Satellite
Show on map
  • Day 14

    Laatste dag natuur

    May 27, 2018 in China ⋅ ☀️ 12 °C

    Het was terug mooi weer vandaag en mijn plan was ervan te genieten door eerst een wandeling te doen in het park, en dan naar het bailong meer te gaan. Duizenden Chinezen hadden hetzelfde idee waardoor het twee uur duurde eer ik aankwam op het startpunt van mijn wandeling. Die tijd zat ik aan te schuiven voor bussen en de lift naar boven. Deze is een lift tegen een loodrechte rotswand die me meer dan 300m naar boven bracht. Daana was mijn doel om naar beneden te wandelen en dan langs de rivier terug naar start.

    Eenmaal ik aan mijn wandeling begon was ik alleen. De meeste komen voor foto's te nemen en gaan met bus van het ene punt naar het andere. Buitenlanders kwam ik wel tegen o.a. twee franse meisjes die ik de weg heb gewezen hoewel ge niet kunt missen. Een Aziatisch meisje vroeg mij ook de weg in het Engels, dus ze zal wel niet Chinees geweest zijn. Dit krijgt ge als ge zit uit te rusten op een kruispunt. Mijn rug is licht verbeterd, een week geleden was deze wandeling onmogelijk. Twee uur later, rond de middag, was ik op weg naar het meer. Mijn middagmaal was patatten in een stalletje langs de straat, iets anders durfde ik niet nemen gezien een van de specialiteiten van de streek vlees is dat ze eerst weken laten rotten tot het zwart is en dan grillen.

    Het meer zelf was mooi, maar je kan het enkel bezoeken met een boottocht van een half uur en niet er rond wandelen. De boottocht komt met een gids die alles in het Chinees uitlegt, want ik was daar weer de enige die niet Chinees is. Op de terugweg ben in te voet naar het hotel gewandeld, het was maar 5 km en ik wilde eens rondkijken naar de restaurants om niet weer in hetzelfde terecht te komen. Ik zag er een die er goed uit zag en na een paar uur rusten op hotel begon het grootste avontuur van de dag: avondeten.

    Pas roen ik al binnen was merkte ik de tafels op, ze hadden alle een ingebouwd gasvuur en ik wist onmiddellijk dat ik in een Chinees hot pot restaurant zat. Ik heb hot pot altijd al willen proberen, maar het is iets dat je met meer personen doet. Het is vergelijkbaar met fondue, maar veel beter. Het personeel was een beetje in paniek toen ze mij zagen, ze haalden er vlug het jongste meisje met een smartphone erbij en stonden dan met 4 rond mijn tafel om uit te leggen wat ik moest doen. Het was pas 17:30 en er was nog maar 1 andere tafel bezet. Eerst moest ik beslissen of het al dan niet pikant moest zijn, ik besloot van niet en daarna werd ik naar een rij frigo's geleid waar alle soorten vlees en groetjes uitgestald stonden en ik moest kiezen wat ik al moest hebben. Dat is het grootste verschil met fondue, er is zeer veel variatie en je kan ook groentjes koken zoals iets bloemkoolachtigs of sla. Het merendeel van wat ik in de frigo zag kende ik niet, en ik heb de normaal uitziende zaken genomen, niet de hersenen of andere vreemde zaken. Dan moest ik ook nog een potje vullen met een mix van verschillende kruiden die ik zelf moest samenstellen uit een stuk of 8 soorten. Ik kreeg er nog een potje olie bij en dan mocht ik beginnen onder toeziend oog van al het personeel. Toen ze zagen dat ik wel degelijk wist hoe ik met stokjes moet eten lieten ze mij doen. Het was zeer lekker en ik zou dit graag nog eens doen maar niet alleen.
    Read more