• Viva la Santiago de Compostella!

July 31, 2017 in Spain ⋅ ⛅ 16 °C

Da vi for i forgårs havde 70 kilometer tilbage, besluttede vi os for at tage de sidste kilometer på 2 dage. Første dag bød på en 28 kilometers tur til byen Arzur. Det var egentlig ikke en særlig slem dag. Benene havde det godt, formen er kommet og fødderne har dannet hård hud de mest udsatte steder. Der værste var i går. Lidt over 40 km, og de sidste 10 kilometers var næsten op ad bakke hele vejen. Det er sjovt som man kan bruge 2 timer på at gå 10-12 kilometer om morgenen, og 2 timer på at gå 2-4 kilometer sidst på dagen når man er helt kvæstet.

I løbet af de sidste 300 kilometer har vi fundet ud af nogle ting om Spanien.

1) De kan ikke snakke engelsk. Hvis det ikke er et turisted sted, så er de dårligere til engelsk end dem fra Frankrig. De snakker spansk til en, man forstår lidt igennem fakter og svarer dertil på engelsk. Det forstår de ikke og 'lang historie kort': Man bruger 3 minutter på at bestille en øl og en steak.

2) man får hvad man bestiller. Står der på menukortet: 'Sandwich with Chorizo' så er det dét man får. Brød og chorizo. Ingen mayo, salat, tomat eller ost eller lignende. Kun brød og chorizo. Det gælder alle steder. Bestiller man en burger, og overser at der IKKE står 'Homemade' - så forvent ikke at det er hjemmelavet.

3) Maden. Maden er for det meste dårligere end vores danske standarder. Kødet er af og til rådt i midten (også hakkekødet), det meste smager af "opvarmede færdigretter", medmindre man besøger de dyre restauranter og paellaen er kun god de fine steder (ellers smager den færdiglavet eller blot af salt).

Nu når vi er ankommet i Santiago er det en god tur vi kan se tilbage på. Der har været op og nedture, men i sidste ende har det været det hele værd!!!
    Nu glæder vi os til at imødegå en tid uden vabler (i hvert fald uden flere vabler), i gode hotelsenge og ikke dårlige liggeunderlag, og sidst men ikke mindst - en masse fedtivitas de næste par dage! <3