Thailand 2016

A 13-day adventure by Dieter Read more
  • 766kilometers

Aankomst Bangkok

January 31, 2016 in Thailand ⋅ ☀️ 34 °C

Behoorlijk zenuwachtig vertrokken de zaterdag ochtend, maar dat bleek niet nodig te zijn, want alles verliep zoals gepland. M.a.w de reis met de vlieger was saai en ongemakkelijk, eerst 8 uur naar mumbay en dan nog 4 uur op een veel te klein vliegerke naar bangkok. Dat laatste was er wel te veel aan. Ik reis met jet airways van india, dus het eten op de vlieger was pikante kip met rijst en hun versie van engels was onverstaanbaar, net zoals hier in bangkok.

In mumbay moest ik twee uur wachten op mijn aansluiting en ik dacht even dat ik in de atraktie fata morgana zat vanwege het decor en het muziekske (mooie luchthaven). Voorts valt er over de vliegreis niet veel te zeggen behalve dat mijn nieuwe in-ear koptelefoon wel goed is om het gekrijs van babies op de vlieger buiten te sluiten.

Toen ik buiten kwam van de luchthaven van bangkok dacht ik dat ik door een stoomwolk liep van een sauna, maar zo voelt het weer hier aan. Het is hier goed in de dertig graden, en sommige thai dragen een trui. Ik ben met de taxi naar het hotel gegaan, omdat ik niet weer opgepakt wilde zitten op de trein en omdat ze zeer goedkoop zijn.

Het verkeer in bangkok is chaos. De straat oversteken doe je best al lopend, ook als er een zebrapad is met voetgangerslichten, want daar kijken ze niet naar. Ik was kompleet uitgeput toen ik in het hotel aankwam, maar heb me toch terug op straat gesleept want mijn maag maakte teveel lawaai. Eten vinden is gelukkig zeer gemakkelijk, er is een overaanbod. Ik wilde iets lichts eten, dus nam ik een salade met rijst. De salade was pikant, wat ik had moeten verwachten.

Om iets te doen te hebben die namiddag dat niet te veel energie koste, besloot ik van een paar tempels te gaan bezoeken en wat rond te lopen in de backpackers buurt, kao san road, niet te ver van mijn hotel. Een van de tempels was de golden mount, een heuvel met een tempel op. Hoe ik op het idee kwam van die te gaan beklimmen terwijl ik uitgeput was weet ik niet meer. Het uitzicht was wel mooi. De andere tempels waren ook de moeite, en de inkomprijs was een halve euro.

Om wat uit te rusten besloot ik nog iets te doen dat op mijn lijstje stond: sticky rice met mango eten, het meest bekende dessert van thailand naar het schijnt. Het is warme zoete rijst, met honing denk ik, en nen volledigen mango. Morgen eet ik dit weer.

Terug naar het hotel gestrompeld voor een tweede douche en wat uit te rusten. Het idee was dan om te gaan eten en niet meer dan dat, maar dat is wat uitgelopen. Het eten was pikant natuurlijk, en lekker. De straten waren zo levendig, dat ik er nog een eindje in rondgewandeld heb, maar nu is het wel bedtijd (21u). Ik heb het nog lang volgehouden zonder slaap.

Gezien ik alles te voet gedaan heb, ben ik in veel straatjes geweest die een gewone toerist nooit ziet, en ik merk op dat er veel armoede is, en een groot verschil tussen arm en rijk. De prachtige tempels en resorts staan naast de sloppenwijken.

Bankok dag 2

February 1, 2016 in Thailand ⋅ ☀️ 34 °C

Rond 8u opgestaan vannochtend, vlug ontbeten en dan richting paleis gewandeld, via een binnenweg. De stippellijntjes om mijn kaart volgen is amuzant, gisteren volgde ik een plakaat 'shortcut to kao san road, en ik moest door een klein steegje en dan via de achterdeur van een restaurant binnen en langs de voordeur weer buiten. Er liep een mooie poes rond in hun keuken. Vandaag was de shortcut door de universiteit, waar ik de cantine gezien heb. Het schooluniform van de studentes is een zwart minirokje met een witte doorkijkblouse.

Het paleis en de twee tempels ernaast zijn alleen al de moeite waard om naar thailand te gaan, hoewel de hoeveelheid touristen ook indrukwekkend was. Het complex is zeer groot, genoeg om mij drie uur bezig te houden zonder rusten. Een van de tempels is nog altijd in gebruik als basisschool in de zijgebouwen. Het viel mij op dat er ook foto's genomen werden van de buddha beelden, iets wat in japan niet mag.

Als middageten groene curry met rijst gegeten, zeer lekker en zeer pikant. Een tijdje met mijn mond open gelopen daarna, op terugweg naar hotel om te douchen en wat te rusten. En vooral om die jeansbroek in te ruilen voor een short. Met korte broek mocht je niet binnen in het paleis en de tempels, en er was strenge controle.

Na een uurtje pauze heb ik zitten twijfelen wat ik nog ging doen die dag. Ik had al wad kilometers gedaan en mijn voeten beginnen al blaren te krijgen. Mijn eerste optie was met de rivierboot naar chinatown te nemen, maar toen ik die overvolle boot zag aankomen, en de hoeveelheid volk dat er nog bij moest, ben ik maar weer te voet de stad in getrokken, ongeveer richting chinatown, maar dan via straten die ik nog niet gedaan had want je weet nooit wat interresants je tegenkomt. Tot in chinatown ben ik niet geraakt, maar wel een hoop leuke dingen gezien, en veel mensen die met weinig moeten leven.

Eerst nog eens gestopt om te eten, want het eten hier verteerd rap, ofwel verbruik ik meer. Een hoop mooie tempels tegengekomen op mijn wandeling, waarvan vele in restauratie. Ook veel bedelaars, militairen en het 'pig memorial' waar je een heilig varken kunt aanbidden. Gelukkig nog niet gevonden door de moslim terroristen, maar het was niet ver van die militaire kazerne dus het zat veilig.

Effe uitgerust in een park onderweg, en ik was de enige die daar aan het rusten was, want er waren honderden joggers, een hoop die een soort voedbal deden en oudere vrouwen die stonden te dansen op T-pop. Een mini versie van het yoyogi park van tokyo dus. Ik wist toen al dat ik chinatown niet ging bereiken zonder taxi, dus ben ik gewoon nog even door gelopen naar de flower market. Dat was een samenraapsel van kleine steegjes en pleintjes waar ze bloemen en groenten en fruit verkopen. Op zich niet speciaal moest het niet zijn van de omvang en van de sfeer die daar rond ging.

Ik dacht van op het gemak terug te wandelen richting hotel, het was ondertussen al 17u, en een hapje te eten onderweg, maar mijn buik gaf een seintje dat ik mijn tempo moest verhogen. er moest iets pikant naar buiten. Toch was ik nog even afgeleid door een paar lichtjes op het einde van een steegje, aan de oever van de rivier, en daar zag ik het rijkere bangkok. Langs de rivier waren daar de cocktail bars en duurdere restaurants. Ik heb er niet lang gehaperd vanwege mijn buik. Op hotel dan maar effe op wc gezeten en dat bleek voldoende te zijn, dus ben ik weer op weg gegaan voor avondeten, maar niet al te ver. Ik had al niet ver van het hotel een straat opgemerkt die eruitzag alsof er wel wat te eten te vinden is, en dat bleek een voltreffer te zijn, het ene terrasje na het andere. Daat heb ik fried rice met gele curry en scampies gegeten, voor bijna 6 euro incl. bier. De restaurant uitbaters waren wel heel creatief in het plaatsen van hun tafels op hun terras dat eigenlijk het voetpad en de straat is. Ik zag er zelfs ene die ze geplaatst had rond een geparkeerde wagen, en de mensen op de voorste rij tafels moesten oppassen dat hun glas niet omgestoten werd door de achteruitkijkspiegels van passerende autos.

Chinatown

February 2, 2016 in Thailand ⋅ 🌧 30 °C

Het plan vandaag was om chinatown te bezoeken, een behoorlijk eind van het hotel. Via de rivier leek het mij het beste, en het was nog niet zo druk in de vroege ochtend. Voor minder dan een halve euro kunt ge naar de andere kant van bangkok varen met de express boat. Er is ook een tourist boat voor zij die meer willen betalen voor hetzelfde.

Chinatown heeft ook een apart sfeertje. Veel te kleine steegjes met kleine winkeltjes, en dat voor kilometers lang. Het is niet zoals in een land als spanje dat de winkels voornamelijk souvenirshops zijn, maar allemaal practische zaken in overdreven hoeveelheid. Zoals bijvoorbeeld een winkel die scharen verkoopt in alle soorten en maten. Na een tijdje merkte ik op dat de straat eigenlijk niet nauw is, maar dat de winkels het voetpad en de straat ingepalmd hebben zodat ge amper met twee naast elkaar kunt lopen.

Ik weet niet hoe lang ik er rond gelopen heb, minstens drie uur, met een korte onderbreking bij hong kong noodles. Ook een paar chineese tempels gezien en vele winkels verkochten dingen om daar te offeren. Zoals nep geld om te verbranden voor de god van de commerce, of een papieren namaaksel van een mercedes.

Ik was van plan eerst terug te keren met de boot naar de stop niet ver van het hotel, maar ik ben wat vroeger afgestapt aan een stop waarvan ik wist dat ik niet ver moest lopen voor eten. Daar bleek ook de amuletten markt te zijn, iets wat sommige thai serieus nemen gezien ze met een vergrootglas de amuletten bekeken.

En de rest van de dag heb ik geluierd. Ik wilde eerst maar een uurtje rusten voor ik weer erop uit ging, maar ik was een goeien boek bezig en het werd bijna drie uur en tijd om eten te gaan zoeken. Morgen neem ik afscheid van bangkok.

Ayutthaya

February 3, 2016 in Thailand ⋅ ☀️ 30 °C

De kleine porties eten gisteren hebben ervoor gezorgd dat ik voor ik ging slapen nog eens de straten ben in gewandeld voor een tweede avondeten. Drie keer eten op een dag is niet genoeg. En het bleek een verstandige keus te zijn, want het was nog beter dan de vorige maaltijden.

Met de taxi naar het station, een treinticket gekocht en op het gemak naar ayutthaya. En de trein rijd echt wel op 't gemak, en ziet eruit alsof ie dat al zeker 50 jaar doet. Ik ga moeten onthouden dat ik de volgende keer voor eerste of tweede klas vraag, want standaard krijg je derde klas, en dat is niet zo aangenaam. Het ticket koste wel maar een halve euro.

Eenmaal aangekomen in ayutthaya een beetje zitten zoeken naar het hotel, gezien het wat afgelegen ligt van het centrum, op een kwartier van het station schat ik. Ik dacht dat ik na bangkok de rust wel zou aprecieren, maar ik denk dat het een beetje te rustig is. Rond het hotel is geen enkel restaurant, enkel wat streetfood standjes met wat tafels en stoelen errond. En ik was uitgehongerd op dat moment, maar de keuze was rap gemaakt want bij de meeste zat geen volk, behalve ene die vol aziaten zat. Ik heb daar zeer goeie noedels gegeten, voor 1,5 euro inclusief drank.

Een van de receptionistes zei dat ze een tip had om te doen vannamiddag, namelijk een boottocht rond ayutthaya, met bezoek aan drie tempels langs het water, voor 5€. Ik zag dat wel zitten, dus eerst een paar uur op terras een boekje gelezen en dan met nen tuk tuk richting de boot. De boot was een smalle prong, en de vaarstijl deed mij soms denken aan die boomstammetjes in bellewaerde, maar ik ben relatief droog gebleven.

De tempels waren de moeite. De eerste was die met de 'big buddha' zoal de gids zei. Ik had al veel big buddhas gezien, maar deze was toch zeker 10 meter hoog, en met een laag goud natuurlijk. De andere twee waren goed geconserveerde ruines van de tijd dat ayutthaya de hoofdstad was, rond 800 denk ik.

Voor het avondeten was ik vastberaden om een straat te vinden met wat meer restaurants, maar na een half uur zoeken heb ik toch noedels met zeevruchten in de wok gegeten langs de straat, en het was weer zeer lekker (en 1,2€). Nog wat rond gewandeld in die buurt en toen vond ik de restaurants natuurlijk. Gezien ik wist dat ik tegen 9u weer honger ging hebben, ben ik ene binnen gegaan en fried rice with tuna besteld, in de veronderstelling dat het wel een kleine portie ging zijn voor maar 2€. Ik was mis, de berg rijst was niet te overzien en ik lig nu met overvolle maag op bed.

Nog nen tip: wanneer ge nen taxi neemt in bangkok, doe de hele rit je ogen dicht zodat ge de rijstijl en bijna bosingen niet opmerkt. Tis slecht voor de zenuwen.

Oude bakstenen

February 4, 2016 in Thailand ⋅ ☀️ 32 °C

Vannacht wakker gaworden van de warmte en de rest van de nacht met de airco aan moeten slapen. Het voelt hier nog warmer aan dan in bangkok, maar minder vochtig. En ik zal eens moeten nagaan hoe zonnecream noemt in het thais.

Vroeg aangezet op wandel naar de bezienswaardigheden hier, wat voornamelijk tempel ruines zijn. Er was nog niet veel volk, de bussen met dagjestoeristen uit bangkok waren nog niet toegekomen. De tempels waren alle gebouwd met rode bakstenen, wat een totaal ander zicht is dan bv romeinse ruines. Omdat de stad vrij groot is, heb ik na mijn tweede ontbijt nen fiets gehuurd, voor nen euro. De fiets was ene die ge thuis op straat zou zetten met een bordje 'gratis', maar ie reed vlotjes.

Het is links rijden hier, maar het steekt niet zo nauw bij de meeste chauffeurs. En af en toe moet je uitwijken voor een olifant, want die gaan niet opzij gaan. Na tempels zoeken kwam eten zoeken, en ik heb het weer in twee keer gedaan, met een paar uur verschil. Eerst een portie pad thai en dan rijst met groene curry om mijn ingewanden toe te schroeien.

Ik zat er een beetje mee in om een treinticket te reserveren voor morgen naar chiang mai, gezien het niveau van engels soms laag is, maar ik had mij geen zorgen moeten maken, in 5 min had ik mijn ticket, tweede klasse met airco en eten. Daarna besloot ik dat ik genoeg bakstenen gezien had voor een tijdje en ben ik wat gaan rusten met nen boek in het hotel tot de zon wat gezakt had.

Het is niet mijn gewoonte om twee keer op dezelfde plek te eten, maar vannavond zat ik weer in het restaurant waar ze de grote porties geven, en het was weer zeer lekker. Ik ben daar op het terras blijven plakken tot de zon onder was, want ik wilde een paar tempels bezien met verlichting snachts. Uiteindelijk was dit niet zo zeer de moeite, maar toen ik terug wilde naar hotel zag ik dat een straat die overdag saai en leeg was, nu vol stond met kraampjes met eten. En er was enorm veel volk, voornamelijk studenten, de touristen waren al lang met hun bus weer weg. Het was mij al op gevallen dat er zeer veel scholen en universiteiten waren, en hier komen ze blijkbaar eten savonds. Mijn maag was vol, maar ik kon er toch nog een inktvisje in duwen.

Morgen zit ik 10 uur op de trein, dus ik zal zo veel niet beleven denk ik.

Dagje trein

February 5, 2016 in Thailand ⋅ ☀️ 27 °C

Vandaag was het voornaamste doel om in chiangmai te geraken, en dat is mij gelukt, maar ik heb er zeer lang over gedaan. Ik wist al dat ik zo'n 10 uur op de trein ging zitten, maar die kwam al met meer dan een half uur vertraging. En ik was al een uur te vroeg in het station. Eerst had ik niet door dat er vertraging was, maar toen merkte ik het schoolbord op waar de stationschef met stift de aankomst van de volgende treinen op schreef. Ze zijn wel zeer behulpzaam, maar willen wel eens missen want ik moest over de sporen lopen naar de trein gezien die op een ander perron toekwam.

Op de trein stond jammergenoeg de airco aan en was het behoorlijk fris. Ook was er enkel eten rond 12u, en dan niets meer tot aankomst, rond 20u. Maar dat was best want de sporen liggen bepaald niet recht en ze moesten na het eten de gang dweilen. Er zijn vele die de nacht trein nemen, maar ik zie niet in hoe ge kunt slapen met al die hobbels, eten was al moeilijk zonder te morsen. Ik heb de hele rit een boek gelezen.

Aangekomen in chiangmai heb ik een 'taxi' genomen naar het hotel. Met taxi bedoel ik zo'n tuk tuk waar ze zo veel mogelijk mensen in proppen en die dan een voor een de bestemmingen afloopt. Ik heb de hele tijd op mijn ongemakken gezeten omdat ik niet de indruk had dat de chauffeur wist waar ik moest zijn, en omdat de motor van dat bejaard ding nogal veel haperde. Maar hij wist mij af te zetten op een paar straten nauwkeurig en ik was blij dat ik er uit was.

In chiangmai is nu het flower festival bezig, en het podium is op een paar straten van het hotel, buiten gehoorafstand gelukkig. Ik heb een tijdje staan kijken naar de miss verkiezing, maar de rest zal voor morgen zijn, het festival is tot en met zondag.

En het interieur van het hotel is rustiek, met zo'n ouderwetse koperen sleutel. Doet mij denken aan een oude inn in engeland.

Flower festival

February 6, 2016 in Thailand ⋅ ☀️ 27 °C

Uit mijn bed gerold rond 8:30 en voor de zekerheid eens opgezocht wanneer de bloemen stoet begon. Dat bleek 8u te zijn, 'sochtends. Gelukkig ligt mijn hotel op een zijstraat van het traject van de stoet, dus stond ik rap klaar op straat en 5 min later passeerde de eerste praalwagen.

Het bleek de moeite te zijn dat ik mij gehaast had, want ze hadden veel werk gestoken in de wagens. Voor de rest was het vergelijkbaar met de kattestoet, maar dan met bloemen en veel meer volk. Het was ook duidelijk dat iedere school moest meedoen. Drie uur later was het gedaan en ben ik eten gaan zoeken. Eerst een laat ontbijt, iets met zeevruchten, en een half uurtje later ben ik eens een pizzeria binnen geweest. In japan kunnen ze geen pizza's maken, en hier blijkbaar ook niet.

Ik besloot voor de rest van de dag het oude centrum te bezoeken. De stad is 720 jaar oud en vooral bekend voor zijn vele tempels, zo om de 50 meter staat er een heb ik de indruk. De architectuur noemt hier lanna stijl, vooral bekend van die trappen met slangen als leuning. Ik heb alles te voet gedaan, en dat begint te voelen, vooral aan mijn geblesseerde voet. Morgen huur ik een fiets.

Ik zag een park op mijn kaart staan, en ik dacht van daar wat uit te rusten en de drukte te ontsnappen, maar dat was buiten dat festival gerekend. Het park stond vol met standjes waar ze bloemen verkochten, voornamelijk orchideën natuurlijk. En ook waren de praalwagens daar geparkeerd. Effe een uurtje gaan uitblazen op hotel.

Als laatste van de dag besloot ik de zaterdagmarkt te doen. Eenmaal te week zetten ze een straat af en houden ze daar een soort van braderie. De omvang had ik weer onderschat, ik heb anderhalf uur nodig gehad om eens die straat op en neer te lopen. En de hoeveelheid mensen was tegen het einde toe ondragelijk. Wel heb ik daar wat lekker streetfood gegeten, om op te warmen voor het avondeten. Bij terugkeer naar het hotel na het eten ben ik nog wat blijven haperen aan het podium waar ze thaise muziek speelden.

Fietstocht

February 7, 2016 in Thailand ⋅ ⛅ 20 °C

Vandaag was het plan om met de fiets doi suthep te bezoeken, de bekenste tempel hier in de buurt. Het hotel verhuurt fietsen, maar dat zijn natuurlijk geen sportfietsen en toen ik zag dat die tempel op een serieuze berg lag, heb ik mijn plannen moeten wijzigen. Mijn alternatief was om te rijden naar de voet van de berg, en dan een boswandeling te maken naar die tempel.

Onderweg gestopt om een aantal interessante tempels te bekijken, en eens de universiteit gezien. Die universiteit is indrukwekkend kwa oppervlakte, ik denk dat ik er een goeie 5km door gefietst heb, en kwa oppervlakte zoals ik zie op de kaart is die groter dan de binnenstad.

Het was dus bijna middag toen ik aan de rand van de bergen kwam, en om met mijn gewone schoetjes, zonder water en zonder insectenspray een boswandeling te doen langs een pad zonder wegwijzers leek mij plots geen goed idee, dus heb ik mij op het terras van een restaurant met bloementuin gezet en daar een volledige vis besteld. De kop heb ik laten liggen. Het was bewolkt en fris dus veel thai hadden een vest en zelfs een sjaal aan, ik zat in mijn t-shirt.

Ik had op mijn kaart nog een andere tempel aangeduid die een behoorlijk eind buiten chiang mai lag, aan de rand van de bergen, en die bleek mij wel te doen met de fiets dus ging ik daar naar opweg. Ik heb de kaart van volledig thailand offline op mijn ipod, en dat is wel nodig, want ik deed de binnenwegels. In een uurtje fietsen had ik die tempel gevonden. En toen zag ik een plakaat dat het nog 1,5 km trappen was naar boven, want die ligt natuurlijk op een bergske.

Eenmaal boven geraakt heb ik drie pullekes drank en een verse t-shirt gekocht. De tempel was wel de moeite waard en had mooi uitzicht. En had een big buddha natuurlijk. De terugweg kon ik vrijwel volledig op geheugen. Ik was ook de enige fietser, de meesten rijden hier met scooter rond. Maar het viel best mee want het verkeer is hier wel zeer druk maar niet agressief zoals in belgie. Ze rijden niet zo rap en vrij rustig.

Na een tijdje gerust te hebben op hotel ging ik naar stad om te eten, en bleek dat de hoofdstraat, en meerdere zijstraten plots omgetovert waren in een braderie met veel te veel volk. Het was de zondagsmarkt, en die was kilometers lang. Ik ben niet tot het einde geraakt, na uren erdoor wandelen. Wel heb ik hier en daar van de eetkraampjes zitten proeven. En toen ik bezig was met twee rare worsten begon er muziek te spelen en stopte iedereen met wat ie bezig was. Er deed iemand teken dat ik recht moest staan, want het volkslied speelde. Dit gebeurt iedere dag om 18u en was wel grappig om te zien. Het was alsof iemand op de pauze knop gedrukt had, want iedereen stond gewoon stil, en toen de muziek stopte kwamen ze allemaal weer tegelijk in beweging.

Laat in de avond nog een culinair avontuurtje gedaan, tom yom soep, of zoiets. Een pikante soep met zeevruchten. Ik begin de pikante zaken reeds gewoon te worden, maar mijn ogen begonnen toch een beetje te tranen op het einde.

Doi suthep en chinatown

February 8, 2016 in Thailand ⋅ ☀️ 20 °C

Vandaag gestart met de bekendste tempel van chiang mai: doi suthep. Ik heb het hotel een taxi laten opbellen om daar te geraken, want ik had geen zin om een tour te boeken en een gids te moeten aanhoren. Wel was ik veel te laat vertrokken om nog voor de massa touristen te zijn, het was 9u en reeds aanschuiven op weg naar de tempel. Die ligt op de top van een kleine berg aan de rand van de vlakte, en het uitzicht was plat aan de ene kant, en beboste bergen aan de andere kant. De tempel staat ook bekend voor zijn lange trap ernaartoe, maar het was niet zo lastig als gisteren. De tempel was zeer mooi, maar te druk, en toen ik weg ging een uur later was het nog drukker.

Eenmaal terug op hotel mijn jeans omgewisselt voor een short, een hoop van mijn vuile was afgegeven aan de receptie om te wassen, en dan op zoek naar eten. Het was een indisch restaurant deze keer. Daarna nog naar de andere kant van de stad gewandeld, want er waren mij daar wat interessant uitziende tempels opgevallen tijdens de taxirit.

Het lukt mij niet om langer dan een paar uur rond te wandelen voordat mijn voet moet rusten, dus heb ik een paar uur een boekje zitten lezen in het hotel tot de zon wat gezakt was. En dan was het tijd om chinatown te bezoeken, want er was daar een festival bezig, waarschijnlijk vanwege het chinese nieuwjaar. Het wordt een apejaar blijkbaar.

Het festival was natuurlijk een braderie met ook zeer veel eetstandjes, en chinese muziek op de achtergrond. Ik had in de spiegel gezien dat ik nogal verdikt ben, dus besloot ik niet op restaurant te gaan en enken wat te eten in het passeren, zoals dumplings, een brochette en wat gefrituurde octopus, doorgespoeld met een halve liter vers geperst mangosap. De drukte werd mij op den duur te veel na zo'n twee uur en ik ben richting night market gegaan. Dat is een markt die vanaf 19u tot middernacht open is, en ik dacht dat het daar nu rustig ging zijn omdat alle touristen in chinatown zaten. En ik bleek een keer gelijk te hebben. Ik was wel al te moe, dus morgenavond ga ik daar verder rondkijken.

Fietstocht 2

February 9, 2016 in Thailand ⋅ ☀️ 22 °C

Mijn eerste opdracht van vandaag was een busticket regelen voor chiang rai morgen. Ik wilde het niet riskeren dat het uitverkocht was natuurlijk, want ik moet er geraken. De busterminal is nogal een eind buiten het centrum, dus besloot ik weer eens een fiets te huren voor een dag, wat goedkoper is dan een taxi heen en terug. Het is soms wat zenuwslopend om met de fiets te rijden op de grote wegen tussen de autos en de brommers, fietspaden kennen ze hier niet en alles rijd hier zo'n beetje door elkaar. Het helpt wel dat ik met de fiets even rap kan optrekken gelijk de brommers.

Gezien ik nu toch een fiets had, besloot ik van naar de royal flora garden te fietsen, op zo'n tien km van het hotel. Ik was weer de enige fietser op de baan, alle studenten rijden met de brommer. En toen ik eindelijk aankwam aan die tuin merkte ik dat ze duidelijk geen fietsers verwachten. Het laatste stuk er naartoe was met een rond punt van drie vakken breed en dan een zeer brede weg naar de ingang. Gelukkig was er geen verkeer want die tuin is niet meer zo populair. Het interessantste van de tuin, en de reden waarom ik ging, was het orchideën gedeelte. Er waren er honderden in alle kleuren. De rest van de tuin is ook wel mooi, maar haalt het niet met de orchideën.

Nadat ik wat uitgerust had op hotel was het enige dat nog op mijn planning stond de night market, voornamelijk om te eten. En eten is daar zeker geen probleem, er is enorm veel keus. De markt is ook behoorlijk groot, ik heb er ongeveer twee uur in rondgewandeld en niet tot het einde geraakt. Toen ik in japan snachts rond liep werd ik lastig gevallen door mensen die mij foto's van vrouwen voor mijn neus hielden en vroegen of ik geen interesse had, en hier zijn het foto's van costums en hemden, goedkope namaaksels van bekende merken waarschijnlijk.