Satellite
Show on map
  • Day 7

    Dag 7: Skibotn naar Honningsvåg

    February 26, 2022 in Norway ⋅ ⛅ -7 °C

    De Noordkaap dus, althans dat was de bedoeling. Na een enorm mooie route langs vele fjorden, grote sneeuwvlaktes en achter elke bocht iets nieuws. 05.00 uur opgestaan, 06.00 uur rijden. 475 km over maar 2 wegen, de E6 en de E69. De laatste 130 km gaat ook weer langs een fjord naar Honningsvåg, dit is een vrij heftig stuk met veel wind en sneeuwhopen, soms zie je echt helemaal niets en heb je alleen de rode paaltjes langs de weg. Ook kwamen we langs de afslag naar Havøysund, daar heb ik mijn motortrip in 2019 moeten afbreken door ietsie teveel storm. Ik dacht nog, zal ik….. nee niet de goden verzoeken. We rijden verder en werkelijk 2 bochten later houd de Landrover er plotseling mee op😳 Wat ??? Is dit een grap??? Dit kan niet waar zijn😫, niet op deze plek. Maar wel. Gelijk mijn ingebouwde brandstof noodaanpassingen gedaan ( je kan niet weten he) maar dat werkte niet. Motorkap open, ontsteking testen, kak😝 geen vonk. Gelijk gemeten, wel stroom, geen vonkje. Dat kon ik ter plekke niet oplossen. Michiel en Niels gebeld want die zaten maar 20 km voor ons, zij terug gereden en mij omhoog gesleept, 72 km lang door sneeuwstormen, tunnels waarbij de Rangerover in de 1e versnelling doorheen moest om dat zware loeder ( ja ja ik zat er ook in😜) bergop te sleuren. Elbert zat lekker bij de kachel in de RR maar bij mij was motor, kachel,stuurbekrachtiging en rembekrachtiging uit. Koud dat het was . Vannacht droom ik er nog van denk ik. Wat een helse en gevaarlijk tocht, soms kon ik totaal niet zien waar de RR was en ik naar toe moest. En als er nog een sneeuwschuiver tegenin kwam was het helemaal feest.
    Aangekomen in Honningsvåg even rust genomen, bloeddruk weer normaal, adrenaline weer iets gezakt, gelukkig was daar een andere deelnemer die bereid was om te helpen want mijn vingers waren zo vreselijk koud 🥶 🥶 ik zou zo bij Iglo in de vriezer kunnen werken.
    Het konden 2 dingen zijn, of de bobine was defect of de elektronische ontsteking, dat laatste was een grotere zorg want een Rover V8 motor kennen ze hier vrijwel niet laat staan een elektronisch deel. Gelukkig na een 20 min meten, testen en proberen liep de V8 weer, op een ouwe bobine uit een VW Polo maar dat maakt mij geen fluit uit. We rijden weer 😁.
    De Noordkaap hebben we nog niet gezien vanwege de vele sneeuw is de weg afgesloten, misschien morgenochtend nog een kans.
    Moraal van dit verhaal? De Noordkaap regio wil mij iets duidelijk maken denk ik……
    Read more