Dag 10-13: Diani Beach

November 12, 2023 in Kenya ⋅ ☁️ 30 °C

Na de drukke en vermoeiende safari, hebben we wat rust ingepland aan Diani Beach. Dit is een typische resortbestemming in de buurt van de zuidelijke havenstad van Kenia, Mombassa.

Na een lange rit rechstreeks vanuit de Maasai Mara en door de riftvallei (waar de moderne mens is ontstaan/geëvolueerd), komen we opnieuw aan in de luchthaven van Nairobi voor onze vlucht naar Mombassa.

Dit doen we met de lokale luchtvaartmaatschappij Jambojet. Ik moet toegeven dat de naam me bij het bevestigen van de reis geen vertrouwen inboezemde, maar alles verloopt vlot en netjes. Het vliegtuig zit er ook pico bello uit met een mooi purper-roze thema.

Bij aankomst staat er iemand ons op de wachten aan de luchthaven, waarna een korte rit tot het Papillon Lagoon Reef Hotel volgt.

Intussen zijn we de serene rust van de Maasai Mara gewoon. Het is dus even wennen aan de drukte van een groot all-in hotel, maar uiteindelijk lukt dit ons wel. Ook de gemiddelde vakantieganger is hier wat anders dan tijdens de rest van onze reis: oud, verbrand, te dik en soms zat.

Maar we kunnen dit wel relativeren. We hebben er persoonlijk uiteraard geen last van!

Bij onze strandwandelingen waan ik me bij momenten op een onbewoond tropisch eiland: spierwit zand, lichtblauw water en een rij palmbomen zo ver het oog kan zien. De waan wordt enkel gebroken door de troep lokale Kenianen die je achtervolgen tijdens de wandeling voor het verkopen van souvenirs, ritjes op hun kameel of excursies in hun bootjes.

Katrien en Hilde hebben eveneens een nieuwe hobby gevonden: aquagym om 11u in het zwembad met het animatieteam.

Vandaag voegden we nog een leuke extra herinnering toe aan deze avontuurlijke reis: we gingen snorkelen. De koraalriffen voor de kust staan hiervoor bekend, maar we hadden geen van beiden al te hoge verwachtingen na het huren van onze snorkel en zwemvliezen, er waren namelijk geen andere snorkelaars te zien.

Het is even zoeken, maar na een tijdje botsen we toch op de koraalriffen die voor de kust verspreid zijn. Waarschijnlijk was onze ervaring niet te vergelijken met een volwaardige snorkelexcursie naar een groot koraalrif, maar het was wat ons betreft volledig de moeite waard. We zien tientallen verschillende vissensoorten, zeesterren, zee-egels, anemonen en verschillende koralen verspreid doorheen de riffen.

Morgen staat er nog een laatste rust- en leesdag voor de boeg, waarna we rond 16u morgenmiddag finaal onze zakken moeten maken om aan de terugreis te beginnen.

Kwaheri Kenya! 🇰🇪 👋