderd warm met 26° maar o o wat een hoge luchtvochtigheid hier. Nadat de koffers zijn weggezet gaan we ook hier de omgeving verkennen. We zitten best wel uit de buurt van het centrum maar gaan toch kijken. We vinden het best nog wel te lopen dus als we naar Cenang beach willen is dat nog goed te doen. Voor alle andere bestemmingen is een taxi nodig. Het advies is dus om een brommer te huren. Het fijne is dat we die bij ons resort kunnen huren. Voor RM30 is ie een hele dag van ons.

Nu maar hopen dat morgenochtend de kabelbaan te zien is want als dat niet zo is, hoef je niet naarboven zei de taxichauffeur. Gezien het wisselende weer van de afgelopen dagen hier moeten we even afwachten. Er is in ieder geval genoeg ander moois te zien.

Op de terugweg bij een restaurant op de jetty wat gegeten. Vanaf het terras kijken we zo naar het strandje van Senari Bay. Mooi plaatje om mee af te sluiten.

Rondje Langkawi

September 13, 2018 in Malaysia ⋅ ⛅ 26 °C

We zijn op de scooter vertrokken voor een rondje Langkawi met al eerste doel de kabelbaan. Of de weergoden ons goed gezind zullen zijn is even afwachten. Het heeft afgelopen nacht enorm geregend en zo te zien komt er nog meer aan. Eén voordeel; de temperatuur blijft aangenaam.

Omdat wolken en zon vechten om voorrang besluiten we toch de gok nog niet te wagen. Nu eerst koffie! Terug naar de brommer en dan dus eerst maar naar de Seven Wells & waterval.
    Het ligt dicht bij elkaar dus nog geen tien minuten later beginnen we wéér aan 300 traptreden naar de Seven Wells; zucht, puf, warm, zweten!
    We weten inmiddels wel dat men hier snel tevreden is dus eenmaal bij de bronnen boven maken we een enkele foto en beginnen weer aan de weg terug, ditmaal richting de waterval. We zijn nog niet zo onder de indruk.
    We worden onderweg al opgewacht door hondsbrutale makaken, gewapend met een stok lopen we verder. Ja, en dit is dan weer wél mooi! (Ondanks de vele makaken die ook hier rondlopen, maar er is een toerist die ze blijkbaar graag iets te eten geeft).

Nadat we weer beneden staan is het weer nog niet echt opgeklaard. We besluiten de kabelbaan morgen in de herkansing te doen en toeren verder over het eiland naar de hoofdstad Kuah. Onderweg nog een keer schuilen voor een forse bui en zo tuffen we door totdat het mooi geweest is.
    Onderweg zien we nog wel diverse rubberplantages. Naast rijst en de visserij ook een van de inkomstenbronnen.