Dag 9: Maasai Mara

November 9, 2023 in Kenya ⋅ ⛅ 24 °C

Vandaag kunnen we uitrusten. We worden pas om 8u ‘s ochtends verwacht door onze gids, waardoor we onze wekkers wat later dan gewoonlijk kunnen zetten.

Op ons programma van de dag staat een ganse dag Maasai Mara. We komen deze middag niet terug naar de lodge voor een lunch, maar nemen een lunchbox mee zodat we kunnen picknicken in het park.

Het weer is ons vandaag ook beter gezind. Na een goed vullend ontbijt trekken we erop uit met een blauwe lucht en stralende zon als achtergrond.

De Maasai Mara is befaamder en bijgevolg ook drukker dan de andere stops tijdens onze doorreis. Bij momenten iets minder gezellig. Op andere momenten is dit juist handig voor het spotten van bijzondere dieren. Wanneer er meer dan één wagen ergens stil staat, weet je dat er iets te zien is.

Zo komen we op deze mooie ochtend op enkele hotspots terecht. Eerst komen we langs een familie leeuwen die zich doorheen de struiken verspreid hebben. Het lijkt een hele grote groep te zijn, bestaande uit zo’n 15 individuen. Bij deze groep kunnen we tot op enkele meters komen zonder ze te verstoren.

Wat later is het weer tweemaal na elkaar prijs. Eerst zien we een cheeta die ligt te chillen in de schaduw van een boom. Wat verder een tweede die voor een struik ligt.

Een beetje later kunnen we eindelijk de laatste ✅ zetten achter de laatste van de Big Five. Naïef genoeg dachten we dat we ze alle vijf al vrij snel hadden kunnen afvinken. Toen deelde onze gids ons mee dat het jachtluipaard (of cheeta) geen onderdeel is van deze lijst. Het échte Afrikaanse Luipaard vervolmaakt de lijst samen met de leeuw, olifant, waterbuffel en neushoorn.

Vandaag is onze ‘lucky day’ want deze schuchtere dieren zijn niet gemakkelijk te spotten. We zien er toch eentje liggen in het struikgewas, wat verder halverwege een boom vinden we de prooi van het luipaard terug: een gazelle die het dier naar boven heeft gesleurd.

Na enkele uren rijden komen we aan bij de rivier Mara. Deze tijd van het jaar, steken de gnoe’s deze rivier niet meer over. Momenteel zijn deze voornamelijk terug te vinden in het zuiden van de Serengeti. We kunnen dus gerust een wandelingetje langs de rivier doen. Vergezeld door een lokale ranger, spotten we tijdens deze korte maar krachtige wandeling verschillende groepen nijlpaarden en ook enkele grote krokodillen.

Na een rijkelijk gevulde ochtend is het tijd voor onze picknick. We zoeken een goede plek uit onder een boom en onze gids zet er, middenin de Maasai Mara, onze picknick klaar. We krijgen al snel het gezelschap van een niet-zo-schuchtere Maribou Stork, die met veel plezier onze restjes opeet.

De rest van onze dag is eveneens rijkelijk gevuld met veel dierlijk en natuurlijk moois.

Rond 16u zit onze dag in Maasai Mara erop en keren we terug richting onze Zebra Lodge. Zo hebben we nog voldoende tijd om te bekomen van de lange dag, onze foto’s te herbekijken en ons op te frissen voor de laatste avond in de Maasai Mara. Morgen trekken we terug naar Nairobi, voor onze vlucht richting Mombasa!