Satellite
Show on map
  • Day 8

    St Petersburg

    September 6, 2016 in Russia ⋅ ⛅ 15 °C

    Het was wat moeilijk om mij uit mijn bed te slepen, zelfs al was het op een schip, maar ik wilde het de stad zien binnenvaren. Het bleek voornamelijk een vuile industriezone te zijn dus ik was beter blijven liggen. Eens we aangelegd waren moesten we door de pasport controle en dat duurde wel een goed uur. Het was uiteindelijk al na 10 uur toen ik het hotel vond. Mijn bagage daar gedropt, en op verkenning. Met een stukje eten natuurlijk want ik was uitgehongerd. Ik heb weer zalm genomen en het was weer uizonderlijk lekker.


    Daarvoor moest ik wel aan geld zien te geraken. Ik had mijn bankkaart niet opengesteld voor buiten europa en wilde niet met creditcard geld afhalen, dus heb ik een bank binnengegaan om cash euros om te wisselen. Het was wel wat zoeken om ene te vinden die ook als wisselkantoor dient.


    Qwa bouwstijl blijft het hier europees, en het is duidelijk een oude stad. Een behoorlijk aantal gebouwen kan wel wat renovatie gebruiken. Ook is het zeer druk qua verkeer, wat ik niet had bij de vorige steden gezien de auto's daar buiten het centrum gehouden werden. De hermitage is overduidelijk het mooiste gebouw van de stad (dat ik al gezien heb), de rest kan immiteren maar haalt het niet.

    Ik was niet van plan om vandaag al ergens binnen te gaan, gewoon wat rondlopen, maar ik zag van de kathedraal dat de sluitingsdag woensdag is, wat waarschijnlijk morgen is, dus ben ik daar al eens binnen gegaan. Zeker de moeite waard, het is een andere stijl dan de katholieke kerken.
    

Ik was van plan om verder door te lopen tot een kerk die ik aangeduid had aan het randje van het centrum, maar dat bleek teveel voor mijn benen. Ik ben maar halverwege geraakt voor mijn benen stop zeiden. Ondanks twee pauzes aan ondergrondse rock bars die ik tegen kwam. Ik was zodanig uitgeput dat ik besloot om effe in het hotel op bed te liggen en dan enkel nog rap nen snack ergens in de buurt zoeken. Dat bleek makkelijker gezegt dan gedaan, alle fast food dingen zaten stampvol, dus ben ik iets dat eruit zag als een restaurant binnen gegaan. Het bleek een japans restaurant te zijn, onderdeel van een keten, want verder in de straat was er nog een met hetzelde logo, en beide zaten goed vol. Ik heb dus sushi gegeten, wat stukken gezonder is dan alle andere zaken die ik in gedachten had.


    Ik ga er mij bij neer moeten leggen dat ik niet alles ga kunnen zien dat ik wil. Gewoon geen tijd, ik schat 5 volle dagen nodig te hebben, maar heb maar 1 volle en twee halve dagen. Morgen in ieder geval eerst de hermitage.
    Read more