Leeuwarden

March 6 in the Netherlands ⋅ ☁️ 7 °C

Vandaag lopen we, met Thea als gids, door Leeuwarden. Een mooie wandeling door het centrum langs veel oude gebouwen en de scheve toren waarvan gezgd wordt dat hij schever staat dan de toren van Pisa. Hier wordt een grote restauratie uitgevoerd die waarschijnlijk nog even gaat duren.

Thea moet naar de Bieb om boeken in te leveren. De bibliotheek is in de oude gevangens is gevestigd. Deze gevangenis is tot 2008 in gebruik geweest als strafinrichting maar nu zijn in de voormalige cellen kleine winkeltjes gevestigd. Bijzonder om te zien hoe klein de voormalige cellen zijn zeker als je begrijpt dat mensen hier lange tijd moesten blijven, maar ja eigen schuld dikke bult.
    In een van de cellen staat een bordje met de tijdsbesteding voor de dag: 6 uur vroeg opstaan, een uur werken, ontbijt, 4 uur werken, lunch, 1 uur luchten, 3 uur werken, Thee en nogmaals werken. Na de avondhap terug naar je cel en om 9 uur het licht uit. Heel fijn maar je komt wel helemaal tot rust als gevangene: wat werken en knijpers maken!!!!
    We drinken koffie in de biblitheek met een lokaal gebakje, en lopen verder door Leeuwarden.

In het centrum staat het voormalige postkantoor dat is omgetoverd tot Post-Plaza Hotel. Het is een rijksmonument. Het heeft een rijk bewerkte houten kap die leunt op grote pilaren. Het gebouw ontsnapte in april 1945 maar net aan volledige vernietiging. De Duitse bezetter had het gebouw van explosieven voorzien om het bij hun terugtrekking op te kunnen blazen. De omwonenden waren al gewaarschuwd om hun huizen te verlaten. Het Friese Verzet had echter de trotylblokjes vervangen door namaak van hout. Toen de bezetters de lont aanstaken gebeurde er niets en het gebouw bleef gespaard.
    In het oude postkantoor nemen bewonderen we de prachtige houten dakspanten. Echt vakwerk om zoiets moois te maken.

Daarna doen we met de auto nog een omweg. via Grou om daar langs de haven te lopen. Een marina van 500 ligplaatsen, best groot dus.
    We rijden terug naar huis en genieten van een heerlijke ovenschote van Thea.
    Moe maar voldaan besluiten we om vroeg te gaan slapen want morgen motoren we weer verder naar Noord holland