• Day 8

Naar Shanghai

May 21, 2018 in China ⋅ ☁️ 17 °C

Niet zo goed geslapen vannacht, wat altijd het geval is als ik vroeg moet opstaan om de vlucht niet te missen. Om 6u30 kon ik weer genieten van het verkeer en de rijstijl hier, maar het is bijlange niet zo erg als in Peru. Dan was het mijn weg zoeken in de luchthaven, waar ik een beetje voor vreesde want het staat er allemaal in het Chinees. Om bagage in te checken was er een lange rij van loketten en ik nam ene waarvan de monitor een rode achtergrond had, gezien dat het kleur van hainan airlines is, en ik had goed gegokt. Daarna was het als in elke luchthaven. Bij aankomst werd gecontroleerd of je wel je eigen bagage mee nam, het is de eerste keer dat ik dit meemaak.

Twee uur vliegen en ik was in Shanghai. Mijn eerste plan was om de metro te nemen maar ik zag dat er vrijwel geen wachtrij was voor de taxi's en had geen goesting meer om met bagage te sleuren. Het was wel een ritje van 20 euro. Wegens het slecht weer ben ik eerst naar een historisch gedeelte gegaan vlakbij het hotel en daar zag ik al dat ik niet alleen ben in deze stad. Het historische is zeer mooi, een beetje de Chinese versie van Brugge maar met drie keer zo veel toeristen. Ik kon het niet laten om wat thee te kopen en was op zoek naar een restaurant maar doordat ik een kraampje met stinky tofu passeerde was mijn eetlust direct weg.

Het was al 16u toen ik een plaats vond om wat te rusten en te eten die er van buiten deftig uit zag. Eenmaal binnen merkte ik aan de prijzen en het volk dat het misschien iets te deftig was, ik was een van de weinige zonder kostuum. Het was een paar straten verwijderd van de toeristen route, dus het cliënteel zal voornamelijk zakenlui zijn. Na een kleine pizza en een tas thee voor 20 euro kon ik er weer wat tegen. Wat ik eigenlijk wilde vinden was een straat met enkel restaurants en cafés dus in plaats van de metro te nemen ging ik te voet naar de volgende bezienswaardigheid die ik aangeduid had op Maps.me. En dat bleek net de locatie te zijn vol restaurants. Gevolg was avondeten een paar uur na mijn te laat middagmaal, ik moest toch ergens zitten voor mijn rug. Alweer was het prijzig, ik denk dat de briefjes hier een stuk rapper uit mijn portemonnee zullen vliegen.

Daarna was het naar de lichtjes gaan kijken aan het water, in de motregen jammer genoeg. Morgen moet ik eraan denken van mijn koptelefoon mee te nemen, ik werd om de tien stappen lastig gevallen door meisjes die vroegen of ik geen 'massage' nodig had. Het uitzicht was ondanks de smog en motregen indrukwekkend. Nu nog effe in de bar van het hotel zitten, ze geven gratis snacks na 22u, en dan wat slaap inhalen.