Rothenburg ob der Tauber

April 8 in Germany ⋅ ⛅ 25 °C

Van de koffie met gebak met Brian, vervolgen wij onze tocht naar Thierhaupten. We hadden een route gepland in Calimoto en via 6 stappen in de navigator gekregen, maar de navigator heeft een geheel eigen mening. Hij plant een heel andere weg dan onze beoogde Romantische Strasse. We komen uiteindelijk wel terecht in Rothenburg ob der Tauber, een van de meest pittoreske en toeristische plaatsjes aan de Romantische Strasse. Dan maken we van de gelegenheid gebruik om eerst een welkome verkoeling te nemen want het is deze dag 26 graden geworden, Eerst maar bier drinken en een plaatselijke lekkernij erbij. Daar plant Peter zelf weer een route in. Daarbij ingesteld vermijden we snelwegen en hoofdwegen. We gaan het zien.
    Rothenburg ob der Tauber: met zijn grotendeels bewaard gebleven middeleeuwse oude binnenstad is de grote districtsstad. Rothenburg is een wereldberoemde trekpleister met vele architectonische monumenten en culturele troeven. Het bijzondere aan de oude stad is dat deze nog origineel overkomt, want ondanks de oorlogsschade in 1945 en de eenvoudige, onopvallende wederopbouw zijn er vrijwel geen zichtbare modernistische gebouwen. Het historische centrum is omgeven door toegankelijke stadsversterkingen en ligt midden in het grotendeels onontwikkelde landschap van de Taubervallei . Al tientallen jaren wordt geprobeerd deze originaliteit zoveel mogelijk te behouden.
    Opvallend zijn de kleine keienstraatjes met stadspoorten en torentjes die we ook in de omliggende dorpen op onze route tegenkomen.
    Beeldschoon is in deze maand en warme temperatuur de hoeveelheid bloesembomen langs de wegen en in de groene velden, welke nog steeds afgewisseld vol staan met lijnzaad/kolzaad. Perenbloesem, applebloesem, moerbei, vlier. In de dorpen bloeien tevens de rose prunus en sering. En dat terwijl roofvogels over de weilanden scheren en zwaluwen in de daken nestelen. Het ruikt overal naar bloemen en wie geen allergie heeft kan reuze genieten hier. Het alles maakt onze tocht bijzonder mooi.