Noord Europa 2016

• 48photos
  • 0videos
  • 1.3kkilometers
  • Day 1

Riga in de regen

August 30, 2016 in Latvia ⋅ ☁️ 16 °C

Nog nooit zo weinig volk gezien op zaventem. En ook nog nooit zo weinig op de vlieger, een stuk of 30 man denk ik. Het was wel een zeer klein vliegertje met twee propellors en ik zou mij niet in de breedte kunnen leggen.

In Riga is het ook rustig, waarschijnlijk door de regen, maar er is evenveel volk zoals bijvoorbeeld in Aalst op nen dinsdag. Hoewel ze duidelijk op meer volk voorzien zijn. Ik heb op de luchthaven per ongeluk een busticket gekocht van nen bus die alle stops aandeed in plaats van de rechtstreekse, maar hij stopte op een straat van het hotel dus ik kan niet klagen.

Omdat ik uitgehongerd was ben ik direct in het restaurant van het hotel gaan eten, ik was de enigste daar, en het was gewoon lekker en goedkoop. 13€ inclusief een halve liter locaal zwart bier. Later op de avond ben ik nog eens gaan eten, en ik moet zeggen dat de keuken op het eerste zicht zoals duitsland is, maar geen overdadige porties en wat russische invloeden zoals die stroganoff saus. Calorieën genoeg om een siberische winter te overleven.

Eerst ben ik de centrale markt gaan bezoeken, die volgens sommige gidsen de grootste is in europa. Ik dacht op het eerste zicht dat dit overdreven was, maar toen ik de hallen buiten kwam zag ik dat die markt bleef doorgaan. Voornamelijk groenten, vlees en vis, en ik was vrijwel de enige tourist in die vervallen sovjet-style gebouwen. In het oude centrum aan de andere kant is er een trendy shopping centrum voor de touristen met al de bekende merken, maar bijlange niet zo interresant.

De rest van de dag heb ik in het oude centrum rondgeslenterd, en mijn eerste indruk is dat dit een party stad is. Meer rock bars dan ik normaal zie, zeer veel restaurants en een hoop irish pubs natuurlijk ook. In de avond kwamen er wat meer touristen buiten, het regende niet meer, maar nog altijd zeer weinig. Het is een mini versie van Praag durf ik zeggen. Ook viel het op dat er vrijwel geen auto's rijden in het centrum, wat zeer aangenaam is.

Ik ga morgen misschien eens wat meer in de buitenwijken rondkijken, het contrast tussen de oude stad en de wijken rond de centrale markt was nogal groot. Het is alsof ik in een decor rondloop.

• Day 2

Riga in de zon

August 31, 2016 in Latvia ⋅ ☁️ 18 °C

Het ontbijt had enkele verrasingen, ik heb nog nooit pannekoeken met kaas of banaan gegeten. Het zorgde wel voor voldoende calorieen voor mijn zware wandeling die ik op oog had. Gezien het mooi weer is, ben ik vertrokken langs alle parken van de stad die op een rij liggen van een riviertje. Er was nog niet veel volk, enkel een iemand verkleed als piccachu viel op.

Het thema was art nouveau vandaag, wat de voornaamste bouwstijl hier blijkt te zijn. Ik had gelezen dat er een bepaalde straat daarvoor bekend was, dus dacht ik van daar eens te passeren. Ik had er niet veel van verwacht gezien het wat buiten het centrum ligt, maar het blijken prachtige gebouwen te zijn, de omweg van een paar km waard.

Ook ben ik voor het eerst eens in een orthodoxe kerk binnen geweest, en die zag er een stuk fleuriger uit dan de andere met zijn pastelblauwe muren. Alle vrouwen in die kerk droegen een sluier, moslims hebben hier geen patent op blijkbaar.

Mijn benen waren uitgeput rond 1 uur, dus heb ik even gestopt op een terasje in het centrum en daarna besloot ik om een folk club te bezoeken die aangeprezen stond in tripadvisor. Dit bleek een voltreffer te zijn. De club was in een kelder die ze middeleeuws ingericht hadden, en het personneel was ook traditioneel gekleed. Het eten was lekker en goedkoop en ze hadden een dertigtal bieren van de tab die ik niet kende. http://www.folkklubs.lv/en

Mijn eten was traditionele ballen gehakt met zuurkool en patatten, in een zware saus.

De zon was er volledig doorgekomen, wat ideaal was om de toren van de st peterskerk te bestijgen. Mooi uitzicht, hoewel het wat krap was met al die dikke duitsers. Ik hoor hier vrijwel overal duits.

Ik was al doodmoe rond 5 uur, dus heb ik 's avonds niet veel meer gedaan dan op een terasje wat eten en nog wat rondwandelen om riga by night te zien. Er waren zeer veel touristen deze keer, en allemaal groepjes jongeren die er waren om uit te zetten. Morgen heb ik mijn bus om 9u, dus ik maak het niet laat.

Om mijn maag eens wat te ontzien heb ik een slaatje gegeten :)

• Day 3

Tallinn

September 1, 2016 in Estonia ⋅ ⛅ 19 °C

De busrit van riga naar tallinn is nogal saai, er ligt niets tussen die twee steden buiten velden en bossen. Het was ongeveer 4 uur rijden en we werden afgezet nogal ver buiten het centrum, dus ik besloot van de tram verder te nemen. Het was echter niet mogelijk om een ticket te kopen op de tram zelf, en er was niet onmiddelijk een automaat of kiosk te bespeuren dus besloot ik te voet te gaan. Het leek niet zo ver op de kaart...

Een half uur later en goed bezweet kwam ik toe op het hotel. Mijn eerste indruk is dat ik hier zeer goed zit, rustig gelegen maar toch in centrum. De rest van de dag besloot ik op het gemak te doen, eten en wat rondslenteren. Het bleek wel wat lastiger te zijn dan gedacht, want tallinn ligt op een heuvel met de mooiste bezienswaardigheden bovenaan, en mijn hotel onderaan. Ik heb noodgedwongen moeten uitrusten in 'the beer house', waar ze eigen bier serveren.

Op terras heb ik wat zitten kijken naar het volk dat passeerde en het viel mij op dat al de kinderen gekleed waren alsof ze hun plechtige communi moesten doen. Ik heb wel ergens gelezen dat dit in rusland de gewoonte was op de eerste schooldag. Ook zeer veel blonde meisjes, waarschijnlijk zweedse touristen. En veel aziaten. Al met al veel drukker en groter dan riga.

Na een pauze van een paar uur op mijn bed ben ik terug het centrum in getrokken met als voornaamste doel eten. Uiteindelijk besloot ik om dit te doen in de beer house, waar ik daarnet nog zat, gezien het daar vrij gezellig leek. http://www.beerhouse.ee

Daarna nog even rondgelopen om de stad in het donker te zien, en nogal geschrokken van een aantal stambeelden die er uit zagen als nazgul in het donker.

De stad profileert zich sterk als middeleeuws, met veel restaurants die zo ingericht zijn en het personneel dat zo gekleed is. Ook zijn er nogal veel souvenierwinkeltjes die voornamelijk amber verkopen.

• Day 4

Boswandeling

September 2, 2016 in Estonia ⋅ ⛅ 17 °C

Het was vannochtend al warm genoeg om in hemd rond te lopen, ideaal weer voor een boswandeling. En dit in het openlucht museum dat even buiten het centrum ligt. Het museum is een verzameling van oude boerderijen waar ze tonen hoe ze meer dan honderd jaar geleden leefden. Best dat ik toen niet geboren was, ik moest mij goed bukken om overal binnen te geraken. Er was niet veel volk toen ik toekwam, 4 man denk ik. Maar toen ik daar wegging rond 1 uur kwam er net twee bussen bejaarden binnen.

Vannochtend toen ik naar de bushalte ging, werd ik plots voorbijgestoken door een duizendtal schoolkinders, in volgorde van leeftijd, die toevallig net aan mijn bushalte op een plein gingen luisteren naar een fanfare en een speech van een aantal mensen.

Nadat ik terug was rond twee uur besloot ik wat op mijn bed te gaan liggen om mijn benen te laten rusten, maar mijn maag haalde er mij weer uit. Ik had enkel soep met boterhammen gegeten die middag en dat was niet genoeg. Nie ver van het hotel is echter een Hessburger, de baltische copie van mcdonalds, ideaal voor een rappe snack. En het was echt een copy, behalve de prijs: 4,6€ voor nen menu.

Gezien ik dan toch buiten was, en het was stralende zon, besloot ik nog wat rond te wandelen. Uiteindelijk wat overdreven en de vestingsmuur rond de oude stad gevolgt aan de buitenkant. Morgen neem ik eens een rustdag. De dag afgesloten in een irish pub gezien ik geen zin had in een restaurant, en daar een schnitzel gegeten. De pub zat stampvol toen ik er wegging.

• Day 5

Rustdag

September 3, 2016 in Estonia ⋅ ⛅ 17 °C

Gisterenavond nog zitten lezen tot middernacht, maar gezien ze pas om 8u ontbijt geven in het weekend was dat niet erg. Vandaag niet zo veel gedaan. Ze gaven regen uit, maar ik zag toch zon 's ochtends dus besloot ik te voet naar een park met aan aantal museums te gaan buiten het centrum. Die ochtendwandeling is wat uit de hand gelopen want ik was maar om 13u terug. Uiteindelijk bleek dat niet zo erg te zijn, want een uurtje daarna kwam de eerste regenbui. Gelukkig heb ik alles gezien wat op mijn lijstje stond en kon ik de rest van de dag luieren met een boek op mijn bed, of op cafe.Read more

• Day 6

Helsinki

September 4, 2016 in Finland ⋅ ⛅ 16 °C

Ik was behoorlijk vroeg op want ik moest rond 7u30 al aan de ferry staan. Bijna een uur eerder was ik er al, maar het is niet zoals in calais met pasport controle en zo, maar meer gelijk je de bus neemt. Toen ik naar de zee keek besloot ik dat het niet nodig was om een pil te nemen tegen zeeziekte, en dat bleek juist te zijn, het schip bleef bijna waterpas de hele reis. Het was zon vandaag en door het zeebriesje is mijn kop nu goed rood.

Het hotel waar ik overnacht is een gerenoveerde gevangenis, en om een of andere reden hebben ze mij een kamer upgrade gegeven zodat ik nu de junior suite heb, met privé sauna. http://www.hotelkatajanokka.fi/en/

Na mijn bagage afgezet te hebben ben ik de stad binnengewandeld en zag ik een marktje waar ze dingen voor touristen verkopen en vis klaarmaken. De vis was lekker, ook die kleine sardienachtige viskes die ge met kop en al moet opeten. Verder heb ik een groot deel van de stad afgewandeld en eens op een terrasje een bruin bier besteld om eens te weten hoe duur het hier is. Het bleek 6,2€ te zijn en ik zat blijkbaar nog goedkoop.

Na een uurtje pauze op hotel ben ik nogmaals afgezakt naar de stad met de bedoeling wat te eten. Ik heb het uiteindelijk op fastfood gehouden, gezien ik er bij de restaurants met niet minder dan 30€ ging vanaf komen. Het is een zeer rijke stad, en de winkels in hun hoofdstraat zien er allemaal behoorlijk duur uit. Zelfs de apartementsgebouwen in de wijk waar ik zit zien er duur uit. Allemaal zeer mooi, maar ik ga hier niet shoppen. Ik wilde nog een hele tour doen, maar mijn benen protesteerden, het is al een lange dag geweest.

• Day 7

Cruise

September 5, 2016 in Finland ⋅ ⛅ 17 °C

Het ontbijt vannochtend was het beste dat ik al gehad heb tot nu toe, ook wel het duurste. Er zaten een soort pastijtjes bij die een rookerige smaak hadden, alsof ze boven een houtvuur gebakken zijn. Ik was niet van plan om iets te doen vandaag, want ik moest al om 16u op het schip zijn en dat lag blijkbaar aan de andere kant van de stad. In plaats van met taxi of tram daar naartoe te gaan, besloot ik gewoon van te voet te gaan, de kustlijn volgend. Dat werd een zware wandeling met zeer veel pauzes.

Drie uur later was ik aan de haven, nog veel te vroeg, maar er was een locker kastje vrij waar ik mijn bagage in kon dumpen. Daarna nog eens gewandeld naar wat ik dacht een park was, maar bleek een kerkhof bos te zijn. In estland had ik ook al opgemerkt dat de graven in een bos liggen.

Om 14u30 kon je al op het schip, en aangezien ik niets beter te doen had, besloot ik al in te schepen. Er was deze keer wel passport en bagage controle. Mijn kamer is op de 4de verdieping, van de 10, en is 9m2 groot. Ik kan gelukkig mijn benen strekken, en ze zijn er zelfs in geslaagd om een badkamer met douche erin te zetten. De douche is niet voor dikke mensen.

Ik heb een beetje rondgelopen, het schip is groot dus ge kunt een goeie wandeling maken, en een plaats voor het buffet gereserveerd. En dan wat op mijn bed liggen lezen. Het buffet was om 17u30 en van de eerste sec zat het al vol met bejaarden, ik had gemerkt dat ze al een half uur op voorhand stonden te wachten. Het was wel zeer lekker, vooral de zalm. Ik heb er jammergenoeg niet veel van kunnen genieten, want mijn maag klapte wat toe van nerveusiteit. Ik had net ervoor mijn pil gepakt maar was er toch niet gerust in.

Ik moest mij niet ongerust maken, het was amper merkbaar dat ik op een schip zat en ik heb zelfs goed geslapen.

• Day 8

St Petersburg

September 6, 2016 in Russia ⋅ ⛅ 15 °C

Het was wat moeilijk om mij uit mijn bed te slepen, zelfs al was het op een schip, maar ik wilde het de stad zien binnenvaren. Het bleek voornamelijk een vuile industriezone te zijn dus ik was beter blijven liggen. Eens we aangelegd waren moesten we door de pasport controle en dat duurde wel een goed uur. Het was uiteindelijk al na 10 uur toen ik het hotel vond. Mijn bagage daar gedropt, en op verkenning. Met een stukje eten natuurlijk want ik was uitgehongerd. Ik heb weer zalm genomen en het was weer uizonderlijk lekker.

Daarvoor moest ik wel aan geld zien te geraken. Ik had mijn bankkaart niet opengesteld voor buiten europa en wilde niet met creditcard geld afhalen, dus heb ik een bank binnengegaan om cash euros om te wisselen. Het was wel wat zoeken om ene te vinden die ook als wisselkantoor dient.

Qwa bouwstijl blijft het hier europees, en het is duidelijk een oude stad. Een behoorlijk aantal gebouwen kan wel wat renovatie gebruiken. Ook is het zeer druk qua verkeer, wat ik niet had bij de vorige steden gezien de auto's daar buiten het centrum gehouden werden. De hermitage is overduidelijk het mooiste gebouw van de stad (dat ik al gezien heb), de rest kan immiteren maar haalt het niet.

Ik was niet van plan om vandaag al ergens binnen te gaan, gewoon wat rondlopen, maar ik zag van de kathedraal dat de sluitingsdag woensdag is, wat waarschijnlijk morgen is, dus ben ik daar al eens binnen gegaan. Zeker de moeite waard, het is een andere stijl dan de katholieke kerken.

Ik was van plan om verder door te lopen tot een kerk die ik aangeduid had aan het randje van het centrum, maar dat bleek teveel voor mijn benen. Ik ben maar halverwege geraakt voor mijn benen stop zeiden. Ondanks twee pauzes aan ondergrondse rock bars die ik tegen kwam. Ik was zodanig uitgeput dat ik besloot om effe in het hotel op bed te liggen en dan enkel nog rap nen snack ergens in de buurt zoeken. Dat bleek makkelijker gezegt dan gedaan, alle fast food dingen zaten stampvol, dus ben ik iets dat eruit zag als een restaurant binnen gegaan. Het bleek een japans restaurant te zijn, onderdeel van een keten, want verder in de straat was er nog een met hetzelde logo, en beide zaten goed vol. Ik heb dus sushi gegeten, wat stukken gezonder is dan alle andere zaken die ik in gedachten had.

Ik ga er mij bij neer moeten leggen dat ik niet alles ga kunnen zien dat ik wil. Gewoon geen tijd, ik schat 5 volle dagen nodig te hebben, maar heb maar 1 volle en twee halve dagen. Morgen in ieder geval eerst de hermitage.

• Day 9

Hermitage

September 7, 2016 in Russia ⋅ ☁️ 15 °C

Gezien ik gisteren al vrij vroeg in bed lag, zat ik al om 8 uur aan het ontbijt. Het ontbijt was russisch deze keer en ik zag niet veel liggen dat op brood leek. Wel een grote berg worsten en groenten, dus heb ik gedaan alsof het al middag was. De worsten waren zeer lekker, geen engelse brol.

Ik was natuurlijk veel te vroeg aan de hermitage, het gaat maar open om 10u30. Wel was ik achteraf zeer blij dat ik mijn ticket al via internet gekocht had en daar als eerste stond, want ik heb de grote wachtrij gezien toen ik wegging. Het museum zelf overtreft alle andere museums die ik al gezien heb, ook qua grootte. Het was 14u30 toen ik naar buiten ging, en ik had niet alles gezien, wel het belangrijkste hoop ik. Het enige nadeel is dat het gebouw zelf zo mooi is dat niemand aandacht heeft voor wat erin staat. En het is er zeer druk, de ene groep chinezen na de andere.

Daarna heb ik wat uitgerust in mijn favoriet cafe: https://youtu.be/ijUqtlmLoOk

En eigenlijk had ik de bedoeling om nog naar het artillery museum te gaan, maar ik zag het niet meer zitten en ben wat souvenier winkeltjes afgelopen op zoek naar matryoskas die minder dan 100 euro kosten. Gezien ik nog wat tijd had dacht ik van nog eens vlug de st isaac cathedraal te bezoeken. De cathedraal zelf was gesloten, gelijk de meeste kerken de woensdag, maar ik kon wel de trap op in de toren, wat ook nogal zweten was. En omdat ik nog niet volledig uitgeput was, besloot ik nog eens een kerk te gaan bekijken die nog een paar km verder lag.

Rond 18u lag ik kompleet uitgeput op mijn bed, en rond 21 sleepte ik mij er weer uit omdat ik de hermitage in het donker wilde zien. Uiteindelijk heb ik nog bijna een uur rondgelopen, de stad is mooi verlicht snachts, vooral de nevski prospect straat waar alle dure winkels zijn en waar het zo laat nog over de koppen lopen was.

• Day 10

Cruise terug

September 8, 2016 in Russia ⋅ ⛅ 15 °C

Vandaag was mijn laatste dag in rusland. Ik heb een beetje zitten piekeren over wat ik zou doen met mijn bagage, want ik moest uitchecken in de morgen terwijl ik nog tot de namiddag in de stad zou zitten, maar ik kon mijn bagage achterlaten in het hotel tot ik wegging. Wel was ik vermoeid opgestaan, ik heb misschien nog eens een rustdag nodig. Ik heb het dan ook wat meer op mijn gemak gedaan vandaag, een wandeling gemaakt door een buurt die ik nog niet gezien had en in het voorbijgaan nog eens een kathedraal binnen geweest. Het komt niet op een kathedraal hier, ik ben er zelfs ene per ongeluk binnen gegaan omdat ik dacht dat het een museum was.

Ik had nog een hoop roebels over, gezien ik voor 200 euro had omgeruild en het eten hier goedkoper is dan ik ingeschat had, dus besloot ik mij niet in te houden en in een restaurant te eten. Na wat zoeken een gastro-pub uitgekozen in de nevsky prospect straat, de duurste straat van de stad, daar zeer lekkere zalm gegeten en dat was nog minder dan 20€.

Voor de rest van de namiddag niet veel meer gedaan dan in een park wat zitten uitusten en de eerste bus terug naar het schip genomen. Er was nog veel dat ik wilde bezichtigen, maar met een paar uur tijd kon ik niet veel doen. Op het schip was het al routine, de nerveusiteit was weg en ik zat nogal rap op het dek buiten van de zonsondergang te genieten met een pint in mijn hand. Ook bij het avondbuffet weer lekkere zalm gegeten.