• Day 4

Na szlaku zamków Caithness

July 29, 2020 in Scotland ⋅ ⛅ 12 °C

Caithness, nazywane nizinami poza górami Szkocji, są idealnym miejscem startowym do wyprawy na Orkady i Szetlandy, początkiem najdłuższej trasy rowerowej na Wyspach Brytyjskich - z John o'Groats do Lands End w Kornwalii (837 mil) i bazą wycieczek morskich po zatoczkach i fiordach w poszukiwaniu dom, uchatek, delfinów, wielorybów i puffinów. Dzięki Covidowi dwa z tych 3 są praktycznie niemożliwe, a rowerów że sobą nie zabraliśmy (zresztą, jakiś pechowiec musiałby wracać autem...).

Na szczęście zatoczki można zwiedzać również pieszo, a do tego, jak wynika z przewodników, stron internetowych i blogów wszelkiej maści, co tam Orkady i Szetlandy, to właśnie w Caithness należy szukać osad neolitycznych i odkrywać ruiny zamków, począwszy od najstarszego w Szkocji, aż do niemal zupełnie współczesnych. Do tego, jak się okazuje, jest to jedyne miejsce gdzie występują "broche" - neolityczbe wieże, w których mieszkano, spotykano się, dobijano targów i planowano wyprawy. Chcąc nie chcąc zmieniamy cel wyprawy z podziwiania dzikich zwierząt na podziwianie (dzikich) ruin i malowniczych zatoczek.

Najbliższy z najciekawszych ( po zdjęciach sądząc) jest zamek Sinclair, jednego z dwóch najznamienitszych rodów Szkocji. I rzeczywiście, nie dość, że położony jest w obłędnie malowniczym miejscu, to jeszcze trzeba założycielom pogratulować wyboru strategicznego - własny naturalny port, osłonięty wysokimi skałami, z wąskim ukrytym wejściem, do tego morze przed zamkiem najeżone podwodnymi skałami. Wiało im jak cholera, ale na pewno trudno było go zdobyć, przynajmniej od strony morza.

A bazaltowe skały wyrzeźbione przez morze tworzą tak fantastyczne labirynty i konstrukcje, że, chcąc nie chcąc, do tematyki wycieczki dołączamy geologię :)
    Z ciekawostek geologicznych dowiadujemy się, że teren na którym stoimy, i na którym wybudowano zamek, powstał jako dno morza tropikalnego 15 stopni od równika. W obecnej aurze śladów po tym nie ma za grosz...