Bij Thea en Leo

March 5 in the Netherlands ⋅ ☁️ 8 °C

Vanuit Emmen rijden we op ons gemak binnen door naar Friesland. Het is niet zo ver rijden dus we doen rustig aan. Het is wel koud. Eigenlijk onder het minimum waarbij Annelies wil motorrijden. Maar ze is 3 dubbel dik aangekleed.

Eerst gaan we naar Motoport in Assen waar Peter een nieuw stel laarzen koopt. Meteen maken we van de gelegenheid gebruik om veel informatie te krijgen over nieuwe motorpakken voor zowel in de regen rijden als voor de zomer. De beste regenpakken laten absoluut geen water door maar een jas kost dan wel ca € 700. Voor de zomer zijn er dan wind doorlatende pakken, wel volledig van Keflar en Goretex gemaakt dus veilig, maar ook lekker luchtig voor als we naar Spanje willen gaan.
    We hebben de tijd dus de keuze voor een extra pak kunnen we nog uitstellen. Op advies van de verkoopster kopen we een 2-in-1 shampoo om onze huidige pakken te wassen en gelijk waterdicht te maken. Ook nog een flesje om het vizier van de helm in te spuiten zodat de regen er beter afloopt en dan kunnen we weer op weg.

We hebben heel andere temperaturen dan de dagen hervoor, we halen net de 8 graden, voor Annelies eigenlijk net te koud. Dus we besluiten op te schieten en we nemen de grote, nou ja grote..., weg naar Warten.

We komen aan in Warten bij Thea en Leo waar we 2 dagen zullen blijven. We hebben elkaar een paar jaar niet gezien doordat wij aan het zeilen waren, zij van Den Haag naar Warten aan het verhuizen waren en mede ook door Corona.

,,Op dinsdag komt altijd een rijdende visboer langs" , zegt Leo, ,, Die onder het rijden lekkerbek en kibbeling bakt". en bij ons voor de deur stopt. Om 16;30 stopt inderdaad de viswagen en Peter koopt 3 lekkerbekken, 2 kibbeling en een makreel. De gebakken vis is inderdaad geweldig, heeft totaal geen vette smaak en het Aromapoeder over de vis maakt van de hap een klein feestje.

Annelies moet even rusten op bed. Maar we hebben veel om bij te praten. Leo en Thea vertellen ons over het dorpse Friese leven hier en hoe Leo als Hagenaar toch volledig ingeburgerd is geraakt.'s Avonds na de vismaatltijd voldoet een eenvoudige doch voedzame broodmaaltijd. En dan gaan we naar boven naar onze logeerkamer. De temperatuur in Friesland daalt tot 1 graad, wat een verschil.