Satellite
Show on map
  • Day 2

    Oud dubai

    February 4, 2019 in the United Arab Emirates ⋅ ⛅ 22 °C

    Na een voor mij vrij pikant indisch ontbijt vertrokken we richting historisch centrum om eens het oude dubai te zien. Gezien al onze stops vandaag langs de metro liggen dacht ik eens met de metro te gaan, maar ik had niet voldoende rekening gehouden met mijn rug, het werd een pijnlijk dagje. De eerste stop was de gold souk in het oude centrum en dat toonde direct een heel ander beeld van dubai, een dat ik al meer gewoon was van azie met veel te drukke straten en winkels die duidelijk niet voor toeristen waren. Het toeristisch gedeelte van de souk lag wat verder en was stukken mooier. Wel werden we naar arabische manier continu lastig gevallen door verkopers, sommige begonnen zelfs een hoofddoek rond je hoofd te draaien terwijl je passeerde.

    De spice souk die we erna passeerden was niet veel beter, mooie steegjes en winkeltjes maar de verkopers verpesten de boel waardoor we snel weg wilden. Uiteindelijk ontsnapten we door de rivier over te steken in een zeer traditionele veerboot, voor maar 25 cent pp. Dit bracht ons in het historische stadsgedeelte dat zeer mooi gerenoveerd was en vrij van ambetante verkopers. Naast een paar mooie gebouwen zoals de iraanse moskee is daar ook een gedeelte dat ze gebouwd hebben in oude stijl, met windtorens en kleine steegjes. Voor mij was de aanwezigheid van bankjes een pluspunt en het uitusten in de binnentuin van een guesthouse waar ik terug iets vreemds gegeten heb.

    Nadat we genoeg rond geneusd hadden was het plan om naar de emirat towers te gaan omdat ik dacht dat daar een mall onder lag, en dus ook eetstalletjes, maar het bleken voornamelijk offices te zijn. De gebouwen zijn wel indrukwekkend. Vanwege mijn rug besloten we dan in het hotel wat uit te rusten en in mijn geval nog wat te veel te eten. Het eten liep echter wat uit de hand waardoor ik de enige was die later nog avondeten binnen kon krijgen.
    Eenmaal uitgerust gingen we terug richting downtown dubai met de bedoeling de fontein show te zien en de lichtjes. Voor mij zat er ook wat shoppen tussen in de duurste theewinkel ter wereld: TWG Tea. Ik had de indruk dat de prijs nog wat hoger lag dan hun winkel in Singapore, het was vooral de speciale blend van burj khalifa die duur was. Ook hebben we nog even de nieuwe 8K tv van Samsung bewonderd waar nog geen prijs bij ging maar hij zal wel duurder zijn dan die van 4000 euro die ernaast stond.

    De fontein show was niet de moeite, in de Efteling kunnen ze veel beter, wel was de burj khalifa zeer mooi verlicht en was er wat extra ambiance door het Chinees nieuwjaar. Alle terrasjes van de restaurants zaten vol en bij vele was het aanschuiven. Ik ben de grote hoeveelheid van mensen die met hun smartphone in de lucht rondlopen gewoon, maar ik had de indruk dat mijn ouders wat moesten wennen. Uiteindelijk besloten we toch de avond af te sluiten en niet mee te vieren met de Chinezen maar een pint te drinken op het hotel in de plaats, waar het zeer rustig was.
    Read more