Budapest 2014

A short but fine adventure by Dieter Read more
  • 10kilometers

Budapest

April 19, 2014 in Hungary ⋅ ☁️ 18 °C

Zoals verwacht veel te vroeg opgestaan. Kga nog wat mediteren in de zetel over wat ik zou kunnen vergeten in te pakken hebben.
Met brussel airlines gevlogen, in een klein vliegertje. Het viel mij op dat ik geen enkele keer mijn paswoord moest tonen, eens de barcode van de boarding pas tegen nen scanner houden was voldoende. Alles verliep zeer vlot, vlieger op tijd, bus gemakkelijk te vinden, metro ook geen probleem. Enkel bij het laatste stukje waren ze de tramlijn aan het herstellen en heb ik een kilometerke tevoet gegaan. Gelukkig reis ik licht.
De metro is duidelijk half oud en half vernieuwd. Ik heb een budapest card gekocht om drie dagen alle openbaar vervoer te mogen gebruiken (33€). In tegenstelling tot londen, waar alles geautomatiseert is, is het hier ge-ambtenariseert. Bij elke metro ingang staan minstens twee stoere stadswerkers die eens verveeld naar de barcode kijken en je dan negeren. Verder moet ik wel zeggen dat het openbaar vervoer vlot loopt, eens je het door hebt. De namen van de stopplaatsen lijken wel allemaal op elkaar en de ingang van de metro is soms even zoeken.

Op weg naar het hotel ben ik in een willekeurige halte uitgestapt om iets te zoeken voor eten, en ik bleek direct in een straat te zitten vol restaurantjes. Uiteindelijk een schotse pub naar binnen gelokt gezien ze guinness hadden. Het was verrassend lekker, wat mij doet vermoeden dat het geen echte schotten waren.

Het aquincum hotel is op het eerste zicht duidelijk zijn vijf sterrekes waard. Het licht een drietal km buiten het centrum, maar dat is geen probleem want ze hebben een eigen bus en er staan altijd taxis voor de deur, voor zij die geen 50m willen lopen naar de eerste tramhalte.

Ik was het openbaar vervoer beetje beu, dus ben ik te voet vertrokken via het margaret eiland. Dat is een twee km lang eiland dat als stadspark dient. Zeer mooi om te wandelen of te joggen zoals velen doen. Daarna heb ik gedaan wat ik gebruikelijk doe wanneer ik een stad bezoek: willekeurig straten inlopen tot mijn benen beginnen te protesteren van vermoeidheid en dan merken dat er in geen velden en wegen een cafe te bespeuren is. Ik was dus zeer blij dat ik in de verte een burger king zag die direct twee problemen oploste: honger en vermoeidheid. Als ik goed kan rekenen heb ik ongeveer 4€ betaald daar, behoorlijk goedkoper dan in belgie. Daarna nog een halve liter koffie gedronken in nen starbucks, ook vrij goedkoop.

Gezien mijn benen mij niet verder meer willen dragen ben ik nu in de bar van het hotel mijn volgende dag aant plannen. Wie weet ga ik nog wat zwemmen, maar ben doodmoe en het zwembad is smorgens al open van 6u.Read more

Burcht

April 20, 2014 in Hungary ⋅ ⛅ 16 °C

Wat moeilijk geslapen vanwege de pijn in mijn benen. Ik heb mij dus voorgenomen om wat meer het openbaar vervoer te nemen. In bed blijven liggen is niet mijn ding, dus om 6:30 zat ik al in het zwembad baantjes te trekken. Daarna een zeer uitgebreid ontbijt van allerlei dingen die ik niet ken (die bioyoughurt was raar spul). De koffie was wel niet zo goed als in de starbucks.

Mijn eerste stop was de burchtwijk, waar ik het kasteel, de mathiaskerk en het vissersbastion bekeken heb. Ik was eerst ook van plan om een museum te bezoeken, maar het was veel te mooi weer daarvoor. In plaats daarvan heb ik wat uitgerust op een terrasje.

Er was een paasfestival gaande rond de burcht, met allerlij stalletjes gelijk op nen kerstmarkt. Ik heb daar een raar soort deegproduct met kaneelsuiker gegeten dat wel lekker maar veel te veel was.

Om mijn beentjes wat te sparen heb ik efficienter gebruik gemaakt van het openbaar vervoer. Het gebrek aan controle blijft mij verbazen. Ik heb ook een ritje gedaan op de meer dan 100 jaar oude metro lijn, wat mij een beedje terug in de tijd deed voelen.

Rond de middag afgezakt naar de stad, de stefansbasiliek gaan bezoeken. Veel pracht en praal daarbinnen. In de straten rond de basiliek was ook een paasmarkt bezig en het viel mij op dat de meeste touristen pas smiddags tevoorschijn komen, er stonden plots overal rijen. Ik heb daar een soort van braadworst gegeten, maar die moet mij niet goed bevallen zijn, want ik lig nu al een paar uur te rusten op mijn bed met wat last in mijn buik. Kga het voor bekeken houden voor vandaag.Read more

Paasmaandag

April 21, 2014 in Hungary ⋅ ⛅ 16 °C

Na ongeveer 11 uur in bed gelegen te hebben voelde ik mij al veel beter, dus rond half 8 trok ik weer op avontuur naar de stad. Mijn plan was om daar eerst te ontbijten en dan het parlement van binnen te bezoeken. Het ontbijt in het hotel is nogal duur en er zijn genoeg bars in de stad die een variatie van. Eten bieden vroeg in de ochtend, en die zelfs goed vol zaten. Mijn maag lag nog ietsje overhoop, maar na een slok warme choco was dit direct opgelost.

Daarna wat rondgewandeld in de straten. Ze lagen er nogal verlaten bij rond 9 uur in de ochtend, enkel wat militairen die hun geoefende stapjes deden rond het parlement. Het bleek nog niet open te zijn en ik wandel dus een paar straten in die ik nog niet gedaan had, om alweer een hoop mooie gebouwen te ontdekken.

Gezien het parlement gesloten bleef, en het info bord enkel in het hongaars stond, besloot ik eerst naar het grote park te gaan waar de grootste spa licht van centraal europa om daar wat te wandelen en misschien een museum te doen. Ik was aangenaam verrast toen ik daar toekwam. Het millenium monument zag er in de capitool gids als een klein prulledingetje uit, maar is in het echt nogal indrukwekkend.

Aan de ingang van het park, midden in een vijver, hadden ze een kasteel gezet dat mij zeer sterk aan de efteling deed denken, kwa stijl. En om het geheel kompleet te maken was er in en rond het kasteel terug een paasmarkt met stalletjes om te eten en te drinken. Het kasteel binnen was een landbouw museum dat matig interresant was. Er was ook een zaal waar ze paaseieren schilderden, inclusief met lessen voor de kindjes.

Het heeft ongeveer een uur geduurt voordat ik kon beslissen wat ik ging eten, want het zag er allemaal zeer lekker uit. Uiteindelijk gekozen voor de hongaarse specialiteit: goulash. Dat is soep met stoofvlees, lam, en groenten. Ik heb behoorlijk moeten duwen om het binnen te krijgen want de porties zijn zeer groot, en dat voor maar 4,5 €. Kunnen ze wat van leren op de festivals in belgie. En ik moet er bij zeggen dat dit tot nu toe het lekkerste is dat ik heb gegeten hier.

Dit doorgespoeld met een bruin speciaalbier dat ook lekker was, en dan wat verder in het park rondgewandeld. Alles op mijn gemakjes, want het was al 15u toen ik terug ging naar het parlement om te kijken of het open was. Ik had geen geluk hier, maar het is mooi weer en ik had toch al geen zin meer om nog een museum of iets dergelijks te doen. Dus ik kwam op het idee om te voet terug te wandelen, via het margaret eiland, naar het hotel en daar een uurtje te zwemmen.

Dat is allemaal gelukt, er waren veel joggers die de ronde van het eiland deden, ongeveer 5 km, en dat deed mij ook goesting krijgen, maar mij uitrusting ligt thuis en mijn benen lieten zich weer voelen van het vele wandelen. Ondanks dat toch nog drie kwartier aan een stuk gezwommen, dus ik zal goed kunnen slapen.

Nu zit ik in de bar van het hotel met een pint en de bedoeling om een sandwich met frieten te eten. Te moe om nog een restaurant te zoeken, ik ben veel te sportief op mijn vakanties.Read more

Spa

April 22, 2014 in Hungary ⋅ 🌧 15 °C

Terug goed geslapen, en blij dat ik geen enkele keer gebruik heb moeten maken van mijn oordopjes. Ik moest maar tegen elf uur uitchecken, maar nog voor acht uur stond ik al aan de receptie want er stond nog een puntje op mijn todo lijst: de grootste en oudste spa van budapest. Gezien het de eerste keer is dat ik naar een spa ga heb ik een hoop opzoekwerk gedaan op het internet om mij voor te bereiden. Dit heeft geholpen maar niet volledig.

Ik heb daar een ticket gekocht met kleedhok, want ik had geen zin in een gemeenschappelijke kleedkamer, en het hokje had als voordeel dat ik daar al mijn bagage kon in laten. De sleutel was een rf tag, het enige moderne in het hele gebouw. Alle uileg was in hongaars, en hier en daar een vleugje duits, dus ik heb nogal veel gesukkeld.

Het gebouw is meer dan honderd jaar oud, en ik denk dat de kleedhokjes dit ook zijn. Het was nog een hoop geen en weer geloop om een handdoek te huren en een badmuts te kopen die verplicht was in het grootste zwembad.

Mijn eerste indruk was dat ik daar veel te vroeg was, ongeveer dertig jaar te vroeg. Maar het was voormiddag tijdens de werkweek, dus normaal dat het meerendeel daar gepensionneerden waren. De binnenzwembaden zijn alle kleine baden van variabele temperatuur, bedoeld om in te zitten of gymnastiek te doen, 17 in totaal. En nog drie grote buitenzwembaden, ene om te zwemmen en twee om te dobberen of te schaken zoals sommige deden.

Het was fris buiten en goed aan het regenen en er stond een plakaat met melding dat ge eerst onder de sproeiers moet staan voordat ge in een bad gaat. Nogal onozel als het aant gieten is. Het eerste bad was direct een voltreffer, ene van 38 graden. Dat doet behoorlijk deugd. Ik heb mij daar ongeveer twee uur kunnen bezig houden. De badhanddoek heb ik mee als aandenken, ik stond al buiten toen ik eraan dacht om hem terug te gaan inruilen voor waarborg. Viel gelukkig mee van prijs.

Daarna, gezien het de hele dag regende, niet veel speciaals meer gedaan. Wat rond gewandeld in het centrum tot ik de regen beu was. Nu zit ik in de vlieghaven. Ik wilde even testen of het lukte om in te checken met enkel de barcode in een email op mijn ipad, en dat bleek geen probleem te zijn.Read more