Satellite
Show on map
  • Day 18

    Ritsurin-Koen

    November 28, 2023 in Japan ⋅ 🌬 15 °C

    We verblijven een paar dagen in Takamatsu om rustig te werken voordat we doorgaan naar het hart van Japan. Er zijn hier precies twee dingen de moeite waard: de udon en het park: Ritsurin-Koen. Dinsdagochtend besluit ik die tweede maar te bezoeken. Paar honderd yen entree heb ik voor een park niet eerder gezien, maar prima. Dit schijnt ook wel een van de beste parken van Japan te zijn. Hij wordt vaak vergeleken met de grote drie in Kanazawa, Okayama en Mito respectievelijk.

    Het valt meteen al in de smaak met mooi gecultiveerde Japanse dennen (foto 1). Dat is ook verreweg de meest voorkomende soort in het park. Ik stap aan het begin nog even een soort museumpje in, die ingaat op de geschiedenis van udon in Kagawa-ken, de provincie op Shikoku waarvan Takamatsu de hoofdstad is, en hoe het de nummer één udon-producent van Japan is. Natuurlijk is er weer een vergezochte claim dat de alleskunnende monnik Kūkai udon uit China naar Shikoku heeft gebracht. Op de bovenverdieping is een verzameling meubilair van een Japans-Amerikaanse meubelmaker (foto 3). Mooi werk. Hierna kom ik de beroemdste boom van het park tegen. Een stevige, wijd uitwaaiende den van nog geen twee meter hoog. Een uit de kluiten gewassen Bonsai, kun je rustig zeggen. Het zou de vorm van een opstijgende kraanvogel moeten hebben, wat ik niet helemaal zie, maar de boom is desalniettemin prachtig (foto's 4 en 5). Verder loop ik wel twee uur door het park te slenteren, te genieten van de variëteit aan uitzichten, paadjes, herfstkleuren, steenarrangementen en natuurlijk kooikarpers. Blader zelf maar door de foto's, ik ga er niet meer over vertellen. Ik sluit af met een bezoekje aan een verstopt dakpannenmuseumpje (foto 20). En loop dan naar een postkantoor om in mijn beste Japans twee dozen te bestellen om de motorhelmen en wat andere zooi alvast terug naar huis te sturen. Later blijkt dat genoeg ruimte te besparen dat ik mijn kleine koffer in mijn grote kan stoppen en de kapotte middelgrote kan weggooien. In één keer van 3 naar 1 koffer meezeulen gegaan. Tsjakka.
    Read more