Karranga valley-Barafu camp [toplägret]

November 14, 2003 in Sweden ⋅ 5 °C

Temp, väder o klädsel:
    - Dag: (Karranga) +11 (moln).
    Vandrarkängor, dubbla strumpor, tunt underställ, vandrarbyxor, t-shirt,
    vindjacka
    - Kväll: (Barafu) +3 uppsprickande.
    Fritidsskor, varma strumpor, tunt underställ, t-shirt, vindoverall
    - Natt: (Barafu) -1 stjärnklart o månljus.
    Tjockare strumpor, varmt underställ, fleeceväst o vindbyxor

Vandring: Karranga Valley (4000 möh) –Barafu camp [toplägret] (4700 möh)

Det har regnat nästan hela natten. Undrar hur det har gått för de andra grupperna som har gjort toppförsök inatt ?
    Vaknar vid 6-tiden (0 grader) efter en natt med fler mardrömmar, mest om toppförsöket. Några gånger har jag vaknat till och märkt att hela tältet snurrat. Mycket obehagligt. Beror det på höjden ? det borde inte var aså fetrsom detta är 3:e natten på ungefär samma höjd. Men jag har faktiskt haft det likadant hemma någon gång.
    temeraturen stiger till ca 9 grader så fort solen kommer fram. I solen blir det förstås ännu lite varmare.
    Avfärd 8.30, uppför i en jämn backe hela dagen. Ca 11 grader och lite kylande vind. Efter 3 tim, ca 11.30, är vi framme i toplägret ”Barafu camp”. Ett mer beskrivande namn skulle vara ”stenbrottet”. Det ligger på den bergsrygg som vi skall följa upp mot toppen. Precis innan vi kommer farm till lägret möter vi våra ”Schweitsiska vänner” från hotellet samt den dåligt engelsktalande tysken, som är på väg nedför berget efter nattens toppförsök. Tjejen och tysken tog sig hela vägen upp men inte killen. Vp får några goda råd innan vi skiljs åt.
    Vid 12 serveras det varm lunch. Efter det packar om utrustningen inför vårt topförsök i natt. Jag bestämmer mig för att ta den stora i st.f. den lilla. Detta så at det skall bli lättare att förvar kläder mm när man vill ta av och på sig. Det gör också at jag kan te packning åt pappa om det skulle behövas.
    Middag vid kl 17 och därefter går giuden igenom planerna för natten. Han ger oss rådet att ta på oss mycket från början och ev senare ta av oss. Det är lättare än tvärt om.
    Klädsel planer under vandringen:
    Sportkalsonger + sportbyxor + tunt underställ + dubbla strumpor + varma strumpor + vandrarbyxor + Goretexjacka + Goretexbyxor + Mössa + varma vantar.
    Dessutom i ryggsäcken:
    Pannlampa + mobiltelefon + vatten + frukt och choklad + tunna vantar+ värdesaker o pass o biljetter + linser + skavsårsplåster + fickkniv.
    Kryper till sängs vid 17.30 (+3 grader). Jag är hur nervös som helst, har svårt att koppla av trots att det är det som behövs. Försöker läsa en stund. Ligger många timmar utan att kunna somna men får tillslut någon timmes sömn innan vi blir väckta vid kl 23.
    Det är nu det gäller! Först lite te och sen påklädning. Richard räknar med 6-7 timmars vandring till toppen, en halvtimme där och sen 3 timmar tillbaka till lägret. Hoppas det går bra.