Vietnam
Vũ Lâm

Here you’ll find travel reports about Vũ Lâm. Discover travel destinations in Vietnam of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

• Day57

Tam Coc

May 31 in Vietnam ⋅ ☁️ 28 °C

Hallohallo kijkeraars,

Laatste keer waren we in de Noordelijke stad Hanoi. We vertrekken vandaag naar de nabijgelegen stad Ninh Binh om daar over te stappen naar Tam Coc.

In de bus naar Tam Coc, een stad wat meer wat weg had van een dorp dan iets anders, boeken we snel een (goedkope) slaapplaats. We worden met de bus op zo'n 5km van de bestemming bij een toeristenbestemming afgezet. We lopen 5 meter of er komt al iemand aan die ons een ritje aanbiedt. Als we aankomen in onze plaats van overnachting worden we direct onthaald. We krijgen een gratis upgrade van kamer en zelfs een schaaltje fruit cadeau. We springen een gat in de lucht van vreugde, een heus paleisje. We eten snel eventjes wat bij het restaurant op de hoek en dit keer springen wij zoals echte Nederlanders op de fietsmobiel. Met ongekende souplesse scheuren wij over het wegdek. De wegen zijn niet zo goed maar het uitzicht is waanzinnig mooi. De bergen schieten zonder aanloop uit de grond en komen ook zo snel weer naar beneden. Het schouwspel lijkt ontzettend veel op dat wat we hebben gezien in Halong Bay alleen dit keer komen de bergen uit de grond gezet in plaats van het water. We bezoeken een tempel en besluiten naar de 'liggende draak berg, Hang Mua' te fietsend. Eenmaal aangekomen worden we nog een keertje hard afgezet voor het parkeren van de fietsen. Eerlijk is eerlijk, wij zijn degene die erin trappen dus ik bedenk mijn wraakplan! Terwijl ik mijn snode plan smeed genieten we nog wel eerst van het uitzicht wat de berg ons aanbied. Het zweet stroomd van ons af terwijl we naar boven strompelen maar we worden bovenaan beloond met een subtiel zuchtje wind. Voldaan keren we terug naar onze bungalow. Onderweg, als onderdeel van mijn wraakplan, waarschuwen we iedereen die onderweg komt. Dit waren overigens voor zo'n 80% Nederlanders. Het kleine stadje, of eigenlijk de regio, staat bekend om het serveren van geit. Jan-Jaap besluit dan ook om die reden het een keertje te proberen. Conclusie: niet verkeerd.

De volgende dag scoren we vroeg een ontbijt voordat we op de scooter springen, dat fietsen was toch iets te zwaar in die hitte! Bovendien stonden er forse afstanden op ons te wachten. We vertrekken naar onze eerste bestemming: de voormalige (oké, het was 1000 jaar geleden) hoofdstad van het land. Om eerlijk te zijn genieten wij wel van het stukje historie waar we doorheen lopen maar werkelijk smullen wij van de omgeving. We springen weer op de scooter en gaan richting een ander tempelcomplex, de Bai Dinh pagoda. Dit tempelcomplex is het grootste van Vietnam en is gebouwd met één ding in het achterhoofd: toerisme. Er is één weg naar toe en aan beiden kanten zitten niks anders dan restaurants. De parkeerplaats is veel te groot voor de hoeveelheid toeristen maar het zal wel op de groei zijn gebouwd. We laten ons niet verleiden door het gemak van het elektrische treintje en nemen de benenwagen. We vermaken ons kostelijk in het tempelcomplex en keren een uur of twee later terug naar de scooter. We lunchen nog ergens langs de grote weg waar we over gekomen zijn waar ik in een goed gesprek raak met twee lokale dames van 7 en 11. We danken ons gesprek aan google translate™. We vertrekken na een heerlijke lunch naar de laatste bestemming voor vandaag, nog een tempel. We komen precies op tijd aan: een bus vol chinese toeristen vertrekt net. We lopen wat rond en komen erachter dat er een grot axhter de tempel omhoog loopt. Zoals Indiana Jones konden we het niet laten en verkennen we de passage. Aan de andere kant kunnen we onze ogen niet geloven, een prachtig uitzicht en een tempeltje wat verder naar boven. We keren terug en gaan door de bat-cave weer naar de ingang van de tempel. Op dat moment stopt er nog een gigantische bus afgetopt met Chinese toeristen, 'take a picture!' is wat we ze horen roepen. We snellen van de tempel weg op de scooter terug naar de bungalow. Onderweg naar de bungalow begint het langzaam aan wat te miezeren. Wanneer we aankomen bij de bungalow komt het met bakken uit de luchr kletteren, net op tijd! We eten nog wat bij een restaurantje op de hoek en sluiten de ogen want morgen is het weer een lange dag.

Zodra we wakker worden nemen we een hapje te eten en snellen naar de bootverhuur. Vandaag gaan we namelijk door middel van een toertje in ene privé roeibootje door het landschap heen. Het is een waar plaatje om te zien en bijna onmogelijk om goed op beeld te krijgen. De natuur is prachtig maar de keerzijde is de massatoerisme. Wij zijn niet de enige, en daar werden we voor gewaarschuwd. Dagelijks komen hier honderden al niet duizenden toeristen langs voor een ritje in de boot. Maargoed dat lieten wij de pret niet drukken. Voor de lunch zijn we alweer terug en we nemen nog een hapje voordat we weer richting Hanoi gaan. Tot snel!

De enige echte

• Day100

Ninh Bình

May 10 in Vietnam ⋅ ☁️ 19 °C

Wir fuhren mit dem Zug acht Stunden lang nach Ninh Binh. Da wir ein Schlafabteil gebucht haben war die Fahrt sehr gemütlich und mit schöner Aussicht. Ninh Binh wird auch als "Trockene Halong Bay" bezeichnet, welche uns aber als sehr verregnet in Erinnerung bleiben wird.
    Wir mieteten uns trotzdem einen Roller, fuhren zu einem Tempelkomplex und zu Aussichspunkten. Das war grau und schön. Eines verregneten Nachmittags haben wir uns Krimiserien auf dem Laptop im Bett angesehen. Dann hats geklopft und schon kamen zwei Frauen aus dem Homestay rein und begannen unser Zimmer zu putzen. Das war ganz schön merkwürdig, Philipp hatte kein Shirt an.
    In Vietnam übernachten wir übrigens meistens in Homestays, das sind günstige, kleine Unterkünfte (4 bis 6 Zimmer) die von der ganzen Familie geführt werden.

• Day26

Tam Coc

June 2 in Vietnam ⋅ ⛅ 28 °C

Vrijdagochtend ging de reis weer verder vanuit Hanoi naar Tam Coc. Tam Coc is een klein plaatsje dat in de buurt ligt van het bekendere Ninh Binh. Het was een korte rit van 2,5 uur. We werden door de bus gedropt en moesten voor de resterende 5 kilometer een taxi nemen.
    De komende 2 nachten verblijven we in een heerlijke, ruime bungalow. We arriveren hier rond een uur of 11:00. Na geluncht te hebben huren we deze keer een fiets om ons een keer op eigen kracht vooruit te bewegen. We bevinden ons in een omgeving met prachtige natuur. We kunnen dit keer in een rustig tempo van het natuurschoon genieten. De omgeving heeft iets weg van Ha Long Bay: grote rotsen/bergen die vanuit de grond recht omhoog rijzen. Maar dit keer niet vanuit het water, maar gewoon op het land. Het is echt een prachtig gezicht. We fietsen tussen gele rijstvelden, zover je kunt kijken met op de achtergrond ruige bergen.
    We stoppen bij Hang Mua, een uitzichtpunt op een berg waar we een ruime 500 treden voor moeten klimmen. Het is bewolkt, waardoor we gelukkig niet in de volle zon lopen, maar de luchtvochtigheid is hoog en het zweet stroomt daarom van ons af. De klim is erg pittig, maar het resultaat is het meer dan waard: een adembenemend uitzicht over de omliggende omgeving. Rijstvelden en bergen. Bovenop de bergkam ligt een stenen draak. De omgeving is schitterend; het is lastig deze schoonheid vast te leggen zoals wij haar zien.
    Bij het diner eet ik een lokaal gerecht: gegrilde geit. Het vlees is een beetje taai, maar het is leuk om dit geprobeerd te hebben.
    Zaterdag huren we weer onze vertrouwde brommobiel. De bezienswaardigheden die op het programma staan liggen een stuk verder uit elkaar, waardoor we de scooter nodig hebben. Onze eerste stop is Hoa Lu: duizend jaar geleden de hoofdstad van Vietnam. Er is echter bijna niets meer van over, er resten slechts 2 tempels.
    Hierna rijden we naar de Bai Dinh Pagoda: het grootste tempelcomplex van Vietnam. Het is een enorm groot terrein met vele, enorme tempels. Boven alles torrent een hoge tempel uit. In een andere tempel zien we 3 enorme, indrukwekkende Buddha beelden. Alles is met goud bedekt en schittert van de versieringen. Onder de indruk van het overweldigende complex schuiven we aan tafel voor lunch. Via de Translate app proberen we een gesprekje aan te gaan met de dochtertjes die in het restaurant meehelpen. Het weer is intussen verslechterd en het regent een klein beetje. We trekken de gashendels daarom ver open. Onderweg passeren we kraampjes langs de kant van de weg, waar gehele opgezette geiten op staan, klaar om meegenomen te worden voor op de grill.
    Als laatste bezoeken we de Bich Dong Pagoda, een tempel op een heel pittoresk plaatsje. We moeten door een grot vol met vleermuizen lopen om er te komen. Het uitzicht is weer verrassend mooi als we de grot uitstappen.
    Zondagochtend stappen we in de roeiboot voor een tocht over het water bij Tam Coc. Heel typisch is dat alle roeiers hier met hun voeten roeien in plaats van met hun armen. Anderhalf uur lang glijden we over het water, met aan alle kanten de bergen die loodrecht oprijzen. Het is een prachtig gezicht. We varen langs roeibootjes afgeladen met eten en drinken, wat ons met luidde stem wordt aangeboden. We bukken een aantal keer diep om door een grot te varen.
    Rond het middaguur zit de heerlijke vakantie in Tam Coc er weer op en gaat de reis weer terug naar de drukte van de hoofdstad.

• Day56

Hanoi

May 30 in Vietnam ⋅ ⛅ 29 °C

Another day, another story

Vanaf onze laatste bestemming, Cat Ba, zijn we in de ochtend rond een uur of 9 op de bus gestapt richting Hanoi. We vertrokken in een luxe bus en werden ruim een uur later, na alle toeristen te hebben opgehaald, afgezet bij de speed-ferry. We stappen in en nog geen 10 minuten staan we weer aan vaste land. Het duurt niet lang voordat de volgende bus ons ophaalt en we vertrekken richting Hanoi, de laatste bestemming voor Kees in dit land. We hebben als afsluiter een luxe hotel geboekt en zijn met z'n vieren nog uit eten geweest (ook Fred vertrekt binnen enkele uren weer terug naar GB). De drukte is niet te missen op straat, overal zijn kraampjes, chaos op de smalle wegen en steegjes die de grotere wegen verbinden en de geur van ontelbare gerechten schieten de neusgaten in. Het is niet zo schoon als Ho Chi Minh maar op een of andere manier hangt er wel een gezellige sfeer.

De volgende ochtend staat Kees vroeg op, hij gaat er van tussen. We geven elkaar een knuffel en ik spring weer terug het bed in, niet voor niets een luxe hotel geboekt! Jan-Jaap en ik gaan wat later naar een nieuw hostel waar we vriendelijk ontvangen worden. We bereiden ons voor op de komende dagen en reserveren een plekje in de bus naar Tam Coc. De rest van de avond rusten we lekker uit en plannen we de volgende dagen.

• Day11

Tam Coc - Day 1

July 10 in Vietnam ⋅ ☁️ 31 °C

The plan today was to get to ninh binh. But an Israeli guy i had beers with last night informed me i should be going to tam coc instead. Ninh Binh is the city, and tam coc is the nearby attraction.

Its a 12 hour train ride from hue to ninh binh. Ugh. So i decided to fly past ninh binh to hanoi ($75), then bus two hours back to ninh binh instead. Brilliant :) Then caught a taxi to Tam Coc. Which brought my arrival time to 4pm.

My hotel is gorgeous. I can't believe i only paid 20 for it. And the staff are ridiculously funny and nice.

After working with them on some logistics for my next destination i set off to get some quick photos before the sun comes down and also before the dark rain clouds nearby became a reality.

Hiked about 20 mins down a dirt road and the scenery is stunning. Huge rocks coming out of the ground straight up. And there's rice fields and small rivers all around them. Amazing. Tip of the iceberg for what i know is here. And then the rain came and wow did it ever come down. I ran back but i could have swam back and been equally as wet.

The heavy rain didn't stop for several hours, so i grabbed a few beers and hung out in the lobby chatting with a parsian couple who sold everything and are wandering asia looking for a pretty place to settle and start up a business. Two of the staff joined us too.

I was asking the staff about a good restaurant nearby and they invited me into their lunch room to eat with them the food they had thrown together. Some rice, chicken wings, egg and some leafy green stuff. Simple but good. And free :) Very sweet of them. Then stayed up chatting with them for hours to close out my night.

Very anxious for tomorrow and praying i dont get a monsoon again.

• Day1480

Asia Tour - Nihn Bihn - Vietnam

April 1 in Vietnam ⋅ 🌧 25 °C

Was picked up at my hostel at 7:30 am to travel to Ninh Binh which is known locally as Ha Long Bay on land. It’s where Kong Skull Island was filmed. The journey down to Ninh Bihn was uneventful, however we did stop off at the ancient capital of Vietnam which was cool. We saw some temples in honour of the first two dynasty’s in Vietnam built by a later king as a sign of respect.

The weather was awful, it was just lashing it down constantly.

After the tour of the temples we went for lunch. The weather was that bad the restaurants power went out so we where eating in the dark which was a new experience. Food was terrible.

We arrived in Ninh Bihn around 40 mins after lunch. Part of the itinerary was meant to be a bike ride but the weather was awful, however myself and a couple of the guys on the tour wanted to do it anyway. We where already wet so it wasn’t like we could get anymore wet.

The bike ride was nice, it took us into a rice paddy, and the views where awesome.

We headed back into the village and thankfully the weather relented just in time for the cruise down the river. I was paired with Fraser from Oz and Christian from the Philippines who where cool guys. We had a good laugh on the river, had some cool conversations. One of the best thunks about travelling is the people you meet and these guys where cool.

The cruise it’s self was amazing, the scenery will rival anywhere in the world, even with the slightly crappy weather.

After the cruise it was back to Hanoi for a few beers!

• Day6

Tam Coc Ninh Binh

September 29 in Vietnam ⋅ ☀️ 90 °F

We have left Hanoi and begun our trek south. We are traveling in a Ford Transit passenger van driven by Phuc, a native Hanoian who speaks only Vietnamese. We use a combination of Google Translate and texting our tour operator Manh to communicate directions and plans.

First stop is Tam Coc Ninh Binh. Tam Coc is an area of limestone karsts similar to Ha Long bay. These formations are surrounded by rice fields rather than ocean. We stay at Sunshine Homestay with Phan and her family. Augie and I so enjoyed this place last year that we extended our stay for several days. The family is pleasant, the area is fascinating, and Phan's cooking is really wonderful.

We spent our first evening hiking up the karst at Mua Cave for a view from above. The next morning we woke early and drove to nearby Trang An where we followed a waterway through nine caves and three temples. Unfortunately someone let a small Smokey like creature into one of the temple areas. Still, it is a pretty cool place. Our last stop for the day was the ancient citadel of the northern kingdom. Mary took a photogenic ride on a traditionally attired water buffalo.

• Day4

Ha Long to Tam Coc

July 2 in Vietnam ⋅ 🌧 31 °C

Up early on the boat, as we'd left the blinds open in our suite and the sun came streaming through at about 5:30am. Good for Shandos who headed off to do tai chi on the upper deck at 6am - the only person on the boat to do so! I stayed in bed.

Early breakfast before boarding the tender and heading to the Bamboo Cave, where we were rowed over to a large karst cave directly through a limestone mountain and out the other side! Very peaceful and quiet here, though the water wasn't as clean - noticeable oil, sludge and garbage on the surface which is a shame.

Back to the boat where we had a bit of time for relaxing before a brief cooking class where we learned how to make fresh spring rolls. A little odd, since we'd had DIY fresh spring rolls for dinner the night before! But a bit of fun nonetheless.

Very early (10:30 ish) "brunch" which was really just lunch, then it was time to pay our bill and head back to the dock. Everything is pretty slickly organised so we only had to wait a few minutes before the bus pulled up and we headed back towards Hanoi.

We even arrived back early, around 2:30pm! Feeling at a loose end since our bus to Tam Coc wasn't due until 6pm, we headed for the ticket office anyway and dropped off our bags. Spent a couple of hours in a cool little cafe called Note Coffee, where we had a couple of iced drinks and used our laptops to while away the time.

Back to the ticket office for 6pm where we waited and waited, getting increasingly nervous. Eventually at 7pm a guy on a motorbike pulled up and asked if we were going to Tam Coc. When we said yes he made a couple of phone calls, gave us some money and said a taxi would be coming to get us shortly. And sure enough - a taxi pulled up about 10 minutes later and took us to where the bus was waiting! Weird.

It was a sleeper bus, with bunk beds fixed in a 3/4 reclining position. They were a good length and height for a Vietnamese person which isn't much good for me, but I managed since it was only a couple of hours.

Had a brief panic when we got off in Tam Coc as the guys couldn't find my bag. I got increasingly irate but eventually it was discovered in a separate empty part of the hold. At least I didn't have to bust out the Vietnamese curse words I remembered from high school!

Quite tired, we walked the hundred metres to our guesthouse and checked in. Seems nice enough. Shandos went straight to bed, while I ducked out for a quick banh mi as I was still a bit hungry.

• Day9

Ninh Binh - Tam Coc

August 4 in Vietnam ⋅ 🌧 28 °C

Nach einer weiteren Nacht im Nachtzug von Sapa nach Hanoi und von dort in einem normalen Wagon (inklusive krabbelnden Sitznachbarn) nach Ninh Binh sind wir heile in unserem nächsten Hotel angekommen.😊
    Da wir schon morgens im Hotel angekommen sind, konnten wir noch den ganzen Tag in Ninh Binh genießen. Um ein bisschen flexibler zu sein, haben wir uns Roller gemietet und sind damit losgecruist. Als erstes waren wir bei dem Thai VI Temple, der ganz in der Nähe vom Hotel lag und eigentlich ganz süß ist. Im Anschluss sind wir durch die tolle Landschaft zur Bich Dong Pagoda gefahren, die am Wasser gelegen ist und bis auf einen Berg mit Höhle hinaufführt. Zum Schluss sind wir noch zum Bird Valley gefahren, was eine Parkanlage mit ein paar Höhlen ist und so weiter. Also eigentlich haben wir nicht mehr außer einer Höhle (Mermaid Cave) gefunden, da wir uns danach verlaufen haben 😂😅. Insgesamt sind wir 2 Stunden durch den Park geirrt und haben nach dem Ausgang gesucht.
    Alles in Einem ist Ninh Binh, insbesondere die Region Tam Coc, wirklich eine unglaubliche Landschaft mit ganz vielen Reisfeldern und Felsen, die denen der Halong Bay auf Land ähneln. Es sollte also auf jeden Fall Anlaufstelle auf jeder Vietnamreise sein! 😊 Leider kann man diese tolle Landschaft bloß kaum auf Fotos festhalten. Man muss wohl einfach selbst herkommen.
    Nach dem anstrengenden Tag war das kostenlos vom Hotel angebotene Fußbad vor unserem Bungalow genau das Richtige, um die Seele baumeln zu lassen. 😊

• Day10

Ninh Binh - Mua Cave & Trang An

August 5 in Vietnam ⋅ ☁️ 27 °C

Nachdem wir endlich mal wieder ausgeschlafen hatten, starteten wir in einen neuen aufregenden Tag. Mit dem Roller ging es dieses Mal durch die beeindruckende Landschaft bis zur Mua Cave. Wieso dieser Ort so heißt ist uns ein Rätsel, denn eine Höhle haben wir hier nicht gefunden. Stattdessen sind wir den Hang Mua Peak hinaufgestiegen. Jede Menge Stufen aller Höhen und Längen waren es, denen wir den Kampf angesagt haben. Doch als wir es endlich schweißgebadet bis nach ganz oben geschafft hatten, wurden wir mit einer grandiosen Aussicht belohnt. 😍⛰
    Wieder unten angekommen ging es auf dem
    Roller weiter zum Trang An Nationalpark. Der Nationalpark ist Weltkulturerbe und naturgeschützt, was auch berechtigt ist, denn die Landschaft ist wirklich einmalig. Auf einer dreistündigen Bootstour wurden wir von einer Dame auf einem Bambusboot durch das Gewässer, zu verschiedenen Tempeln und durch insgesamt neun Höhlen gepaddelt. Und diese Höhlen waren keineswegs so wie man sie sich hätte vorgestellt. Einige von ihnen waren so niedrig, dass wir uns auf den Boden des Bootes legen mussten und unsere Köpfe an die Knie ziehen mussten, damit wir überhaupt hindurchfahren konnten (In Deutschland wäre diese Tour wohl kaum erlaubt gewesen). Wirklich sehr beeindruckend und ein Erlebnis, das in Erinnerung bleiben wird! 😊
    Und dann war der Tag leider auch schon wieder vorüber 🙃