A 7-day adventure by Dieter Read more
  • 123kilometers

Modern Dubai

February 3, 2019 in the United Arab Emirates ⋅ 🌧 26 °C

Vermoeid uit het bed gerold vandaag om het ontbijt nog te kunnen halen. We waren gisteren vertrokken met wat vertraging uit Zaventem en het was al 2u snachts gepasseerd toen we eindelijk aan het hotel waren. De vlucht verliep zeer vlot en de immigratie in de dubai luchthaven is de vlotste op Singapore na, we waren er op een paar minuten door. Al het gedoe rond de medicatie bleek ook niet nodig te zijn, we werden niet gecontroleerd door de douane.

Na het ruim ontbijt namen we de taxi richting burj khalifa, de hoofd attractie van de dag. De dubai mall die er naast ligt is prachtig van binnen, met de waterval en aquarium. Wel zag ik nergens prijzen en zagen de meeste winkels er nogal duur uit. Het aanschuiven voor den toren ging vlot maar het uitzicht werd wat beperkt door een smog van woestijnzand. We stonden op 452m hoogte, wat nog een aantal meters hoger was voor mij dan vorig jaar in Shanghai. Door de pijn in mijn rug bleven we daar niet lang.

Terwijl er buiten een zeldzame regenbui passeerde zaten wij te eten in een foodcourt met snacks. Het eten werd wel voornamelijk door mij gedaan en bestond uit iets koreaans en een paar Chinese lenterolletjes en dim sum. Eenmaal klaar was de zon er en konden we niet meer binnen blijven zitten, hoewel de wolken de rest van de dag domineerden. De namiddag werd een rijtje souks en malls. Dubai mall, souk al bahar, souk madinat jumeirah en mall of the emirates. Die in jumeirah was de mooiste maar ook de duurste, waardoor het avondeten in de mall of the emirates was. Voorts hebben we ook ontdekt dat privé taxi's duur zijn en er geen pint te vinden is onder de 10 euro. Gelukkig had mams een belgium beer bar met mooi uitzicht gevonden zodat we dit konden onderzoeken.

Geen ordinaire biefstuk friet als avond eten maar Libanese keuken, met zicht op ski dubai. Dit was met voorsprong het beste dat ik al gegeten had hier. Na het eten was mams een kleerwinkel binnen gevlogen om een broek voor mij te vinden want ik had vanochtend gemerkt dat mijn enige zomerbroek gescheurd was waardoor ik plots in de mode was. Tot mijn verbazing hadden ze daar broeken in mijn stijl voor rond de 30 euro.

Het was mijn plan om ook nog eens naar de lichtjes te gaan kijken maar wegens grote vermoeidheid is dit niet doorgegaan. Eerst eens meer dan 4u slapen, ze zullen er morgen nog zijn.

Oud dubai

February 4, 2019 in the United Arab Emirates ⋅ ⛅ 22 °C

Na een voor mij vrij pikant indisch ontbijt vertrokken we richting historisch centrum om eens het oude dubai te zien. Gezien al onze stops vandaag langs de metro liggen dacht ik eens met de metro te gaan, maar ik had niet voldoende rekening gehouden met mijn rug, het werd een pijnlijk dagje. De eerste stop was de gold souk in het oude centrum en dat toonde direct een heel ander beeld van dubai, een dat ik al meer gewoon was van azie met veel te drukke straten en winkels die duidelijk niet voor toeristen waren. Het toeristisch gedeelte van de souk lag wat verder en was stukken mooier. Wel werden we naar arabische manier continu lastig gevallen door verkopers, sommige begonnen zelfs een hoofddoek rond je hoofd te draaien terwijl je passeerde.

De spice souk die we erna passeerden was niet veel beter, mooie steegjes en winkeltjes maar de verkopers verpesten de boel waardoor we snel weg wilden. Uiteindelijk ontsnapten we door de rivier over te steken in een zeer traditionele veerboot, voor maar 25 cent pp. Dit bracht ons in het historische stadsgedeelte dat zeer mooi gerenoveerd was en vrij van ambetante verkopers. Naast een paar mooie gebouwen zoals de iraanse moskee is daar ook een gedeelte dat ze gebouwd hebben in oude stijl, met windtorens en kleine steegjes. Voor mij was de aanwezigheid van bankjes een pluspunt en het uitusten in de binnentuin van een guesthouse waar ik terug iets vreemds gegeten heb.

Nadat we genoeg rond geneusd hadden was het plan om naar de emirat towers te gaan omdat ik dacht dat daar een mall onder lag, en dus ook eetstalletjes, maar het bleken voornamelijk offices te zijn. De gebouwen zijn wel indrukwekkend. Vanwege mijn rug besloten we dan in het hotel wat uit te rusten en in mijn geval nog wat te veel te eten. Het eten liep echter wat uit de hand waardoor ik de enige was die later nog avondeten binnen kon krijgen.
    Eenmaal uitgerust gingen we terug richting downtown dubai met de bedoeling de fontein show te zien en de lichtjes. Voor mij zat er ook wat shoppen tussen in de duurste theewinkel ter wereld: TWG Tea. Ik had de indruk dat de prijs nog wat hoger lag dan hun winkel in Singapore, het was vooral de speciale blend van burj khalifa die duur was. Ook hebben we nog even de nieuwe 8K tv van Samsung bewonderd waar nog geen prijs bij ging maar hij zal wel duurder zijn dan die van 4000 euro die ernaast stond.

De fontein show was niet de moeite, in de Efteling kunnen ze veel beter, wel was de burj khalifa zeer mooi verlicht en was er wat extra ambiance door het Chinees nieuwjaar. Alle terrasjes van de restaurants zaten vol en bij vele was het aanschuiven. Ik ben de grote hoeveelheid van mensen die met hun smartphone in de lucht rondlopen gewoon, maar ik had de indruk dat mijn ouders wat moesten wennen. Uiteindelijk besloten we toch de avond af te sluiten en niet mee te vieren met de Chinezen maar een pint te drinken op het hotel in de plaats, waar het zeer rustig was.

Marina en de palm

February 5, 2019 in the United Arab Emirates ⋅ 🌙 18 °C

Mooi uitgeslapen vandaag en rond 9u30 naar het ontbijt gestrompeld, wat eigenlijk pas 6u30 thuis is. Ik heb opnieuw voor een indisch ontbijt gekozen omdat je goed wakker word van een pikant potje, maar heb geen idee meer hoe het noemde. Het doel van de dag was marina bay en de palm bezoeken. Gezien dit nogal ver van het hotel is, hebben we er een daguitstap van gemaakt in plaats van halverwege de middag eens in het hotel uit te rusten. De keuze van transport viel op de metro omdat we nog een bedrag op de kaarten staan hadden, maar we waren onaangenaam verrast door de drukte. Gelukkig kon ik het grootste deel van het traject zitten.

Marina bay is zowel in de zon als 's nachts prachtig door de vele wolkenkrabbers en jachtboten. Ik vreesde een beetje voor de prijs van de 200 restaurants in die buurt, maar je hebt er in alle prijsklassen. De grote aanwezigheid van Libanese restaurants viel op en de prijs van westerse keuken ligt duidelijk hoger dan de Arabische of Aziatische. Het strand erbij is zeer mooi en net, hoewel ik geen expert ben op dat gebied. Ik was gewoon blij dat ik iets kon drinken in de schaduw. Aan de zee in de verte konden we links het nieuwe resort eiland zien van Meraas met het grootste reuzenrad ter wereld dat jammer genoeg nog niet af is, en in de andere richting zagen we de palm liggen.

Natuurlijk moesten we eens de palm en het hotel Atlantis zien, maar dat bezoekje draaide wat in mineur uit. In het shoppingcenter van het hotel, wat het enige is wat je binnen mag zonder te logeren, draaide er dance muziek vrij luid en was de akoestiek zeer slecht. We waren er snel buiten, om daar te ontdekken dat er niet veel meer te doen valt dan een foto te nemen van het hotel en naar de zee te staren. We namen de monorail terug die ons een mooi uitzicht gaf aan premium prijs, ontweken als experts de luxe taxi's op het einde en namen de tram terug naar Marina bay.

De avond op Marina bay bestond uit het zoeken naar een restaurant, wat altijd moeilijker wordt naarmate er meer keuze is, en het veel te veel eten. Een wandeling tussen de lichtjes als afsluiter was wat mij betreft het mooiste van de dag, het deed mij de pijn in de rug wat vergeten. Nu zit ik enkel nog mijn blog te schrijven met een stella om te bekomen van de zeer dolle taxirit terug. Volgende keer graag geen taxi chauffeur die bumperkleeft met een Porsche op de autosnelweg.

Rustdag

February 6, 2019 in the United Arab Emirates ⋅ 🌙 19 °C

Gisteren kreeg ik de melding van booking.com dat het hotel in abu dhabi de reservering geannuleerd had wegens een ongeldige credit card. Een telefoontje naar het hotel liet ons weten dat de booking op booking.com inderdaad geannuleerd stond, maar dat het nog altijd gereserveerd was bij het hotel. Geen idee wat er gebeurd is, maar ik hou mijn kaart in de gaten in geval ze voor de derde keer gepakt is. Het hotel waar we uitcheckten was zeer behulpzaam om ons te helpen met telefoneren naar het volgende hotel en ons te begeleiden in vrijwel iedere stap die we deden.

Onze voormiddag hebben we nog in Dubai gespendeerd door eerst even de jumeirah moskee te bekijken, waar we jammer genoeg niet binnen mochten zonder een tour, en een bezoek aan La Mer Beach, een zeer mooi en hip strand. Het speet mij echt dat mijn zwembroek in mijn valies in het hotel lag, want ik had wel goesting om eens de zee in te duiken. Ik heb mij getroost met een tweede ontbijt in de café le pain quotidien aan het stand terwijl mijn ouders de kust af wandelden. Een sterke variatie aan volk liep daar rond, de ene vrouw in bikini en de andere in boerka en in tegenstelling tot in België stoorde niemand zich daaraan.

De rit naar Abu dhabi duurde anderhalf uur met taxi, op een autosnelweg met 6 baanvakken waar het woestijnzand overheen waaide door de sterke wind. De Pakistaan die ons voerde vertelde dat het leven hier niet aangenaam is, met twaalf uur werken per dag en geen enkele dag verlof. Ik zou hier zelf ook nooit willen wonen, het lijkt mij enkel aangenaam voor de happy few, en dan nog geen rekening gehouden met het klimaat.

Eenmaal aangekomen op hotel hebben we niet zo veel meer uitgespookt, enkel buiten wat verkend en aan de bar wat gegeten en gedronken. Het is een 4 sterren hotel wat in alles duidelijk merkbaar is, vooral in de prijs van het eten, maar de drank is even duur en de selectie beter dan in Dubai. Ook is mijn kamer bijna zo groot als mijn living thuis en hebben ze zelfs stella in de minibar gezet. Het is pas 19:30 en ik moet al geeuwen, vrij lang zal het niet duren voor ik in bed lig want morgen is weer een hoop te beleven.

Abu Dhabi

February 7, 2019 in the United Arab Emirates ⋅ ☀️ 22 °C

Onze eerste volle dag in Abu Dhabi begon met een groot ontbijt buffet dat een grotere variatie had dan het vorige hotel. Ik heb mij zoals gebruikelijk uitgeleefd met alles te proberen, inclusief 4 verschillende soorten dadels, tot ik te vol zat. Gezien ik maar 2 van de 5 cupcakes heb kunnen proberen heb ik morgen nog wat werk voor de boeg. Met grote spijt namen we afscheid van het ontbijt en sprongen we de taxi binnen om wat kultuur op te snuiven in het heritage village. Dit is een nagebouwd dorp dat toont hoe ze vroeger leefden, zoals je ook in Europa vele hebt, maar dan de Arabische versie. De dromedaris was de hoofd attractie voor mams en voor de rest werden we nogal overspoeld door bussen met kinderen van elke lagere school in de omtrek.

Gezien de drukte zich een halve meter lager bevond dan ik, stoorde mij dat niet erg, maar we hebben daar niet te lang gebleven. Er is een mall op wandelafstand die ons volgende doel was, enkel en alleen maar om op ons gemak naar het wc te kunnen gaan en een moctail te drinken. Nadat ons doel bereikt was namen we een taxi naar het emirat palace hotel, dat vroeger het paleis was van de sjeik, maar nu omgebouwd is tot een hotel ver boven onze prijsklasse. Het gepeupel mocht wel op het domein om een foto te nemen van de voordeur. Het huidige paleis ligt wat verder, maar daar was alles goed afgeschermd.

Na eerst wat wandelen langs de kust richting hotel werd het rap duidelijk dat we toch een taxi moesten nemen. De afstanden op de kaart zijn in werkelijkheid stukken groter dan ze lijken. Ook was er een wedstrijd met sportvliegtuigen bezig voor de kust wat het wandelen onaangenaam maakte wegens het lawaai. De namiddag werd na aankomst op het hotel gevuld met een lichte snack en wat lezen aan het zwembad. Er was ons aangeraden door het hotel om pas om 5u naar de moskee te gaan voor de lichtjes en de pauze was welkom.

Om 5 uur stapten we in de taxi om de grote moskee te bezoeken, wat voor mij een van de hoofdredenen was van deze reis, en we werden niet teleurgesteld. De bouwstijl van de moskee is duidelijk geïnspireerd door de tai mahal, volledig uit wit marmer met binnen het grootste handgewoven tapijt ter wereld en kroonluchters die ook alles overtroffen. De verlichting in het donker gaf je de indruk dat je in een sprookje van 1001 nacht rondliep, althans de momenten dat je de massa touristen kon wegdenken. Mams mocht daar niet binnen zonder een peignoir aan te doen, zoals de meeste vrouwen daar. Voor mijzelf was het aanschuiven nogal pijnlijk voor mijn rug, maar ik had het er voor over. De avond hebben we afgesloten met een zeer lekker arabisch-aziatisch buffet in het restaurant van het hotel.

Louvre en relax

February 8, 2019 in the United Arab Emirates ⋅ ☀️ 23 °C

Te veel eten begint een gewoonte te worden de laatste dagen maar dat hield ons niet in om het opnieuw te doen bij het ontbijt. Na de omelet, cupcakes, belegde broodjes en wat rare dingen was het louvre was de eerste attractie van de dag. Deze was voor mij een beetje een teleurstelling, het gebouw is mooi van buiten, maar de inhoud is niet echt de moeite. Het voelt een beetje leeg aan en het strak witte rechthoekig ontwerp van de kamers accentueerde dat. Ik wist het op voorhand dat het lastig zou zijn met mijn rug maar was toch blij toen we terug buiten kwamen in de oogverblindende zon.

De namiddag was wat relax, mijn plan was om aan de kust op een bankje een boek te lezen, en mijn ouders gingen de stad verkennen. Gezien ik ze een mall aangeraden had en ik mij moest verplaatsen vanwege de zon kwamen we elkaar veel tegen. Net toen ik uit nieuwsgierigheid eens die mall binnen ging passeerden mijn ouders voor mijn neus en hebben we samen wat uitgerust in de food court waar ik indische biryani gegeten heb. Abu Dhabi is geen stad om in rond te wandelen en niemand doet dit ook. Los staande winkels zie je hier niet veel, ze lijken zich altijd te concentreren in malls, waarschijnlijk voor de airco. De straten bestaan hier uit wolkenkrabbers met op het benedenverdiep af en toe een snackbar. In iedere straat was ook een mini moskee te vinden, wat behoorlijk afsteekt tussen de torens. Langs de kust liep er wel veel volk, het is vrijdag en dat is voor de meeste de enige dag in de week waarop niet gewerkt wordt. Vele indisch uitziende families zaten te picknicken in het park.

Na onze stadswandeling hebben we nog een pint gedronken en een boekje gelezen in de rooftop bar van het hotel, om een paar uur later opnieuw naar de kust te gaan voor de zonsondergang en de lichtjes. Om 7u30 was het tijd voor het hoogtepunt van de dag: de sushi. Het was sushi avond in een van de restaurants en gezien we daar gisteren al lekker gegeten hadden besloten we het opnieuw te proberen. Het was uitzonderlijk lekker, en ik zal nog een aantal uren moeten recht zitten voor ik kan gaan slapen want ik moest ze zo nodig allemaal proberen. Morgen keren we jammer genoeg terug naar koud België.