We gaan op bezoek bij een facebook vriend van Annelies in de buurt van Augsburg. Zij hebben ook 2 Siamese katten en rijden ook Motor. Op de heenweg ook langs Max de broer van Annelies in Limburg. Read more

Vertek voor een weekje Duitsland

April 7 in the Netherlands ⋅ 🌬 16 °C

Onze lieve kattenoppas komt om 1.00 uur. Ze ziet uit naar deze week, want ze heeft het mega naar haar zin in ons huis. Het wordt eindelijk het prachtigste lenteweer van de wereld en ze kan genieten van de tuin met bloesem en van de duinen en het strand waar ze zo graag wandelt. We vertrekken nadat we e.e.a. hebben uitgelegd over de katten en thuis. Dag Jennifer, dag Odin en dag Freija. Jennifer zorgt voor jullie. Later die dag zullen we vernemen dat Freija haar alweer helemaal ingepalmd heeft.Read more

Tussenstop bij max

April 7 in the Netherlands ⋅ ☁️ 21 °C

Na een rustige tocht met prachtig weer (23 graden) komen we in Heerlen aan bij De Parelhof, het zorghuis waar Max, de broer van Annelies, woont.. We worden ontvangen door begeleidster Mara. We hebben vlaaien meegenomen uit Vlissingen en we laten enkele medebewoners in de woonkamer meegenieten. Max verliest na anderhalf uur de aandacht en gaat buiten zitten roken, waarop wij het een mooi moment vinden om verder te rijden naar ons overnachtingsadres nabij Mainz.Read more

Hotel Fetzer

April 7 in Germany ⋅ ☁️ 21 °C

Na het bezoek aan Max nemen we de grote weg. We hebben een voorspoedige rit. maar aan de tegenovergestelde kant van de snelweg is een groot ongeluk gebeurd en er vormt zich een kilometers lange stilstaande file.
    Wij worden getrakteerd op heerlijke uitzichten over heuvels en dalen begroeid met enorme velden geel bloeiend lijnzaad. En in de dalen de typische Duitse dorpjes van witte huisjes met grijze daken. Moseltal Ahrtal, Niederzissen. We wisten niet dat hier ook veel vruchtbomen staan. Appels en peren. En wat een bloesem. Het ruikt naar de lente en het lijnzaad ruikt naar hyacinten. Dat is het voordeeel als je motor rijdt, of Cabrio, je ziet niet allen je omgeving, je ruikt haar ook.
    Onderweg krijgen van onze facebook vrienden Gerrit en Tineken, het bericht dat Gerrit buikgriep heeft en het ziet er naar uit dat de BBQ morgen niet kan doorgaan. We houden contact. Beterschap!
    We worden in Ingelheim an der Rhein zeer uitbundig welkom geheten en wegwijs gemaakt. We hebben een mega kamer in het souterrain. Beter kan het niet. En de BMW staat veilig in het fietsen hok.
    De keuken is dicht maar er is een restaurant in het centrum van het dorp. De dame vsn het hotel reserveert voor ons een tafel, Het is vol zegt ze. We zullen moeten wachten op een tafel. Geen probleem. We wandelen erheen. Volgens google 20 minuten lopen, Goed om de benen te strekken. Bij het terras van het restaurant aangekomen spreekt Annelies een chagrijnige ober aan, maar die weet niets van een reservering. Peter heeft binnen aan de bediening om een tafel gevraagd, de dames wijzen dat er buiten best wel plek is. Okay we ploffen en de maag gaat rammelen. Mooi tijd om te eten. In 20 minuten tijd loopt het bedienend personeel ons vaak voorbij, bedient gasten die reeds maaltijden op tafel hebben, maar heeft voor ons geen aandacht, en ook niet voor nog enkele andere stellen die blijkbaar al langer wachten op hun eten maar wel al de drank hebben. Annelies neemt de situatie in zich op, ziet aan twee tafels dat de gasten ongeduldig worden en blijkbaar al lang op hun maaltijd wachten. Het wordt niks vandaag, Ik herken het, dit gaat een uur duren. Peter seint naar de langs vlliedende ober.
    ,,Wass?!" komt er uit zijn chagrijnige gezicht.
    Wass? Bedoel je niet: wie bitte?! ,,Können wir bestelln?" vraagt Peter. Na een snelle blik links rechts zegt hij:,,ich komme gleich". en weg is hij. Aan het eind van het terras is de echtgenoot van het ongeduldige stel naar de keuken gemarcheerd. Teken dat ze boos zijn. Het is al half 8 en de keuken zou om 8 sluiten. Hoe gaat dit verder?
    We schuiven kordaat de stoelen weg, Op naar MacDonalds!
    Na tien minuten zitten we bij de Mac en na 5 minuten hebben we het avondeten op tafel. Met volle tevreden magen keren we door het vel terug naar Fetzers hotel en ontspannen in onze kamer. Hopelijk hebben de gefrustreerde gasten in het restaurant nu hun bestelling op tafel...

Koffie met Brian

April 8 in Germany ⋅ ⛅ 21 °C

Brian heeft een offroad training gevolgd in Hechlingen op de BMW oefen terreinen. Dit is georganiseerd door Bertt waar we eerder een sleutelcursus hebben gevolgd.
    Het geeft ons mooi de mogelijkheid elkaar te zien, hij op weg naar Nederland en wij op weg naar Beieren. We ontmoeten elkaar op een raststätte nabij Speier.
    Koffie met Deutsche Kuchen, niet te versmaden natuurlijk.

Rothenburg ob der Tauber

April 8 in Germany ⋅ ⛅ 25 °C

Van de koffie met gebak met Brian, vervolgen wij onze tocht naar Thierhaupten. We hadden een route gepland in Calimoto en via 6 stappen in de navigator gekregen, maar de navigator heeft een geheel eigen mening. Hij plant een heel andere weg dan onze beoogde Romantische Strasse. We komen uiteindelijk wel terecht in Rothenburg ob der Tauber, een van de meest pittoreske en toeristische plaatsjes aan de Romantische Strasse. Dan maken we van de gelegenheid gebruik om eerst een welkome verkoeling te nemen want het is deze dag 26 graden geworden, Eerst maar bier drinken en een plaatselijke lekkernij erbij. Daar plant Peter zelf weer een route in. Daarbij ingesteld vermijden we snelwegen en hoofdwegen. We gaan het zien.
    Rothenburg ob der Tauber: met zijn grotendeels bewaard gebleven middeleeuwse oude binnenstad is de grote districtsstad. Rothenburg is een wereldberoemde trekpleister met vele architectonische monumenten en culturele troeven. Het bijzondere aan de oude stad is dat deze nog origineel overkomt, want ondanks de oorlogsschade in 1945 en de eenvoudige, onopvallende wederopbouw zijn er vrijwel geen zichtbare modernistische gebouwen. Het historische centrum is omgeven door toegankelijke stadsversterkingen en ligt midden in het grotendeels onontwikkelde landschap van de Taubervallei . Al tientallen jaren wordt geprobeerd deze originaliteit zoveel mogelijk te behouden.
    Opvallend zijn de kleine keienstraatjes met stadspoorten en torentjes die we ook in de omliggende dorpen op onze route tegenkomen.
    Beeldschoon is in deze maand en warme temperatuur de hoeveelheid bloesembomen langs de wegen en in de groene velden, welke nog steeds afgewisseld vol staan met lijnzaad/kolzaad. Perenbloesem, applebloesem, moerbei, vlier. In de dorpen bloeien tevens de rose prunus en sering. En dat terwijl roofvogels over de weilanden scheren en zwaluwen in de daken nestelen. Het ruikt overal naar bloemen en wie geen allergie heeft kan reuze genieten hier. Het alles maakt onze tocht bijzonder mooi.

• Day 2–5

Thierhaupten, Gasthaus

April 8 in Germany ⋅ ☀️ 25 °C

Inderdaad zijn we langs mooie kleine wegen en kleine dorpen gereden en door een prachtig golvend Duits landschap. Er staan veel bomen in bloei en waar ze geen hectares met zonnecellen hebben geplaatst staat het vol met Koolzaad.
    Het laatste traject pakken we toch maar wat grotere wegen en om 17:30 rijden we het erf op van de Gaststätte. Deze ligt niet in Thierhaupten zelf maar in een nog klener dorpje: Neukirchen. Het grote erf met hooischuur, houtbewerkingsschuur , overkappingen (ook geschikt voor de motor) , boomgaard en kippenren is een erfstuk van vader op dochter. Angelika zien we die dag nog niet maar met de eigenaar Toni staan we meteen even te praten:, hij heeft altijd een 1250 GS gereden maar, zegt hij, ,, die rijdt vanzelf" en hij wou wat spannenders. Hij heeft nu een BMW R 1100.
    Het grote huis is verbouwd. De parterre is verhuurd aan een jong stel. Wij krijgen op 2 kamers na de middenetage en de eigenaars wonen boven. Op onze gang is een kantoorkamer en de kamer van een zoon.
    Verbaasd zijn we over de luxe grote woonruimte voor onszelf: grote badkamer, gezellige woonkamer met balkonnetje en grote slaapkamer met kledingkast en bureau. We kunnen koken, koffie maken en, ruim en comfortabel zitten en ontspannen.

Bij Gerrit en Tieneke

April 8 in Germany ⋅ ⛅ 19 °C

Op bezoek bij de facebook-vrienden die Annelies op de dag af 2 jaar kent. Gerrit hier gezien op onze motor, Annelies op de motor van Tineke. Staat best goed en de motor van Gerrit staat in de garage.
    Hartstikke spannend is het om je facebook-vrienden in het echt te zien, maar het kan immers niet anders dan dat het klikt als je al 2 jaar contact hebt en in diverse dingen gelijkgestemd bent: Siamezen, reizen en tja...dat komt toch ook even aan de orde: de politiek en Nederlandse pietluttigheden die een heerlijk leven belemmeren.
    We zouden graag een motortocht met Gerrit doen maar hij heeft een behoorlijke maag/darmstoornis gekregen in de nacht en voelt zich niet goed. We houden het bij een visite en we leren ook de katten kennen : een stel makkelijke Siamezen geheten Ntombi en Jock. Ze laten zich makkelijk oppakken ook. Hoe anders dan onze Odin en Freija die zo schuchter zijn en vreemde mensen meiden.

Ochtend in Neukirchen

April 9 in Germany ⋅ ⛅ 18 °C

Vanochtend staat er een doosje met 4 eieren van de eigen kippetjes voor onze deur. Hoe goed kan je het hebben op een motor vakantie. Beetje bewolkt is het wel maar al vroeg een heerlijke temperatuur.
    Plan is om vandaag met Gerrit en Tieneke een motorrit te gaan maken als hij zich beter voelt maar het lot wil anders. Gerrit is niet in conditie.
    Hij laat Peter dan wel zien welke mooie rit wij zelf kunnen maken en dat is het rondje Neuburg - Donau.
    Ja mensen we zitten veel oostelijker dan je denkt dit is Rijn Donau gebied, Beieren. 20 minute zuidelijk naar Augsbuurg en 1,5 uur oostelijk naar München. Die stad gaan we deze keer niet zien want daar willen we meer tijd vooruittrekken.
    Vanuit het huis van Angelika en Toni vertrekken we 's middags naar Neuburg, een beelschone Renaissance stad aan de Donau.

Neuburg an der donau

April 9 in Germany ⋅ ☁️ 14 °C

We rijden langs vele enorme asperge velden waar volop geoogst wordt. In het stadje komen we terecht vlak voor Turist Information waar een vriendelijke dame vertelt dat we ons hier al in de historische altstad bevinden. Ze raad ons aan door de altstad te lopen en de mooie oude gebouwen te bezichtigen. We kunnen de motor parkeren op een laadstationplaats voor auto's die nog niet klaar is. En we hoeven er nog niet te betalen.
    Het is inderdaad een prachtig monument met veel oude panden waarvan de oudste al in 1415 is gebouwd, en natuurlijk was dat de ambstwoning voor de burgermeester. Veel van dit moois is nog in perfecte staat.

weer terug in Neukirchen

April 9 in Germany ⋅ ☁️ 11 °C

Na onze wandeltocht door Neuburg an der Donau steken we de Donau over om aan de andere kant van de rivier te rijden op een mooie weg door de velden met koolzaad, bossen en akkers. Mooie Duitse landschappen.
    Weer terug aan de westzijde van de Donau zien we opnieuw de enorme velden met asperges die volop geoogst worden. Stapels met kisten vol met geoogste asperges staan te wachten op transport.
    Ondertussen is de temperatuur helaas met een noodgang gedaald naar 10 graden, Zowaar 16 graden verschil met gisteren, en snel doen we weer de voeringen in de jassen want het is best koud.
    Vanavond gaan we een hapje eten met Gerrit en Tineke bij de Griek. Ze komen ons halen want er is kans op regen. Het wordt weer supergezellig en Gerrit kan een kleine hap eten verdragen. Daarna gaan ze even mee naar ons appartement en ze zien dat het ook geschikt is voor andere vrienden van hen, die anders in het duurdere kloosterhotel overnachten.