Satellite
Show on map
  • Day 1

    Budapest

    April 19, 2014 in Hungary ⋅ ☁️ 18 °C

    Zoals verwacht veel te vroeg opgestaan. Kga nog wat mediteren in de zetel over wat ik zou kunnen vergeten in te pakken hebben.
Met brussel airlines gevlogen, in een klein vliegertje. Het viel mij op dat ik geen enkele keer mijn paswoord moest tonen, eens de barcode van de boarding pas tegen nen scanner houden was voldoende. Alles verliep zeer vlot, vlieger op tijd, bus gemakkelijk te vinden, metro ook geen probleem. Enkel bij het laatste stukje waren ze de tramlijn aan het herstellen en heb ik een kilometerke tevoet gegaan. Gelukkig reis ik licht.
De metro is duidelijk half oud en half vernieuwd. Ik heb een budapest card gekocht om drie dagen alle openbaar vervoer te mogen gebruiken (33€). In tegenstelling tot londen, waar alles geautomatiseert is, is het hier ge-ambtenariseert. Bij elke metro ingang staan minstens twee stoere stadswerkers die eens verveeld naar de barcode kijken en je dan negeren. Verder moet ik wel zeggen dat het openbaar vervoer vlot loopt, eens je het door hebt. De namen van de stopplaatsen lijken wel allemaal op elkaar en de ingang van de metro is soms even zoeken.

Op weg naar het hotel ben ik in een willekeurige halte uitgestapt om iets te zoeken voor eten, en ik bleek direct in een straat te zitten vol restaurantjes. Uiteindelijk een schotse pub naar binnen gelokt gezien ze guinness hadden. Het was verrassend lekker, wat mij doet vermoeden dat het geen echte schotten waren.

Het aquincum hotel is op het eerste zicht duidelijk zijn vijf sterrekes waard. Het licht een drietal km buiten het centrum, maar dat is geen probleem want ze hebben een eigen bus en er staan altijd taxis voor de deur, voor zij die geen 50m willen lopen naar de eerste tramhalte.

Ik was het openbaar vervoer beetje beu, dus ben ik te voet vertrokken via het margaret eiland. Dat is een twee km lang eiland dat als stadspark dient. Zeer mooi om te wandelen of te joggen zoals velen doen. Daarna heb ik gedaan wat ik gebruikelijk doe wanneer ik een stad bezoek: willekeurig straten inlopen tot mijn benen beginnen te protesteren van vermoeidheid en dan merken dat er in geen velden en wegen een cafe te bespeuren is. Ik was dus zeer blij dat ik in de verte een burger king zag die direct twee problemen oploste: honger en vermoeidheid. Als ik goed kan rekenen heb ik ongeveer 4€ betaald daar, behoorlijk goedkoper dan in belgie. Daarna nog een halve liter koffie gedronken in nen starbucks, ook vrij goedkoop.

Gezien mijn benen mij niet verder meer willen dragen ben ik nu in de bar van het hotel mijn volgende dag aant plannen. Wie weet ga ik nog wat zwemmen, maar ben doodmoe en het zwembad is smorgens al open van 6u.Read more