• Day 57

Tam Coc

May 31, 2019 in Vietnam ⋅ ☁️ 28 °C

Hallohallo kijkeraars,

Laatste keer waren we in de Noordelijke stad Hanoi. We vertrekken vandaag naar de nabijgelegen stad Ninh Binh om daar over te stappen naar Tam Coc.

In de bus naar Tam Coc, een stad wat meer wat weg had van een dorp dan iets anders, boeken we snel een (goedkope) slaapplaats. We worden met de bus op zo'n 5km van de bestemming bij een toeristenbestemming afgezet. We lopen 5 meter of er komt al iemand aan die ons een ritje aanbiedt. Als we aankomen in onze plaats van overnachting worden we direct onthaald. We krijgen een gratis upgrade van kamer en zelfs een schaaltje fruit cadeau. We springen een gat in de lucht van vreugde, een heus paleisje. We eten snel eventjes wat bij het restaurant op de hoek en dit keer springen wij zoals echte Nederlanders op de fietsmobiel. Met ongekende souplesse scheuren wij over het wegdek. De wegen zijn niet zo goed maar het uitzicht is waanzinnig mooi. De bergen schieten zonder aanloop uit de grond en komen ook zo snel weer naar beneden. Het schouwspel lijkt ontzettend veel op dat wat we hebben gezien in Halong Bay alleen dit keer komen de bergen uit de grond gezet in plaats van het water. We bezoeken een tempel en besluiten naar de 'liggende draak berg, Hang Mua' te fietsend. Eenmaal aangekomen worden we nog een keertje hard afgezet voor het parkeren van de fietsen. Eerlijk is eerlijk, wij zijn degene die erin trappen dus ik bedenk mijn wraakplan! Terwijl ik mijn snode plan smeed genieten we nog wel eerst van het uitzicht wat de berg ons aanbied. Het zweet stroomd van ons af terwijl we naar boven strompelen maar we worden bovenaan beloond met een subtiel zuchtje wind. Voldaan keren we terug naar onze bungalow. Onderweg, als onderdeel van mijn wraakplan, waarschuwen we iedereen die onderweg komt. Dit waren overigens voor zo'n 80% Nederlanders. Het kleine stadje, of eigenlijk de regio, staat bekend om het serveren van geit. Jan-Jaap besluit dan ook om die reden het een keertje te proberen. Conclusie: niet verkeerd.

De volgende dag scoren we vroeg een ontbijt voordat we op de scooter springen, dat fietsen was toch iets te zwaar in die hitte! Bovendien stonden er forse afstanden op ons te wachten. We vertrekken naar onze eerste bestemming: de voormalige (oké, het was 1000 jaar geleden) hoofdstad van het land. Om eerlijk te zijn genieten wij wel van het stukje historie waar we doorheen lopen maar werkelijk smullen wij van de omgeving. We springen weer op de scooter en gaan richting een ander tempelcomplex, de Bai Dinh pagoda. Dit tempelcomplex is het grootste van Vietnam en is gebouwd met één ding in het achterhoofd: toerisme. Er is één weg naar toe en aan beiden kanten zitten niks anders dan restaurants. De parkeerplaats is veel te groot voor de hoeveelheid toeristen maar het zal wel op de groei zijn gebouwd. We laten ons niet verleiden door het gemak van het elektrische treintje en nemen de benenwagen. We vermaken ons kostelijk in het tempelcomplex en keren een uur of twee later terug naar de scooter. We lunchen nog ergens langs de grote weg waar we over gekomen zijn waar ik in een goed gesprek raak met twee lokale dames van 7 en 11. We danken ons gesprek aan google translate™. We vertrekken na een heerlijke lunch naar de laatste bestemming voor vandaag, nog een tempel. We komen precies op tijd aan: een bus vol chinese toeristen vertrekt net. We lopen wat rond en komen erachter dat er een grot axhter de tempel omhoog loopt. Zoals Indiana Jones konden we het niet laten en verkennen we de passage. Aan de andere kant kunnen we onze ogen niet geloven, een prachtig uitzicht en een tempeltje wat verder naar boven. We keren terug en gaan door de bat-cave weer naar de ingang van de tempel. Op dat moment stopt er nog een gigantische bus afgetopt met Chinese toeristen, 'take a picture!' is wat we ze horen roepen. We snellen van de tempel weg op de scooter terug naar de bungalow. Onderweg naar de bungalow begint het langzaam aan wat te miezeren. Wanneer we aankomen bij de bungalow komt het met bakken uit de luchr kletteren, net op tijd! We eten nog wat bij een restaurantje op de hoek en sluiten de ogen want morgen is het weer een lange dag.

Zodra we wakker worden nemen we een hapje te eten en snellen naar de bootverhuur. Vandaag gaan we namelijk door middel van een toertje in ene privé roeibootje door het landschap heen. Het is een waar plaatje om te zien en bijna onmogelijk om goed op beeld te krijgen. De natuur is prachtig maar de keerzijde is de massatoerisme. Wij zijn niet de enige, en daar werden we voor gewaarschuwd. Dagelijks komen hier honderden al niet duizenden toeristen langs voor een ritje in de boot. Maargoed dat lieten wij de pret niet drukken. Voor de lunch zijn we alweer terug en we nemen nog een hapje voordat we weer richting Hanoi gaan. Tot snel!