Rondje Nederland

March 2024
Bezoek aan 5 ver-weg-vrienden. Motorrit van Brabant tot Friesland Met motorrit oost Nederland en bezoek aan Leeuwarden en Grouw. Via afsluitdijk naar Schellinkhout in Noord Holland en met tussenstop in Schiedam terug naar Vlissingen. Read more

Routes Nederland

March 2 in the Netherlands ⋅ 🌬 8 °C

In de eerste week van maart 2024 rijden we een rondje Nederland. We beginnen in het zuiden en gaan langs de oostkant van Nederland naar Friesland. Vandaar over de afsluitdijk naar Noord Holland en van daar terug naar huis, met korte tussenstop in Schiedam, naar Vlissingen

Hier de volledige reis van onze eerste motortocht

• Day 1–2

AirB&B uden

March 2 in the Netherlands ⋅ ☁️ 13 °C

Na een prachtige tocht waarbij de temperatuur opliep naar 15 graden zijn we in Uden aangekomen, in een prachtig oud huis uit 1935. Het huis van "zeg maar" je overgrootvader en in de staat van toen. Bij het huis is een oude werkplaats van opa's timmerbedrijf, waar vroeger houten wagenwielen werden gemaakt. Veel oude werktuigen stonden daar nog en er lag nog veel hout op de zolderbalken. Ondernemer Don heeft hier het "werkhuis project" gestart. Ben je vakman kom dan hier je vak uitoefenen en leer het de volgende generatie.
    We krijgen de voorkamer dat als kantoor diende en er staat nog een uit bureau. Eenvoudig maar met goed bed. In de lange gang van het huis is nog een slaapkamer waar een jong stel in logeert. De muur met tussendeur is echter tamelijk gehorig en we laten maar geen vreemde geluiden horen en hopen daar komende nacht ook niet door gestoord te worden.

Bezoek bij Theo en Manuela

March 2 in the Netherlands ⋅ ☁️ 11 °C

Hartstikke leuk weerzien met Manuela en Theo van jacht Grey Hippo, in 2016 voor het eerst ontmoet in de baai van Pollença-Mallorca, Heerlijke hazenpeper gegeten, bereid door de jager-gastheer. A ja zelf haasje geschoten. Ach...
    Hier moet ook even gebabbe;d worden over hoe-wat en waar op de atlantische oversteek. Want Peter is door deze vrienden meegevraagd op de ARC+ de Atlantic Ralley voor Cruisers die 10 november vertrekt uit Las Palmas. Route: Cabo Verde - Grenada Cariben.
    We mogen niet vergeten te melden dat we voor onze Siamezen een oppas hebben gevonden. Jennifer heet ze en ze is die ochtend bij ons thuis gekomen en zal een week voor onze katten zorgen. We krijgen bericht dat Freija al heel snel contact zoekt.
    Na een gezellige avond stappen we op de motor. Het is een kleine 10 km terug naar Uden. Elke motortocht is een stukje meer ervaring. Vooral voor Annelies.

Uden Air B@B en naar Ledeacker

March 2 in the Netherlands ⋅ ☁️ 10 °C

Nog steeds 12,5 graden, nog even en het is zomerweer! Na een goede nacht weten we de weg in grootvader's huis. De keuken is ruim en alles is voorhanden om te koken en te eten. Douche en toilet prima en dat melden we dan ook op AirB&B. De huidige AirB&B's bieden vaak helemaal geen ontbijt (waarom heet je dan nog zo?) en we duiken in onze motortas voor yoghurtjes, banaan en krentenbol. Koffie kan je wel zetten in de keuken gelukkig. Na een praatje met Don gaan we op weg naar Ledeacker waar vriend Eric woont.Read more

Op bezoek bij Eric Kemperman

March 3 in the Netherlands ⋅ ☁️ 8 °C

Prachtige lente-tocht naar Ledeacker. Berg en Dal, kastelen, bossen, weilanden, geen lammetjes.
    We bezoeken onze vriend en ex-collega van Peter. We worden onthaald met koffie en koek en een lunch.
    We hebben alle tijd om weer eens bij te praten, de laatste keer dat we elkaar gezien hebben was al weer een paar jaar geleden.
    Later in de middag rijden we naar ons hotel in Ooij door Nijmegen over de Via Gladiola, maar ja nu geen wandelaars te zien.

Fletcher hotel in Ooij

March 3 in the Netherlands ⋅ ☁️ 10 °C

Als we bij Eric vertrekken loopt de temperatuur op naar 16,5 graden. Bijna zomers.
    In Ooij checken we in, in wat zich een Fletcher hotel mag noemen maar dat is ook alles. De kamer is goed. Het bed ook, al is het wat aan de zachte kant. Geen koffie of thee op de kamer. Peter probeert zijn motorlaarzen uit te krijgen de rechter gaat eenvoudig maar zijn linker voet zit muurvast in de laars. Na een kwartier is de laars uit en het blijkt: doordat de laars nat is geweest toen we vanaf Partick 170 Km regen hadden, dat de zool los is gelaten en de voering opstroopte, waardoor nu de voet helemaal vastzat. Goede Nieuwe laarzen kopen dus.

De receptie gaat 20.30 dicht alsmede de bar en het restaurant is al helemaal niet open. Oei, we hebben geen eten bij ons. We doen een orienterende wandeling door het dorp en vinden slechts 1 restaurant. Maar de prijzen zijn sky-high en tja, we moeten kiezen tussen een hamburger van 17,50 daar en een hamburger van 4,95 hier in Ooij in snackbar De Vink. Omdat er nog wat dagen met goed tafelen aankomen kiezen we voor een budget maaltijd in De Vink. Nou het vogeltje heeft hier al zijn talenten al uitgepoept want de hamburger is niet te hachelen. Het mot maar. Een icetea om het weg te spoelen en de maag is vol. We redden het wel. Zzzzzzz

Lunch in het Klavertje in Holten

March 4 in the Netherlands ⋅ ☁️ 10 °C

We rijden rond 10 uur weg uit het hotel en we waren van plan een route van Motoplus te volgen maar we besluiten om over secundaire wegen verder te rijden. We passeren Nationaal Park Veluwezoom. De N348 leidt ons via Brummen naar Deventer.
    We stoppen even bij het oude huis van Peter in Gorssel. De tuin ziet er helaas verwaarloosd uit. Als we staan te kijken komt de bewoonster naar buiten en vraag gefronsd wat we doen. Peter zegt:” ik heb hier 20 jaar geleden gewoond”. Het mens draait zich om, bromt "O" en loopt weg. Lekker vriendelijk denken we en rijden verder.
    Een rondje rijkeluisdorpjes zoals Epse en Laren is een must als je wilt vergapen aan de in de natuur gelegen villa's.

We rijden binnendoor en stoppen in het mooie nog stille Holten bij het 't Klavertje, voor de lunch. Annelies neemt een halve kleine uitsmijter ( 1 boterham met 1 gebakken ei, dat zagen we nooit eerder op een menukaart) en Peter neemt een boerenuitsmijter. Ze boden ook een uitsmijter "het Klavertje" maar dat is met 4 eieren en 3 sneden brood. De boerenuitsmijter was al veel, laat staan die reuzen-uitsmijter. Goede keuzes maken we dus. We genieten. Holten is nog door toeristen overstroomd.

Bij de Hema halen we een mooie fles wijn voor Fred en Ria en we vervolgen onze weg door het mooie afwisselende landschap van de Sallandse Heuvelrug.
    Nog steeds is de temperatuur goed en is het nu een plezier om te motorrijden. Annelies geniet van de omgeving waar je vroeger met je gezin ging fietsen of een huisje huurde. Noordelijker ziet Annelies onderweg nog een Hunnebed, Tsja dat is Drente.

Het laatste stuk besluiten we de grote weg te nemen om niet al te laat, en koud, in Emmen aan te komen.

Bij Fred en Ria Stokman

March 4 in the Netherlands ⋅ ☁️ 8 °C

Het was een prachtige tocht tussen de heidevelden en over de Salandse heuvelrug naar Emmen. s’ Avonds praten we bij met Ria, helaas ligt Fred ziek in bed met waarschijnlijk griep.
    Hun boot, de Blue Valentine, ligt in Lelystad Deko, een haven waar Peter's schip ook jaren heeft gelegen. Misschien komen ze deze zomer nog langs in Vlissingen als ze besluiten naar het zuiden te gaan in de zomer vakantie.

Ria bereidt een heerlijke Lasagna en s’ ochtends een geweldig lekker ontbijt.
    Heel gezellig om elkaar na een paar jaren weer te spreken en alle verhalen aan te horen,

Bij Thea en Leo

March 5 in the Netherlands ⋅ ☁️ 8 °C

Vanuit Emmen rijden we op ons gemak binnen door naar Friesland. Het is niet zo ver rijden dus we doen rustig aan. Het is wel koud. Eigenlijk onder het minimum waarbij Annelies wil motorrijden. Maar ze is 3 dubbel dik aangekleed.

Eerst gaan we naar Motoport in Assen waar Peter een nieuw stel laarzen koopt. Meteen maken we van de gelegenheid gebruik om veel informatie te krijgen over nieuwe motorpakken voor zowel in de regen rijden als voor de zomer. De beste regenpakken laten absoluut geen water door maar een jas kost dan wel ca € 700. Voor de zomer zijn er dan wind doorlatende pakken, wel volledig van Keflar en Goretex gemaakt dus veilig, maar ook lekker luchtig voor als we naar Spanje willen gaan.
    We hebben de tijd dus de keuze voor een extra pak kunnen we nog uitstellen. Op advies van de verkoopster kopen we een 2-in-1 shampoo om onze huidige pakken te wassen en gelijk waterdicht te maken. Ook nog een flesje om het vizier van de helm in te spuiten zodat de regen er beter afloopt en dan kunnen we weer op weg.

We hebben heel andere temperaturen dan de dagen hervoor, we halen net de 8 graden, voor Annelies eigenlijk net te koud. Dus we besluiten op te schieten en we nemen de grote, nou ja grote..., weg naar Warten.

We komen aan in Warten bij Thea en Leo waar we 2 dagen zullen blijven. We hebben elkaar een paar jaar niet gezien doordat wij aan het zeilen waren, zij van Den Haag naar Warten aan het verhuizen waren en mede ook door Corona.

,,Op dinsdag komt altijd een rijdende visboer langs" , zegt Leo, ,, Die onder het rijden lekkerbek en kibbeling bakt". en bij ons voor de deur stopt. Om 16;30 stopt inderdaad de viswagen en Peter koopt 3 lekkerbekken, 2 kibbeling en een makreel. De gebakken vis is inderdaad geweldig, heeft totaal geen vette smaak en het Aromapoeder over de vis maakt van de hap een klein feestje.

Annelies moet even rusten op bed. Maar we hebben veel om bij te praten. Leo en Thea vertellen ons over het dorpse Friese leven hier en hoe Leo als Hagenaar toch volledig ingeburgerd is geraakt.'s Avonds na de vismaatltijd voldoet een eenvoudige doch voedzame broodmaaltijd. En dan gaan we naar boven naar onze logeerkamer. De temperatuur in Friesland daalt tot 1 graad, wat een verschil.

Leeuwarden

March 6 in the Netherlands ⋅ ☁️ 7 °C

Vandaag lopen we, met Thea als gids, door Leeuwarden. Een mooie wandeling door het centrum langs veel oude gebouwen en de scheve toren waarvan gezgd wordt dat hij schever staat dan de toren van Pisa. Hier wordt een grote restauratie uitgevoerd die waarschijnlijk nog even gaat duren.

Thea moet naar de Bieb om boeken in te leveren. De bibliotheek is in de oude gevangens is gevestigd. Deze gevangenis is tot 2008 in gebruik geweest als strafinrichting maar nu zijn in de voormalige cellen kleine winkeltjes gevestigd. Bijzonder om te zien hoe klein de voormalige cellen zijn zeker als je begrijpt dat mensen hier lange tijd moesten blijven, maar ja eigen schuld dikke bult.
    In een van de cellen staat een bordje met de tijdsbesteding voor de dag: 6 uur vroeg opstaan, een uur werken, ontbijt, 4 uur werken, lunch, 1 uur luchten, 3 uur werken, Thee en nogmaals werken. Na de avondhap terug naar je cel en om 9 uur het licht uit. Heel fijn maar je komt wel helemaal tot rust als gevangene: wat werken en knijpers maken!!!!
    We drinken koffie in de biblitheek met een lokaal gebakje, en lopen verder door Leeuwarden.

In het centrum staat het voormalige postkantoor dat is omgetoverd tot Post-Plaza Hotel. Het is een rijksmonument. Het heeft een rijk bewerkte houten kap die leunt op grote pilaren. Het gebouw ontsnapte in april 1945 maar net aan volledige vernietiging. De Duitse bezetter had het gebouw van explosieven voorzien om het bij hun terugtrekking op te kunnen blazen. De omwonenden waren al gewaarschuwd om hun huizen te verlaten. Het Friese Verzet had echter de trotylblokjes vervangen door namaak van hout. Toen de bezetters de lont aanstaken gebeurde er niets en het gebouw bleef gespaard.
    In het oude postkantoor nemen bewonderen we de prachtige houten dakspanten. Echt vakwerk om zoiets moois te maken.

Daarna doen we met de auto nog een omweg. via Grou om daar langs de haven te lopen. Een marina van 500 ligplaatsen, best groot dus.
    We rijden terug naar huis en genieten van een heerlijke ovenschote van Thea.
    Moe maar voldaan besluiten we om vroeg te gaan slapen want morgen motoren we weer verder naar Noord holland