Seoul dag 2

June 2, 2019 in South Korea ⋅ ☀️ 25 °C

Door uitputting heb ik vrij goed geslapen en moest ik mij zelfs forceren om rond 9u15 mijn bed uit te rollen om het ontbijt niet te missen. Mijn lijf denkt misschien nog dat het 2u is, maar het kwam met een harde schok wakker toen ik de kimchi probeerde aan het buffet. Fruitsap werkt gelukkig goed tegen pikant eten, maar de rest van het ontbijt had niet zo veel smaak hierdoor.

Het is prachtig weer vandaag, geen wolkje te zien en het beloofde 28 graden te worden. Hierdoor besloot ik naar de Seoul toren te gaan die op een heuvel uitkijkt over de stad en bereikbaar was met kabelbaan. Onderweg wilde ik even stoppen bij de katholieke kerk, gezien dit een van de oudste was in het land, maar er stonden 4 lange rijen aan te schuiven om binnen te gaan. Zo interessant vond ik het nu ook weer niet, maar het is wel zondag natuurlijk. Dan maar te voet via de verkeersvrije winkelstraten verder. De winkeltjes waren allemaal open en het was er ook al druk. Toen ik de rij aan de kabelbaan zag was ik blij dat ik een enkel ticket gekocht had, ik had behoorlijk wat pijn toen ik eindelijk boven was.

Eenmaal boven heb ik de toren niet binnen geweest omdat deze maar een honderdtal meter hoger uit zag en ik vanop de heuvel al een goed zicht had. En er was ook een plek waar ik een hamburger met een pint kon krijgen. De wandeling naar beneden was aangenaam tussen de bomen en kwam uit op een hanok cultuur centrum waar ze toonden hoe ze in de ouden tijd leefden. Ook daar heb ik een pauze genomen vanwege mijn rug en de hitte, het was een voorsmaakje op de volgende stad die ik ga bezoeken. Na de kaart wat beraadslagen (wie plant er nu op voorhand...?) ging ik via de metro naar een paleis dat er kwa stijl eigenlijk niet veel verschilde van wat ik gisteren gezien had. Mooi, maar ik kon mij er niet lang bezig houden en het mini hamburgertje van deze middag was al verteerd. Tijd om wat te eten en ik heb niet ver gelopen hiervoor. Ik had al een paar restaurants gezien aan de ingang van de metro. Eentje daarvan werd uitgebaat door twee oudere vrouwen, dus het werd koreaans op grootmoeders wijze. Het brand nu nog na in mijn maag...

En natuurlijk liep ik na het pikant eten een wijk binnen vol restaurants en winkeltjes, iets om te onthouden voor de volgende dagen. Mijn doel was de jogyesa tempel en deze was boven alle verwachtingen prachtig met al die papieren lantarens. De vermoeidheid sloeg toe en ik kon wel een douche gebruiken dus ging ik terug naar hotel om uit te rusten. Het was zeer moeilijk om terug recht te staan na wat op bed liggen, maar avondeten moest nog, bij voorkeur in een plaats met koreaans bier. Hiervoor ging ik naar de uitgaansbuurt bij een universiteit die vrij bekend is. De gemiddelde leeftijd halveerde en de drukte vervijfvoudigde toen ik de metro uitstapte. De drukste straten zijn verkeersvrij en hier en daar waren jongeren aan het dansen en zingen, waarschijnlijk in de hoop een k-pop ster te worden.

Na een paar café's en een lichte snack hield ik het voor bekeken en nam ik de metro terug om dit blog verder te schrijven in een rustige café niet zo ver van het hotel. Ik heb nu al de indruk dat ik niet alles zal kunnen zien in deze levendige stad, ik heb al een daguitstap in mijn hoofd geschrapt.

27000 stappen gedaan vandaag en zoals verwacht doodmoe.