Bandung & Yogyakarta

June 6, 2019 in Indonesia ⋅ 🌫 25 °C

Hallohallo,

Het laatste avontuur heeft ons achtergelaten in Bandung. We zijn hier precies beland tijdens Ramadan & Suikerfeest. Zoals ik hrt begrijp is iedereen weer een beetje beter gestemd doordat men weer overdag mag eten en drinken. Dit maakt het ook een stukje makkelijk om met de toeristen om te gaan die voor ieders neus eten en drinken waar zij zin in hebben.

We slapen vandaag uit en proberen iets te bedenken voor de dag om te doen. Er is nog steeds veel gesloten dus we zijn hierin enigszins beperkt. Echter raken we tijdens ons ontbijt in contact met een Nederlands stel. We besluiten om met z'n allen na de lunch naar een berg te gaan waar we een geweldige zonsondergang kunnen aanschouwen. We drinken nog eerst eventjes een kopje koffie bij een tentje onderweg en vertrekken dan aan de toch richting de berg. Al met al duurt de tocht richting de berg een stuk minder lang dan verwacht en zijn we ruim voor de zonsondergang aanwezig op de berg. Het uitzicht is om van te genieten en er is een mooi punt met een stijger waar we op kunnen staan om de zonsondergang te bekijken. We hadden nog wel twee uur de tijd voordat de zon onder gaat en we hebben nog niet geluncht dus dat doen we nog snel veen bij een tentje waar het eten ons omgerekend 60 cent kost per volledige maaltijd, en ook nog eens lekker was! Nadat we uitgebreid van de zonsondergang hebben genoten hobbelde we weer van de berg af richting het ophaalpunt voor de taxi. Het duurde ook even voordat de taxi er was maar dat maakte niet uit want we hadden geen haast. De avond hebben we afgesloten met een hapje bij een lokaal tentje.

De volgende ochtend hadden we helaas geen tijd om uit te slapen, we hadden namelijk een trein van half 8 en hiervoor moesten we een uur eerder op het station zijn. Dit betekende dat we rond half zes ons nest uit moesten! Nog half slaperig zitten we in een auto richting het treinstation. Het is nog relatief rustig op de weg maar hoe dichter we bij het station komen hoe meer de chaos toeneemt. Op het station halen we nog snel wat te drinken en te eten voordat we de trein instappen. De rit met de trein duurt ongeveer 9 uur en brengt ons naar de plaats Yogyakarta, of hoe de lokale bevolking het noemt; Yogya. We zitten niet in de businessclasse en dat betekent voor ons: weinig beenruimte. Veel keus hebben we niet dus voor nu nemen we er maar genoegen mee. Het landschap wat aan ons voorbij raast is lastig te beschrijven maar ik zal mijn best doen. Het is groen zover je kunt kijken met hier en daar een dorpje maar geen grote steden in zicht. We passeren bruggen, kleine dorpjes van niet heel veel groter dan een paar straten, jungle-achtige taferelen en meer groen. Rijstvelden en bananenplantages wisselen elkaar met enige regelmaat af. In de trein zijn niet veel andere toeristen, lijkt erop dat die met het vliegtuig zijn gegaan. Slechts een bakje noedels en wat koekjes gegeten te hebben rommelen onze magen behoorlijk. We zoeken snel onze taxi op en voordat we de kans krijgen om in te stappen worden we alweer met een familie op de foto gezet, ach ja wat kunnen we er ook tegen doen. Het hostel waar we verblijven is simpel, een kamertje met 4 muren en een ventilatortje die veelt e veel lawaai maakt moet het voor nu doen, lekker terug naar basic. Overigens hebben ze wel twee hangmatten hangen waar ik mij uitstekend weet te vermaken! We eten in de avond nog bij een ontzettend lekkere Indiër die wel wat van een curry weet te maken. Hiermee sluit ik niet alleen de avond af maar ook weer het avontuur voor nu! Snel maar weer wat nieuws beleven.

Chacha

Ruben