Koyasan

April 22, 2016 in Japan ⋅ 🌙 12 °C

Theedrinken, eten en slapen in een tempel op Mt. Koya. Wat een ervaring!

Koyasan is een tempelgemeenschap/pelgrimsoord bovenop een berg. Het kostte ons een halve dag om daar te komen: bus, 3 treinen, cable car en nog een bus. Eenmaal aangekomen waren we een beetje teleurgesteld dat het 'gewoon' een dorp in de bergen is met huizen, verkeer, winkels en daartussen de tempels. We hadden namelijk verwacht dat er slechts een aantal tempels in het bos zou staan. We konden onze tempel dan ook niet gemakkelijk vinden, omdat er huizen voor stonden :) Eenmaal aangekomen komt een oude monnik ons verwelkomen en gebaart dat we slippers aan moeten doen en hem volgen. Hij wijst ons naar onze kamer, wat een slaapkamer is en een woonkamer met daarin eigenlijk alleen een tafel en kussentjes om op te zitten. Dan komt een jongere monnik, die Engels spreekt, ons uitleggen hoe het werkt. Er zijn behoorlijk wat regels: we moeten om 18:00 terug zijn voor het eten, na 21:00 mag je de tempel niet meer verlaten, om 6:30 moeten we naar het ochtendgebed en de pyjama die we krijgen mogen we absoluut niet aandoen naar het ochtendgebed (is dat even jammer).

We hebben nog een paar uurtjes voor het eten, dus gaan een paar andere tempels bekijken. Ze zijn erg mooi en we krijgen ook een theeceremonie in een van de tempels. Ook leuk om de grootste zen rock garden van Japan te zien.

Terug in onze tempel komt de monnik ons eten brengen. Het is allemaal zelfgemaakt en vegetarisch. Alles behalve de rijst is koud en er is veel tofu en gepekelde groenten. Ik heb er niet echt van genoten ;) 's Avonds hebben we helemaal niks gedaan--er was ook niets te doen behalve zitten en lezen. Het ochtendgebed was wel interessant. We hebben een half uur geluisterd naar het gebed van de monniken wat klonk als een heel vaak repeterend wijsje terwijl de kamer zich vulde met wierook. Daarna wordt het ontbijt weer naar onze kamer gebracht. Het is precies hetzelfde als het avondeten haha.

Toen zijn we de rest van het dorp gaan bekijken. Er is een prachtig pad in het bos, waar een gigantische begraafplaats te vinden is. Dit vond ik het mooiste aan Koyasan. Aan het eind is een mausoleum van een belangrijke boeddist te vinden. Na 2 uurtjes hebben we alles in het dorp gezien en gaan we weer terug naar de bewoonde wereld.