China 2018

• 0videos
  • 4.9kkilometers
  • 3.7kkilometers
  • Day 1

Beijing aankomst

May 14, 2018 in China ⋅ 🌙 22 °C

De vlucht van 9 uur ging rap voorbij in de nogal oude airbus vanwege dat ik de hele trip heb zitten lezen. Hainan airlines mag dan wel oude vliegers hebben, het eten was wel beter dan op mijn vorige twee reizen. Bij aankomst was het een zware beproeving voor mijn rug, eerst behoorlijk lang aangeschoven bij immigratie en dan een goed half uur rechtstaan op de metro. Geld afhalen lukte gelukkig onmiddellijk en van mijn creditcard was ik blij dat ik het nummer opgeschreven had want ik was het totaal vergeten.
    Het hotel vinden was wat moeilijk, google maps was goed mis want ik stond te draaien in een doodlopend steegje. Dan maar eens maps.me geprobeerd en tot mijn verbazing vond die het. Althans de straat, voor het gebouw zelf heb ik moeten rondvragen en was ik blij dat ik alles ook in chinees heb staan. Ik zit gelogeerd in een hutong wijk, het oude gedeelte van beijing met een wierwar van steegjes. Het was 8:30 toen ik het hotel vond, drie uur na landen, en ik was blij dat ik onmiddellijk in de kamer mocht.

Na wat plat gelegen te hebben ging ik op zoek naar de tempels die niet ver van het hotel liggen. De temperatuur steeg al rap boven de 30, maar dat is nog dragelijk. De lama tempel is prachtig en een van de top touristische attracties, maar de meesten gaan daar om wierook te verbranden voor Buddha, er waren er maar weinig met een fototoestel, en misschien een vijftal niet Aziaten. Eten was dan een topprioriteit, en drinken vanwege al het zweten, maar het was niet gemakkelijk om een restaurant te vinden. Uiteindelijk een binnen gegaan die er nogal deftig uit zag (naar aziatische normen) en een 'sinds 1830' bord uitging. Ik was een van de eerste maar een kwartier later zat het stampvol chinezen. De gerechten, die er kleiner uitzagen op de foto, waren lekker, vreemd van smaak en pikkant. Niet wat ge vindt in nen chinees van België.

Daarna heb ik de tempel van de grote wijsheer Confucius bezocht. Niet zo interessant als de lama tempel, maar ook mooi en vol groepen kinderen op schooluitstap. Ik moest dan hoognodig mijn rug laten uitrusten in café Confucius en daarna op bed in hotel, waar ik bijna in slaap viel. Enkel omdat ik nog avondeten nodig had ben ik uit bed gerold, maar daarna was de energie totaal op.

• Day 2

Zomerpaleis

May 15, 2018 in China ⋅ ☀️ 27 °C

Ongeveer 13 uur geslapen vannacht, ik had het blijkbaar nodig. Gelukkig was ik nog op tijd voor het ontbijt. Ik besloot om naar het zomerpaleis te gaan gezien het vandaag nog mooi weer zou zijn en dat in een groot park ligt. Ik heb een beetje gegokt met de metro om er te geraken gezien volgens mijn kaart die nog niet zo ver ging, maar ik kwam uiteindelijk aan de achteringang uit. Een zeer goede keuze bleek later want daar was het niet druk, de busparkings zijn aan de voorzijde. Wel moest ik de volledige vijver rond lopen en die was een stuk groter dan ik dacht. Ik deed er meer dan twee uur over, voornamelijk omdat ik om de paar minuten moest stoppen om de pijn in mijn rug wat te doen zakken.

Toen ik eindelijk aan het paleis aankwam was het al 13 uur en waren de toeristen in volle getallen aanwezig, ook alweer merendeel Aziaten. Het paleis is bekend voor zijn overdekte wandelpaden waarvan op elke balk in het plafond een ander schilderij geschilderd is, zo'n 1500 heb ik gelezen maar ik denk dat het er meer zijn. Ik was van plan om daarna nog wat anders te bezoeken, maar gezien ik traag vooruit ging door mijn rug en de uitgestrektheid besloot ik van de rest van de dag daar te blijven, tot 17u omdat het dan sloot. Ik schat de helft van het park gezien te hebben.

Na een uurtje rusten ben ik op zoek gegaan naar een restaurant in de buurt van het hotel, het was licht aan het regenen en ik wilde mijn rug ontzien. Via TripAdvisor zag ik een concentratie van restaurants op een paar straten van het hotel en ik ben daar in den eersten binnen gegaan. het was eerder een gezellig cafeetje dat ook wat snacks deed, dus het werd nen pizza. Op terugweg naar hotel zag ik een hoop interessante restaurants en cafés door gewoon de verkeerde kant uit te lopen. Ze staan genoteerd voor morgen.

• Day 3

Forbidden City

May 16, 2018 in China ⋅ ☀️ 27 °C

Mijn eerste plan van de dag was om de grote muur te bezoeken, maar dat liep in de soep. Ik was al niet zo vroeg opgestaan, bijna 9u toen ik het hotel verliet, het treinstation waar de trein zou moeten vertrekken volgens de reisgidsen was ermee gestopt en ik moest een andere hebben 14km verder. Gezien het toch al 10 uur was kon ik die muur niet meer bereiken voor de middag, dus besloot ik naar de verboden stad te gaan.

De zee van toeristen was immens toen ik daar toekwam, een enorme stroom die deed denken aan een festival ingang en ik begon te vrezen voor het aanschuiven aan de kassa. Net zoals voor iedere ingang van de metro moest ik weer door een metaaldetector en verderop was er ook paspoortcontrole. Dat ging zeer vlot gezien zeker 90% van de bezoekers Chinees waren en een identiteitskaart met rf chip hebben. De wachtrij voor een ticket ging ook vlot want ik was bijna de enige die nog geen had.

Het complex is prachtig en enorm groot, ik heb er ongeveer 3 uur in rond gewandeld en iets meer dan de helft gezien. Ik had geluk met de grote hoeveelheid bankjes want ik moet om de paar minuten wat zitten voor mijn rug en de kraampjes met water had ik ook veel nodig door het weer. De paar uur daarna heb in nog twee parken bezocht die er vlakbij liggen en waarvan ene een uitzicht heeft op de top van een heuvel over de verboden stad. Veel ziet ge wel niet met de smog. In het laatste park heb ik vooral neer gezeten en een tweede middagmaal gegeten.

Na wat uitrusten in het hotel besloot ik eten te gaan zoeken in het midden van het centrum in een of andere historische wandelstraat. De bums waren niet slecht maar ik had al betere gegeten. De straten waren wel mooi verlicht en het was bijna 22u toen ik terug liep naar het hotel. de winkels begonnen te sluiten rond dat uur. Ik zit in het oude stadsgedeelte dus geen wolkenkrabbers maar steegjes en oudere mensen die buiten op het trottoir Chinese gezelschapsspellen spelen met veel omstaanders.

• Day 4

Rustdag

May 17, 2018 in China ⋅ ☀️ 22 °C

Niet in geslaagd om voor middernacht in slaap te vallen en ik raakte niet uit mijn bed voor 8u, waarschijnlijk door de uitwisseling. Ik begon de dag met te overwegen of ik wel de grote muur zou bezoeken. Ik wilde die zeker zien maar ik was nog moe en had niet zo goed geslapen met de pijn in mijn rug. Toen het ook nog eens begon te regenen besloot ik van het rustig aan te doen vandaag.

Rap een paraplu gekocht die eruit zag alsof ie maar een dag zou meegaan en dan op weg naar het centrum waar ik de rest van de voormiddag in een chique koffie bar gezeten heb met een boek. Tegen de middag was de regen gedaan en ging ik het park met de grootste houten tempel van China bezoeken. Het voornaamste deel van de tijd zat ik wel te lezen aan een bar en het was al 17u toen ik weer weg ging. Geen last gehad van mijn rug toen ik daar zat te relaxen.

Wat ook opviel was het grote aantal gepensioneerden die daar zaten te kaarten. Iets anders dat ook opvalt: alle scooters en moto's zijn hier elektrisch zonder uitzondering, en in cash betalen is ook uit de mode, iedereen betaald met zijn smartphone.

Avonds ben ik weer in een andere regio eten gaan zoeken, en het bleek een uitgaansbuurt te zijn. Ik liep een willekeurige straat in om en nadat een drietal personen mij vroeg of ik naar een ladybar wilde gaan, wist ik dat ik daar geen restaurant zou vinden. Ik heb niet te lang gezocht vanwege dat mijn rug weer lastig begon te doen en ben per ongeluk het duurste restaurant van de straat binnen gegaan. Ik heb Peking duck gegeten en het was lekker. Ik vroeg mij af waarom de ober iedere keer vroeg of ik maar 1 pint wilde, en het schoot mij te binnen dat ze hier de gewoonte hebben om al hun drank voor de hele avond in een keer te bestellen. Rond 21u30 terug naar de metro gemankt, vanwege een blaar op mijn voet. Ik was de oudsten in de metro en de enige die niet naar zijn smartphone keek.

• Day 5

Naar xi'an

May 18, 2018 in China ⋅ ☁️ 21 °C

Om 6u opgestaan, een beetje nerveus, mijn trein was om 9u22 maar ik wist aan geen kanten hoe lang ik er over zou doen om er te geraken. Het was toch al 7u45 toen ik toekwam met de metro en dan was het zoeken waar ik mijn ticket kon afhalen. Eerst proberen het station binnen te geraken maar dat mislukte omdat ik nog geen ticket had, de madam aan de ingang zei dat ik een groene of blauwe deur links moest zoeken. Die was makkelijk te vinden maar eenmaal binnen zag ik een hele rij loketten met Chinese tekst eronder die er alle hetzelfde uitzagen en lange rijen ervoor. Er was 1 loket met een korte rij en ik ging daar aanschuiven, maar dat bleek het verkeerde te zijn en ik meende te verstaan dat ik bij loket 59 moest zijn. Dit had jammer genoeg een lange wachtrij en het was meer dan een half uur aanschuiven. Tegen 8u20 had ik eigenlijk mijn ticket en kon ik binnen, een uur te vroeg maar ik was blij dat ik die marge genomen heb.

De treinrit was zeer relax, ik zat in business class wagon in een ruime zetel die helemaal plat kon en heb gewoon 6u zitten lezen. Eenmaal aangekomen kreeg ik een mokerslag van de zon op mijn kop. 32 graden en geen wolkje te zien. Dat half uurtje dat ik te voet moest lopen met mijn bagage was goed zweten. Het hotel ziet er zeer goed uit en ik heb onmiddellijk een tour naar het terracotta leger gereserveerd die mij komt oppikken aan het hotel zodat ik zelf niet moet rondtsjolen.

Na een broodnodige douche ben ik de stad ingetrokken om wat rond te kijken en te eten, en vooral een geldautomaat te vinden want ik kon niet met kaart betalen. Dat is echter wat uitgelopen toen ik zag dat de drum en bel torens nog open waren en gratis vandaag. Om eten te zoeken liep ik een straat in die mij aangeraden was door het hotel en het was een wandelstraat vol streetfood kraampjes. Ik ben niet van alles zeker wat het was, maar het was lekker. Het viel weer op dat ik de énige was die in cash betaalde, bij ieder standje gingen er qr codes voor alipay en Wechat play.

Tegen 20u was het niet meer te doen van het volk en ik ben rap weggelopen naar een straat met enkel bars waar ik dit nu zit te typen met een paulaner hefe weisbier. Nog effe verplaatst van bar omdat ik een Chinees bier wilde proeven maar wat ze daar op tap hadden was verschrikkelijk, sas pils is beter, gelukkig zag ik chimay in hun frigo en heb dat besteld om door te spoelen want de smaak bleef hangen. Het was een straat vol bars en geen enkele Chinees vroeg of ik naar een ladybar wilde, dus waarschijnlijk zit ik er morgen weer.

• Day 6

Terracotta leger

May 19, 2018 in China ⋅ ☁️ 19 °C

Ik dacht eerst dat ik niet in slaap zou geraken gisteren gezien mijn kamer blijkbaar boven een whisky bar is en ze live muziek speelden, maar om 22u30 was het plots stil en in was rap in slaap. De tour die in vandaag ging doen startte maar om 9u dus ik kon uitslapen en dan op het gemak het traditioneel Chinees ontbijt eten van het hotel. De portie was wel voor kleine chineesjes vond ik.

De tour was met een minibusje van 8 personen, wat ideaal is, en de eerste stop was een fabriek waar ze toonden hoe de standbeelden gemaakt werden en vooral wilden dat je daar wat souvenirs kocht. Na dat saai gedoe gingen we eindelijk naar de archeologische site, die op een uur van de stad ligt. Twee uur hebben we daar rondgelopen en eigenlijk vond ik dat een uur te veel want het was een grote hoeveelheid standbeelden en nog veel meer toeristen. Ik was de gids kwijt na een kwartier, wat goed uit kwam gezien ik dan alles mijn tempo kon zien en vooral af en toe kon zitten voor mijn rug.

Nadat ik voldoende kapotte standbeelden gezien had, heb ik mij gewoon op de plaats waar we afgesproken hadden gezet en een boekje gelezen. De lunch was wat ondermaats kwa hoeveelheid en kwaliteit maar wel gezellig gezien het zo'n ronde tafel was die kon draaien. De laatste stop was het mausoleum van de keizer waarvan we enkel de ingang mochten zien omdat niemand daar binnen kan. Die keizer vreesde grafrovers en heeft een meer van mercury door zijn graf laten aanleggen, wat zeer giftige dampen heeft.

Tijdens de rit terug heb ik zitten lezen want ik wilde niet op het verkeer letten, het is hier ieder voor zich en rijstroken zijn eerder decoratie. Het is weer een land waar ge beide richtingen moet kijken als je een eenrichtingsverkeer straat oversteekt.

Het enige wat ik nog wilde doen eenmaal terug in het hotel was eten zoeken en nog wat in een bar zitten om dit verslag te typen. Dat eten was weer een gok die mislukt is, de kaart van het restaurant dat ik binnen ging was enkel in Chinees en ik moest op de prentjes afgaan. Die toonden natuurlijk niet hoe pikant het was, ik heb behoorlijk zitten zweten en de portie was gelukkig klein. Ook had ik de pech dat een paar tafels verder iemand 'stinky tofu' besteld had, een beruchte specialiteit van de streek. Die geur is moeilijk te beschrijven, moest ik mijn sokken tien dagen dragen en ze dan koken zou ik in de buurt komen. Daarna ben in een craft bier café binnen gegaan en eindelijk eens goed Chinees bier gevonden. Een groot voordeel is ook dat Chinees bier meestal tussen 3 en 4 graden is.

• Day 7

Xian op 't gemak

May 20, 2018 in China ⋅ ☁️ 19 °C

Ik had niets dringend te doen en heb de dag traag gestart. Het was bewolkt en 19 graden, wat ideaal weer is om de muur rond de stad te bezoeken. In felle zon zou dit niet te doen zijn, en te voet ook niet door mijn rug want die muur is 13,7 km lang en dateert van de ming dynastie. Het is zondag en daardoor vrij veel volk en opvallend veel trouwkoppels met fotograaf.

De fiets die ik had was te klein, wat versleten en de banden mochten eens opgeblazen worden, maar het is gelukt om rond te rijden in ongeveer twee uur. Met veel stoppen voor foto's natuurlijk. Voor middagmaal was mijn eerste plan om een snackbar of restaurant te zoeken, maar deze stad leeft van het streetfood en ik heb het niet kunnen laten om nog wat rare dingen op een stokje te proberen.

In de namiddag ben ik de grote moskee binnengewandeld en die zag er totaal anders uit dan ik gewoon was van een moskee. Ook zeer oud, gebouwd rond 750 en broodnodige restauratie was al bezig. De minaret was iets dat op een pagode leek en vrouwen mochten binnen zonder sluier. Ik had wat last van mijn rug en besloot terug te gaan naar het hotel, ook om naar het groot wc te gaan want alle openbare toiletten zijn hurkwc's. Wel ben ik onderweg nog even rap een taoist tempel binnen gegaan, gezien ik die passeerde op weg naar het hotel.

Er zijn nog andere tempels die ik kan bezichtigen, maar twee op nen dag is voldoende dus het was tijd om de namiddag met een boek en een vedett te spenderen in de straat met al die café's. Er waren 4 koppels in die straat trouwfoto's aan het nemen voor een café. En voor avondeten ben ik weer gestart met zoeken naar een restaurant en toch mezelf weer in het streetfood gesmeten gezien ik nog veel kraampjes niet geprobeerd had. Morgen ga ik iets vegetarisch zoeken om het gebrek aan groenten te compenseren. Nu vroeg naar bed want ik moet om 6u op om de vlieger te halen.

• Day 8

Naar Shanghai

May 21, 2018 in China ⋅ ☁️ 17 °C

Niet zo goed geslapen vannacht, wat altijd het geval is als ik vroeg moet opstaan om de vlucht niet te missen. Om 6u30 kon ik weer genieten van het verkeer en de rijstijl hier, maar het is bijlange niet zo erg als in Peru. Dan was het mijn weg zoeken in de luchthaven, waar ik een beetje voor vreesde want het staat er allemaal in het Chinees. Om bagage in te checken was er een lange rij van loketten en ik nam ene waarvan de monitor een rode achtergrond had, gezien dat het kleur van hainan airlines is, en ik had goed gegokt. Daarna was het als in elke luchthaven. Bij aankomst werd gecontroleerd of je wel je eigen bagage mee nam, het is de eerste keer dat ik dit meemaak.

Twee uur vliegen en ik was in Shanghai. Mijn eerste plan was om de metro te nemen maar ik zag dat er vrijwel geen wachtrij was voor de taxi's en had geen goesting meer om met bagage te sleuren. Het was wel een ritje van 20 euro. Wegens het slecht weer ben ik eerst naar een historisch gedeelte gegaan vlakbij het hotel en daar zag ik al dat ik niet alleen ben in deze stad. Het historische is zeer mooi, een beetje de Chinese versie van Brugge maar met drie keer zo veel toeristen. Ik kon het niet laten om wat thee te kopen en was op zoek naar een restaurant maar doordat ik een kraampje met stinky tofu passeerde was mijn eetlust direct weg.

Het was al 16u toen ik een plaats vond om wat te rusten en te eten die er van buiten deftig uit zag. Eenmaal binnen merkte ik aan de prijzen en het volk dat het misschien iets te deftig was, ik was een van de weinige zonder kostuum. Het was een paar straten verwijderd van de toeristen route, dus het cliënteel zal voornamelijk zakenlui zijn. Na een kleine pizza en een tas thee voor 20 euro kon ik er weer wat tegen. Wat ik eigenlijk wilde vinden was een straat met enkel restaurants en cafés dus in plaats van de metro te nemen ging ik te voet naar de volgende bezienswaardigheid die ik aangeduid had op Maps.me. En dat bleek net de locatie te zijn vol restaurants. Gevolg was avondeten een paar uur na mijn te laat middagmaal, ik moest toch ergens zitten voor mijn rug. Alweer was het prijzig, ik denk dat de briefjes hier een stuk rapper uit mijn portemonnee zullen vliegen.

Daarna was het naar de lichtjes gaan kijken aan het water, in de motregen jammer genoeg. Morgen moet ik eraan denken van mijn koptelefoon mee te nemen, ik werd om de tien stappen lastig gevallen door meisjes die vroegen of ik geen 'massage' nodig had. Het uitzicht was ondanks de smog en motregen indrukwekkend. Nu nog effe in de bar van het hotel zitten, ze geven gratis snacks na 22u, en dan wat slaap inhalen.

• Day 9

Regendag

May 22, 2018 in China ⋅ ⛅ 20 °C

Ik wist al op voorhand dat het zou regenen vandaag, dus ben tot 8u in bed liggen doezelen tot mijn maag begon te protesteren en ik het ontbijt buffet aangevallen heb. Een hoop vreemde zaken gegeten die ik morgen niet opnieuw zal proberen, maar het vulde. Het was nog niet begonnen met regenen in de voormiddag, enkel in de namiddag heb ik er last van gehad. Morgen is zon voorspeld, dus ik heb alles tot dan uitgesteld dat buiten is.

Om toch niet de hele dag te luieren besloot ik de jade buddha tempel te bezoeken en thee te kopen in de namiddag in de french concession regio. De tempel was mooi en voor iedere toerist die daar stond met zijn fototoestel waren er twintig chinezen die kwamen bidden. Natuurlijk waren er die eerst bidden en dan nen selfie namen met den buddha.

In de namiddag ben ik naar het frans koloniaal gedeelte gegaan van de stad omdat daar een wijk was met smalle steegjes en kleine winkeltjes waar ge gemakkelijk in kunt verdwalen. De thee die ik daar kocht was van de traditionele soorten die ik ook in België kan krijgen, dus ik was nog niet gelukkig. Na wat opzoek werk op Internet heb ik een theewinkel gevonden een paar metrostops van mijn hotel. Toen ik daar binnen ging wist ik al dat het pijn ging doen aan mijn portemonnee, het was een winkel die zich specialiseert in thee van Taiwan en ik was trots op mezelf dat ik 1 van de theesoorten herkende, de énige die in België verkrijgbaar is. 200 gram thee gekocht voor ongeveer 100 euro, pfff.

Op weg naar het hotel gestopt in een bar vlakbij om wat te lezen, want ik wilde enkel nog avondeten en misschien terug een wandeling op de bund. Deze avond werd een verbeterde versie van gisteren, het restaurant dat ik uitkoos bleek ook een craft bier café te zijn met eigen bieren en van de Shanghai brewery. Zeer lekker, morgen zit ik daar weer. Ik heb wat zitten twijfelen vanwege het weer of ik nog eens naar de lichtjes van de bund zou gaan kijken, en heb het toch gedaan, wat de beste beslissing van de dag was. De wolken waren opengebroken en de smog was weg, wat voor een prachtig zicht zorgde. Morgen opnieuw :)
    En gelukkig was ik mijn koptelefoon deze keer niet vergeten en werd ik niet lastig gevallen door massage meisjes. Het was 22u toen ik terug aan het hotel was, een beetje vroeg maar ben geen avondmens.

• Day 10

Shanghai in de zon

May 23, 2018 in China ⋅ 🌙 19 °C

Prachtig weer vandaag, geen wolkje gezien en om 23u zit ik nog op terras in mijn hemd, in een café naast het hotel om dit verslag te typen. Door dit weer heb ik voornamelijk terrasjes gedaan en wat rondgewandeld tussendoor. Eerst naar de bund natuurlijk om van het uitzicht te genieten, en als je al die wolkenkrabbers ziet dan wil je er een beklimmen, waardoor ik de tv toren ging bezoeken. Dat is de pearl oriental tower, die met de bollen. Het ticket is nogal duur, rond de 30 euro, maar het uizicht is zeer mooi. Voor mijn rug was het pijnlijk, aanschuiven aan de lift en boven niet veel kans om te zitten. Wel heb ik even op de doorzichtige glazen vloer gezeten, niet voor mensen met hoogtevrees.

Op 350m hoogte heb ik gestaan, niet de hoogste toren dat ik al geweest ben, die tokyo was hoger, maar veel hoger moet niet voor mij. Mijn volgend doel was om te eten in een wijk met alle restaurants waar ik nog niet geweest was, maar ik ben last minute van idee verandert en rap een broodje gegeten in nen starbucks om dan naar een tempel te gaan die ook hoog aangeschreven staat in de lonely planet. Dit bleek terecht, de tempel was zeer mooi en ze hadden een 8,8m hoge buddha van 15 ton massief zilver. Wel viel het weer op dat ik de enige was die niet met wierrook stond te wuiven en te bidden. De geur van die wierrook is wel aangenaam.

Na deze portie cultuur heb ik verder enkel nog van de zon genoten op een terrasje van de refinery bar waar ze bieren hadden van de Shanghai brewery en de mad dragon brewery. En zwarte hamburgers, gekleurd, niet verbrand. Om de avond af te sluiten moest ik wel nog eens naar de lichtjes van de bund gaan kijken, zeker nu er geen wolkje aan de lucht is. Het bleek daar trouwkoppeltjes dag te zijn, de ene na de andere stonden foto's te nemen met een professionele fotograaf en voornamelijk in een rode jurk. De hele bund was eigenlijk een catwalk want alle meisjes waren op hun best om selfies te nemen. Spijtig genoeg is dit mijn laatste avond hier, ik kan gerust nog twee a drie dagen vullen hier.