• Day 31

Ha Long Bay - dag 2

July 12, 2023 in Vietnam

Goedemorgen!! Wat hadden we heerlijk geslapen in dat enorme bed. Na een prima ontbijt, werd er omgeroepen dat alle gasten uit moesten checken en dat ze vervolgens met de speedboten naar een grot werden gevaren. Wij konden blijven hangen op de boot, want een half uur later kwam pas onze speedboot, die ons naar het dorpje zou brengen. We kregen een tasje met handdoeken mee en namen vervolgens plaats in de speedboot. We moesten nog even een ander gezin ophalen van een ander schip, maar daarna zouden we doorvaren naar de dagboot voor de zwempartij. Zwempartij...? We zouden eerst naar het dorp gaan en pas in de middag gaan zwemmen. We hadden weinig zin om eerst helemaal nat en zout te worden en vervolgens op het heetst van de dag door een dorp te fietsen. Dus vertelden we aan de beste jongen die ons op had gehaald, dat we echt niet eerst naar de dagboot gingen. Maar dat we eerst naar het dorp gingen. Dat leverde vervolgens onnoemelijk veel gedoe op. Onze daggids was allervriendelijkst en deed ontzettend zn best om het voor ons goed te regelen. In tegenstelling tot de baas van ons schip. Hij stond er op dat we zijn programma volgden en dat de extra gemaakte kosten op ons verhaald zouden worden. Dikke vinger dus. Nadat we dat gezin bij de dagboot hadden afgezet, vaarden wij door naar het dorpje. Daar werden we afgezet bij de knabbelvisjes, zodat zij onze zweetvoeten konden reinigen en ontdoen van schilfers. Na 5 minuten ieeee's en aaaaah's kon ook ik me er aan over geven. Guido zat vanaf moment 1 al relaxt en Annabel waagde zich er helemaal niet aan. Daarna een klein fietstochtje, want het was veel te heet om ver te fietsen. Na een lunch op het vaste land, werden we weer met de boot opgehaald voor onze zwemtocht. We werden naar een kleine baai gevaren met wit zand. Na een beetje zwemmen, hebben we daar met name al het plastic uit het water gevist en meegenomen om op het schip weg te gooien.
    Het werd uiteindelijk toch nog een relaxte dag, mede door onze daggids. Toen we terugvaarden naar ons schip, duurde het echter wel heel lang voordat we ons schip terug vonden. Voor ons gevoel vaarden we weer helemaal terug naar het begin. Eenmaal aan boord terug, waren er nieuwe gasten gekomen. Nog even relaxen en toen schade er door de microfoon dat de gasten zich konden verzamelen voor de kajak sessie... Wat verassend! We waren weer op dezelfde plek als op de eerste dag! Heel fijn nog een keer hetzelfde tochtje afleggen. Hoewel we niet klaagden vanwege het blijvende fantastische uitzicht, voelde dit enigzins als oplichterij. Zo hadden we ons dit niet voorgesteld... We besloten niet mee te gaan kajakken, maar om op de boot te relaxen. Er kwam immers ook weer een kookworkshop aan. Niet heel verrassend dat ik wederom leerde om loempia's te maken... Op mijn vraag of ze ook iets anders konden maken tijdens de workshop, antwoorde ze dat dit het traditionele gerecht was. En dat ze dit dus elke dag demonstreerden...