Dag 8: Honnigsvåg naar Ivalo Finland

February 27, 2022 in Finland ⋅ 🌬 3 °C

De Noordkaap, ook vanmorgen was de weg nog afgesloten naar de Noordkaap, dat is vanuit Honnigsvåg ongeveer 30 km. Deze weg bleef afgesloten tot nader order vanwege de harde wind en vele sneeuw. Helaas kon Elbert dus niet de Noordkaap aantikken, het bord er naartoe wel.🤣Nu wilde het geval dat het vanmorgen bijna 6 gr boven nul was, dus lag er water op de ijslaag op het wegdek, zo inmens glad dat je spontaan een spagaat ging maken terwijl je dat fysiek eigenlijk niet aankan😳 afijn, de lokale wegbeheerder besloot ook de weg terug vanaf de Noordkaap ( ja er is er dus maar 1) af te sluiten. Dat zou tot 10.00 uur vanmorgen zijn. Ok, dus nog maar een gebakken eitje van het buffet halen en wachten, toen werd het 11.00 uur en konden we nog niet weg..,, we waren het wachten zat en zijn naar de eerste weg versperring gereden en gewacht tot de grit strooiwagen annex schuiver kwam en die nam ons mee naar beneden, dat was rond 12.00 uur. halverwege stopte hij en konden we zelf verder. Na ongeveer 80 km hield het grit op en werd het zo glad dat het wachten was wie er in de fout ging, 3 auto,s voor ons ging Een Chevrolet achterste voren en bleef staan, ook wij stoppen. Omdat er een mega sterke zijwind stond werden we vanzelf naar het lage deel van de bocht geblazen. Voet op de rem en vanzelf glijden😳.
    Na verloop van tijd langzaam weer gaan rijden en heel voorzichtig gereden, een hachelijke rit was het. Finland de grens overgestoken en werkelijk bijna 100 km lange weg gereden met maar 2 hele flauwe S bochten, dat was weinig spannend.
    Nu zitten we op een soort vakantie park met huisjes en stuga,s. Dit was niet de meest indrukwekkende dag maar nu rustig even een borrel drinken👌