Guatemala del 1

February 26 in Guatemala ⋅ 🌙 16 °C

Hej alle derhjemme 👋

Tiden flyver og vi har oplevet SÅ meget her i Guatemala. Vi ankom d. 16. Igennem et smertefrit grænsekryds. Herfra blev vi fragtet til første stop i Panajacel, hvor vi havde to overnatninger. Vi var lettere smadrede efter nogle dage med meget transport. Dagen efter fik vi set byen, floden og slappet af. Næste morgen havde vi købt en Sunrise tur til deres kendte punkt 'Indian Nose'. Så vi trekkede sammen med vores guide op i mørket og så solen gå op på toppen. Virkelig flot.

Hernæst ændrede vi vores planer og tog ned til kysten, da vores vulkan hike som virkelig var et MUST for os først kunne lade sig gøre d. 24. Så vi havde ligepludselig nogle flere dage inden vi skulle til Antigua, hvor vulkan hiket foregik fra. Mere om det senere. Vi ankom til El Paradon (bl.a. med transport af vores mini van på en båd styret af to små lokale drenge) Det kom bag på alle i bussen, at bilen skulle bakkes op på denne flåde og transporteres over på den anden side, for at vi kunne ankomme. Herefter ankom vi til et dejligt varmt klima ved kysten, hvor der var ægte surf-stemning og tid til afslapning i et par dage. Lidt fest blev det også til. 🥳
    Et virkelig up-coming sted, hvor der blev bygget en del - spændende at se om fem år, hvordan stedet har udviklet sig. Man unge backpackere var der i hvert fald.

Efter 3 overnatninger ved kysten satte vi kurs mod Antigua, hvor vi ankom d. 21. Her havde vi booket et lækkert airbnb, for at kunne sove godt i dagene op til hiket. Antigua er virkelig en fantastisk flot by og omringet af vulkaner. Aktiviteterne omkring byen er dermed også mange - dog er højdepunktet for mange det kendte vulkan hike til Acatenango og Fuego vulkanerne, hvoraf Fuego er aktiv.

Den første dag fik vi set byen og spiste lækkert mad. Dagen efter tog Emma til et lokalt marked, som vi ikke nåede i Panajacel, men de havde turen fra Antigua. Imens tog jeg (Ida) på ATV tur til Pacaya vulkanen, som også var en super fed oplevelse. Så fedt at køre på ATV i et vulkan terræn.

Dagen efter tog vi en ATV tur med samme firma til en byens udkigspost og en lokal kaffeplantage, hvor vi så hele deres kaffeproces, som heldigvis var i deres kaffesæson, så vi netop kunne se det hele! Vi havde samme guide som jeg havde haft dagen før og han var bare super dygtig til at forklare, fortælle og hjælpe når spansk blev en udfordring 😅

Samme aften fik vi købt det sidste til vulkanturen, og så var det ellers hjem at pakke en rygsæk til turen. Morgenen efter d. 24. Blev vi hentet tidligere og startede med morgenmad hos guidens mor sammen med hele gruppen. Her mødte vi så mange søde mennesker.

Vi fik lejet de sidste ting og så var det ellers afsted. Vi havde betalt for at få vores bagage båret op, så vi gik forrest sammen med vores Porters. Turen op til basecampen var dermed heller ikke så hård igen og vi ankom til campen som de første, hvilket gjorde vi kunne få en god lang pause inden næste hike op til Fuego vulkanen. Dette hike var også det hårdeste og især i mørket på vej tilbage. Heldigvis var vores guider super gode. Det var et super vildt syn da vi kom op i 3550 meters højde.

Om det var det hele værd? JA. Så vild en oplevelse at se en aktiv vulkan så tæt på og at se lava om natten. Helt klart højdepunktet på vores tur.🌋

Dagen efter gik turen ned og tilbage til Antigua og nu sidder vi i natbussen til næste stop: Lanquin. Vi besluttede at tage afsted her til aften, for at udnytte tiden bedst muligt, da vi har grænsekryds til Belize d. 29.

Nu vil vi nyde de sidste dage i Guatemala - det har virkelig været vores ynglingsdestination indtil videre. 😍

Knus Emma og Ida