Dag 6: Lake Naivasha

November 6, 2023 in Kenya ⋅ ☁️ 24 °C

Vandaag staan we naar goede traditie opnieuw vroeg op. We wuiven onze fleurige Rhino Lodge vaarwel en zetten onze tocht verder richting Lake Naivasha. De rit zou zo’n 4,5 uur in beslag nemen, met de nodige pitstops.

Na een goede 2 uur rijden komen we aan bij een intussen alom bekende ‘toeristenstopplek’. Hier wordt je meestal achtervolgd doorheen een gigantische souvenirwinkel. Mocht je hier ooit iets willen kopen, vergeet dan zeker niet je beste onderhandelingshoed op te zetten. Zo was de ‘oorspronkelijke vraagprijs’ voor een bladwijzer tijdens onze eerste stop 20 dollar… Later zagen we dezelfde bladwijzer in de gift shop van het hotel liggen voor 3 dollar.

Speciaal aan deze stopplek is dat ze exact gelegen is op de evenaar. We krijgen dan ook een experiment te zien met ronddraaiend water dat het ‘Coriolis-effect’ aan beide kanten van en op de evenaar bewijst. Dat verdient wat ons betreft wel een fooi. Het bijhorende blad met stempel dat we de evenaar overstaken, laten we voor wat het is. Inmiddels is het al de vierde keer dat we deze oversteken deze reis.

Na een vermoeiende rit komen we aan in onze Sopa Lodge aan Lake Naivasha. Bij het binnenrijden van het complex, zijn we geschokt van het aantal wilde dieren rond het hotel. Al snel na het inchecken, beseffen we dat dit niet enkel rond het hotel is, maar ook erin. (Intussen hebben we al 2 zebra’s moeten verjagen van het terras van onze kamer en 1 giraf aan de voordeur)

Na het bekijken van de faciliteiten en dieren in het hotel, begeven we ons richting de locatie van de activiteit van de dag, gelukkig slechts enkele minuten rijden. Onderweg krijgen we nog een krachtige tropische bui te verduren, maar die stopt gelukkig net voor we klaar zijn om te starten.

Vandaag staat er een wandel- en bootsafari op de planning op Crescent Island & Lake Naivasha. We verplaatsen ons in een motorbootje naar Crescent Island, waar (schattige) gids Walter ons uitleg geeft over de dieren en het resterende geheugen van mijn telefoon opgebruikt met het nemen van foto’s van onze wandeling 😅. We zien er onder andere Struisvogels, Impala’s, Gnoes, Zebra’s, Waterbucks en verscheidene vogels van zeer nabij.

Na een kort maar krachtig bezoek aan Crescent Island, begeven we ons opnieuw aan boord van onze bootje met gids Jeffrey. Hij brengt ons nabij enkele Afrikaanse Visarenden, en toont ons dan hoe ze in duikvlucht een prooi vangen door een vis op het water te gooien. Jammer genoeg hebben de arenden geen haviksogen, ze zien de vis niet liggen en vliegen gewoon over. Nog steeds mooi om deze imposante vogels zo nabij te zien voorbijvliegen.

Daarna brengt hij ons ook zo dicht als mogelijk bij de Nijlpaarden die in Lake Naivasha vertoeven. We passeren enkele groepjes van deze ‘gevaarlijkste dieren’ in Afrika (althans als je naar het aantal menselijke slachtoffers kijkt).

Daarna worden we op tijd terug naar ons hotel gebracht, zodat we morgen goed uitgerust kunnen starten aan onze beklimming van de lokale vulkaan en krater: Mount Longonot.