Satellite
Show on map
  • Day 2

    Bankok dag 2

    February 1, 2016 in Thailand ⋅ ☀️ 34 °C

    Rond 8u opgestaan vannochtend, vlug ontbeten en dan richting paleis gewandeld, via een binnenweg. De stippellijntjes om mijn kaart volgen is amuzant, gisteren volgde ik een plakaat 'shortcut to kao san road, en ik moest door een klein steegje en dan via de achterdeur van een restaurant binnen en langs de voordeur weer buiten. Er liep een mooie poes rond in hun keuken. Vandaag was de shortcut door de universiteit, waar ik de cantine gezien heb. Het schooluniform van de studentes is een zwart minirokje met een witte doorkijkblouse.


    Het paleis en de twee tempels ernaast zijn alleen al de moeite waard om naar thailand te gaan, hoewel de hoeveelheid touristen ook indrukwekkend was. Het complex is zeer groot, genoeg om mij drie uur bezig te houden zonder rusten. Een van de tempels is nog altijd in gebruik als basisschool in de zijgebouwen. Het viel mij op dat er ook foto's genomen werden van de buddha beelden, iets wat in japan niet mag.
    

Als middageten groene curry met rijst gegeten, zeer lekker en zeer pikant. Een tijdje met mijn mond open gelopen daarna, op terugweg naar hotel om te douchen en wat te rusten. En vooral om die jeansbroek in te ruilen voor een short. Met korte broek mocht je niet binnen in het paleis en de tempels, en er was strenge controle.
    

Na een uurtje pauze heb ik zitten twijfelen wat ik nog ging doen die dag. Ik had al wad kilometers gedaan en mijn voeten beginnen al blaren te krijgen. Mijn eerste optie was met de rivierboot naar chinatown te nemen, maar toen ik die overvolle boot zag aankomen, en de hoeveelheid volk dat er nog bij moest, ben ik maar weer te voet de stad in getrokken, ongeveer richting chinatown, maar dan via straten die ik nog niet gedaan had want je weet nooit wat interresants je tegenkomt. Tot in chinatown ben ik niet geraakt, maar wel een hoop leuke dingen gezien, en veel mensen die met weinig moeten leven.


    Eerst nog eens gestopt om te eten, want het eten hier verteerd rap, ofwel verbruik ik meer. Een hoop mooie tempels tegengekomen op mijn wandeling, waarvan vele in restauratie. Ook veel bedelaars, militairen en het 'pig memorial' waar je een heilig varken kunt aanbidden. Gelukkig nog niet gevonden door de moslim terroristen, maar het was niet ver van die militaire kazerne dus het zat veilig.


    Effe uitgerust in een park onderweg, en ik was de enige die daar aan het rusten was, want er waren honderden joggers, een hoop die een soort voedbal deden en oudere vrouwen die stonden te dansen op T-pop. Een mini versie van het yoyogi park van tokyo dus. Ik wist toen al dat ik chinatown niet ging bereiken zonder taxi, dus ben ik gewoon nog even door gelopen naar de flower market. Dat was een samenraapsel van kleine steegjes en pleintjes waar ze bloemen en groenten en fruit verkopen. Op zich niet speciaal moest het niet zijn van de omvang en van de sfeer die daar rond ging.
    

Ik dacht van op het gemak terug te wandelen richting hotel, het was ondertussen al 17u, en een hapje te eten onderweg, maar mijn buik gaf een seintje dat ik mijn tempo moest verhogen. er moest iets pikant naar buiten. Toch was ik nog even afgeleid door een paar lichtjes op het einde van een steegje, aan de oever van de rivier, en daar zag ik het rijkere bangkok. Langs de rivier waren daar de cocktail bars en duurdere restaurants. Ik heb er niet lang gehaperd vanwege mijn buik. Op hotel dan maar effe op wc gezeten en dat bleek voldoende te zijn, dus ben ik weer op weg gegaan voor avondeten, maar niet al te ver. Ik had al niet ver van het hotel een straat opgemerkt die eruitzag alsof er wel wat te eten te vinden is, en dat bleek een voltreffer te zijn, het ene terrasje na het andere. Daat heb ik fried rice met gele curry en scampies gegeten, voor bijna 6 euro incl. bier. De restaurant uitbaters waren wel heel creatief in het plaatsen van hun tafels op hun terras dat eigenlijk het voetpad en de straat is. Ik zag er zelfs ene die ze geplaatst had rond een geparkeerde wagen, en de mensen op de voorste rij tafels moesten oppassen dat hun glas niet omgestoten werd door de achteruitkijkspiegels van passerende autos.
    Read more