Satellite
Show on map
  • Day 51

    Phong Nha

    August 24, 2018 in Vietnam ⋅ ☁️ 24 °C

    Wat is er in Phong Nha te doen? Grotten bezoeken. Met een gigantisch oppervlakte van 885 vierkante kilometer, heeft het 400 miljoenjaar oude Phong Nha-Ke Bang National Park meer dan 300 (ontdekte) grotten. Op eigen houtje neem ik een bezoekje aan de Dark Cave, Paradise Cave, Phong Nha Cave en de Botanic Garden.

    De Paradise Cave en de Dark Cave attracties steken er met kop en schouders bovenuit. Ik was eigenlijk al een beetje grotten-moe. Wantja, een grot is een grot en iedere keer vind ik het een beetje tegenvallen. Maar dit keer was het anders. In de Dark Cave heb ik modderbalgevechten gehad met Chinezen, Vietnamezen, Amerikanen en Europeanen. Waar erges ter wereld kan ik dat nog meer doen?! Om überhaupt bij de grot te komen, moet je eerst de zipline pakken en daarna naar de grot toe zwemmen. Da's toch vet!

    Dan de Paradise Cave. Als je zo’n fancy naam geeft aan een grot, dan moet je wel verdomd zeker zijn van je zaak. Je kunt niet zeggen dat het een paradijsje is en dan vervolgens met één of ander flutgrotje aankomen. Ik kan je persoonlijk vertellen, het is zonder te overdrijven de meest mooiste en indrukwekkenste grot die ik tot nu toe ooit heb bezocht. De gecreëerde vormen die door de miljoenen jaren zijn ontstaan en de onbegrijpelijke grote van de grot, heeft de Paradise Cave naar mijn mening een terechte plek gekregen in de UNESCO werelderfgoedlijst.

    Stoppen op je hoogtepunt zeggen ze altijd. Daarom besluit ik om geen andere grotten meer te gaan bezoeken in Vietnam. Dit lijkt me een strak plan, want nu kan ik weer mooi terug naar de koffie en het eten :)
    Read more