Zuid Korea 2019

A 14-day adventure by Dieter Read more
  • 954kilometers

Aankomst in Seoul

June 1, 2019 in South Korea ⋅ ⛅ 16 °C

De vlucht was zeer lang, en zoals verwacht kon ik niet slapen, ondanks mijn nieuwe koptelefoon die het geluid van de vlieger tot een zeer licht geruis beperkte. Mijn eerste doel bij aankomst was een wisselkantoor om euro naar won om te wisselen. Ik ben vergeten mijn bank te bellen om mijn kaart open te zetten voor het buitenland en ze namen natuurlijk ook een verlengd weekend waardoor ik ze pas maandag kan bellen. Ik kan natuurlijk met de creditcard geld afhalen, maar daar komen kosten bij.
    Bij de luchthaven verliep alles vlot, hoewel er een hoop papierwerk bij kwam kijken. Ik moest een aankomst kaart en een douane declaratie invullen, die waarschijnlijk gewoon op een hoop gegooid worden.

Het hotel ligt goed gelegen, op wandelafstand van de metro en een van de paleizen. Gezien ik niet op de kamer kon voor 15 uur ben ik maar het centrum in gewandeld om de buurt te verkennen. Het werd vlug meer dan duidelijk dat trump op bezoek komt. Ik passeerde zeer veel protest standjes van mensen die communisme willen uitroeien, anderen die met Koreaanse en Amerikaanse vlaggen zwaaien en iets verder nog anderen die de Amerikanen buiten willen. Om een of andere reden wilden ze mij allemaal een flyer in de handen duwen, waardoor ik rap door liep en besloot het paleis te bezoeken.

Het paleis is mooi, de stijl van de gebouwen is een mix van Chinees en Japans, hoewel ik dat waarschijnlijk niet luid mag zeggen tegen al die nationalisten op straat. Het middagmaal heb ik overgeslagen wegens dat ik er te ongeschoren en bezweet uit zie. Eerst eens douchen in het hotel en dan mij gaan vol proppen.

Om te eten besloot ik naar de nandemun market te gaan, waar veel streetfood is, maar deze bleek veel te druk te zijn. Ik liep daardoor wat verder om een snack te eten met een pint. Hierna wilde ik gewoon terug naar het hotel omdat ik echt doodmoe was, maar ik hoorde muziek en ambiance in de verte en als een mot naar een kaars vloog ik er naartoe. Ik zat al midden het publiek toen ik de regenboogvlaggen eindelijk opmerkte. Ik zat dus niet op een plaats waar ik thuis hoorde, maar niemand kent mij hier en ik ben blijven kijken naar de parade. Iets verderop stonden een bende katholieke extremisten die probeerden de muziek te overstemmen met liedjes over Jezus, maar dat faalde lachwekkend.

Na een cafeetje en wat uitrusten op bed heb ik mij nog eenmaal naar buiten gesleept omdat er niet ver van het hotel een hoop streetfood standjes verschenen waren en om de lichtjes te zien. De gegrilde scampi's met kaas en mais waren een voltreffer voor ongeveer 5€.

27000 stappen gedaan vandaag. Ben bekaf

Seoul dag 2

June 2, 2019 in South Korea ⋅ ☀️ 25 °C

Door uitputting heb ik vrij goed geslapen en moest ik mij zelfs forceren om rond 9u15 mijn bed uit te rollen om het ontbijt niet te missen. Mijn lijf denkt misschien nog dat het 2u is, maar het kwam met een harde schok wakker toen ik de kimchi probeerde aan het buffet. Fruitsap werkt gelukkig goed tegen pikant eten, maar de rest van het ontbijt had niet zo veel smaak hierdoor.

Het is prachtig weer vandaag, geen wolkje te zien en het beloofde 28 graden te worden. Hierdoor besloot ik naar de Seoul toren te gaan die op een heuvel uitkijkt over de stad en bereikbaar was met kabelbaan. Onderweg wilde ik even stoppen bij de katholieke kerk, gezien dit een van de oudste was in het land, maar er stonden 4 lange rijen aan te schuiven om binnen te gaan. Zo interessant vond ik het nu ook weer niet, maar het is wel zondag natuurlijk. Dan maar te voet via de verkeersvrije winkelstraten verder. De winkeltjes waren allemaal open en het was er ook al druk. Toen ik de rij aan de kabelbaan zag was ik blij dat ik een enkel ticket gekocht had, ik had behoorlijk wat pijn toen ik eindelijk boven was.

Eenmaal boven heb ik de toren niet binnen geweest omdat deze maar een honderdtal meter hoger uit zag en ik vanop de heuvel al een goed zicht had. En er was ook een plek waar ik een hamburger met een pint kon krijgen. De wandeling naar beneden was aangenaam tussen de bomen en kwam uit op een hanok cultuur centrum waar ze toonden hoe ze in de ouden tijd leefden. Ook daar heb ik een pauze genomen vanwege mijn rug en de hitte, het was een voorsmaakje op de volgende stad die ik ga bezoeken. Na de kaart wat beraadslagen (wie plant er nu op voorhand...?) ging ik via de metro naar een paleis dat er kwa stijl eigenlijk niet veel verschilde van wat ik gisteren gezien had. Mooi, maar ik kon mij er niet lang bezig houden en het mini hamburgertje van deze middag was al verteerd. Tijd om wat te eten en ik heb niet ver gelopen hiervoor. Ik had al een paar restaurants gezien aan de ingang van de metro. Eentje daarvan werd uitgebaat door twee oudere vrouwen, dus het werd koreaans op grootmoeders wijze. Het brand nu nog na in mijn maag...

En natuurlijk liep ik na het pikant eten een wijk binnen vol restaurants en winkeltjes, iets om te onthouden voor de volgende dagen. Mijn doel was de jogyesa tempel en deze was boven alle verwachtingen prachtig met al die papieren lantarens. De vermoeidheid sloeg toe en ik kon wel een douche gebruiken dus ging ik terug naar hotel om uit te rusten. Het was zeer moeilijk om terug recht te staan na wat op bed liggen, maar avondeten moest nog, bij voorkeur in een plaats met koreaans bier. Hiervoor ging ik naar de uitgaansbuurt bij een universiteit die vrij bekend is. De gemiddelde leeftijd halveerde en de drukte vervijfvoudigde toen ik de metro uitstapte. De drukste straten zijn verkeersvrij en hier en daar waren jongeren aan het dansen en zingen, waarschijnlijk in de hoop een k-pop ster te worden.

Na een paar café's en een lichte snack hield ik het voor bekeken en nam ik de metro terug om dit blog verder te schrijven in een rustige café niet zo ver van het hotel. Ik heb nu al de indruk dat ik niet alles zal kunnen zien in deze levendige stad, ik heb al een daguitstap in mijn hoofd geschrapt.

27000 stappen gedaan vandaag en zoals verwacht doodmoe.

Dagje natuur

June 3, 2019 in South Korea ⋅ ☀️ 27 °C

Vroeg opstaan lukte weer niet, gezien ik maar om middernacht in bed lag gisteren. Mijn doel vandaag was een wandeling maken in het nationaal park dat met de metro bereikbaar was. Het was wat zoekwerk om de halte te kiezen maar rond 11u kon ik mijn wandeling beginnen. De paden waren goed aangeduid en het zag er in het begin niet moeilijk uit. Wel had ik veel te weinig water mee en geen eten, wat een zware fout is want berghutten kennen ze hier niet. Twee pulletjes water is veel te weinig om een berg te beklimmen terwijl het 30 graden is in de zon. Het is mij toch gelukt maar ik heb mijn geplande route moeten halveren omdat ik de afstand en de zwaarte onderschat had. Een deel van het traject was voor ervaren klimmers, waar ik goed moest oppassen wan mijn schoenen waren niet goed genoeg hiervoor, ik gleed af en toe weg. Ook was het geen pad voor mensen met hoogtevrees op sommige plekken.

Ik kwam vrij veel volk tegen, die allemaal goed uitgerust waren met wandelstokken, overvolle rugzak en regenvest. Mijn rug hield zich relatief goed, maar tegen het einde deed alles zeer en kon ik amper nog trappen doen. Bij aankomst aan de metro twee broodjes eten met een halve liter goed gesuikerde drank was mijn redding, maar de trappen van de metro naar beneden lopen deed toch pijn. Ik vermoed dat morgen een rustdag zal worden.

Na wat uitrusten op hotel zat er enkel nog een restaurant en café in voor vandaag want mijn spieren lieten zich voelen. De regio van restaurants die ik gisteren ontdekt had was mijn doel, maar het was nog vroeg dus stopte ik eerst bij een microbrouwerij om een speciaal koreaans bier te drinken. Het is de ene brouwerij na de andere hier, enkel al in de buurt van het hotel heb ik er al 3 ontdekt zonder echt te zoeken. Deze waar ik nu zat had een berg magazines over bier liggen waar artikels in staan over de vorm van de glazen en de soorten hop. De bieren zijn ook zeer goed, maar prijzig, rond de 6 a 8 €. Ik ben een willekeurig restaurant binnen gelopen dat koreaanse keuken gaf, en volgens de ober iets licht pikant besteld. Ik heb het nipt overleefd. Toen ik naar buiten ging liep er een bedelaar binnen, en ze gaven alles wat ik heb laten liggen aan hem mee in een plastiek zakje. Zo wordt er niets weggegooid. Om de avond af te sluiten heb ik nog een cafeetje bezocht, voornamelijk om mijn maag te blussen.

Toen ik rond mij keek op café viel mij een aantal dingen op. Er zaten veel meer jonge vrouwen op café waar ik zat dan mannen, en ze dronken alle de bittere bieren. Veel mannen in kostum, waarschijnlijk deden die nog een cafeetje na het werk. En vooral: ik word niet lastig gevallen wanneer ik alleen loop. Geen 'massage' meisjes hier. Morgen zit ik er weer maar vandaag is het eens vroeg naar bed

Rustdag

June 4, 2019 in South Korea ⋅ ⛅ 28 °C

Iedere stap deed pijn deze ochtend, ik had een beetje te veel gewandeld gisteren. Vandaar dat ik besloot om een rustdag te houden. Eerst ging ik naar het station om een treinticket te kopen naar jeonju, en dat bleek een juiste keuze te zijn want de trein op het beste uur was al uitverkocht waardoor ik morgen al om 7u op de trein moet zitten. Het wordt dus wat vroeger naar bed vandaag.

Na wat rondslenteren richting het paleis dat ik wilde bezoeken kwam ik weer het streetfood kraampje tegen waar een lange rij stond aan te schuiven. Deze keer kon ik de verleiding niet weerstaan en heb ondanks de pijn in mijn rug en benen ook staan aanschuiven. Het was een soort oliebol, gevult met groenten voor amper 1€, en het was zeer lekker. Gezien de zon terug sterk aanwezig was, ben ik via een ondergronds shoppingcenter verder gewandeld naar het paleis.

Het paleis zag er uit als alle andere qua stijl, hoewel ze er twee gebouwen met korintische zuilen en wit marmer er naast gezet hadden wat nogal vloekte. Het was nog maar 14u en ik was al wat moe, dus ging ik even terug naar het hotel voor een douche en daarna was het zoeken naar een terrasje. Ze hebben hier net zoals in de rest van Azië geen terrasjes mentaliteit waardoor alle cafés leeg waren. Wel vond ik een mooie locatie om wat te eten en kon ik mijn vaardigheid met de stokjes testen op een omelet. Even later deed ik een terrasje aan, maar gezien ik dat niet de volledige namiddag kan vol houden ben ik nog eens op de metro gesprongen om een wijk te bezoeken waar ik nog niet geweest ben. Het was weer een wijk vol restaurants en ik stond op het punt om terug te keren toen ik een restaurant zag dat mij bekend voor kwam. Ik weet zeker dat ik dit restaurant eens gezien had in een van de vele youtube filmpjes en ging dus gewoon naar binnen zonder zelfs te weten wat ze serveerden. Hun specialiteit bleek kip gekookt in een soort soep te zijn. Het was lekker en niet pikant, behalve de kimchi natuurlijk, en ik was blij dat er een koppel voor mij zat die ook net hun eten gekregen had. Ik heb aandachtig gevolgt hoe ze hun soepkieken met enkel een lepel en stokjes aten.

Na deze ervaring dacht ik enkel nog ergens een pint te drinken voor de dag af te sluiten. Er zijn nog een aantal zaken die mij opvallen hier: alle metro diennen ook als bom schuilkelder en je kan overal gasmaskers krijgen. Ook lopen alle jonge vrouwen hier rond alsof ze naar een galabal gaan. Korea is het land van de make-up en dat is duidelijk merkbaar. Iedereen buiten de daklozen en de touristen is hier stijlvol gekleed.

Om de dag af te sluiten deed ik nog een cafeetje en ik merk dat Denemarken mij blijft achtervolgen, een groot aantal bieren van deze café waren in samenwerking met de mikkeller brouwerij van Kopenhagen.

Jeonju

June 5, 2019 in South Korea ⋅ ☀️ 25 °C

Amper wat geslapen en veel te vroeg moeten opstaan om de trein te halen. 7 uur voelt toch nog een beetje als middernacht en dat was het uur mijn trein vertrok. Nog geen twee uur later kwam ik aan in het station van jeonju en ik was blij om te zien dat ik niet moest zoeken naar een taxi, ze stonden in een rij aan te schuiven. Ik had het adres gelukkig in het koreaans bij mij, want ik kan de naam van de stad zelfs niet correct uitspreken.

Ik logeer in een traditionele guesthouse, zonder receptie dus ik moest ze opbellen om te zeggen dat ik er al was. De eigenares was zeer vriendelijk en begon mij uit te leggen waar de beste bezienswaardigheden en restaurants waren, en wat ik moest eten. Ik blijf hier 3 dagen, en alles is gemakkelijk te zien in een dag, dus het wordt relax. Er zijn wandelingen te doen in de omgeving en fietsen huren is ook mogelijk, dus ik ga waarschijnlijk geen daguitstap doen. Op mijn eerste wandeling door het centrum heb ik het belangrijkste al gevonden: de streetfood standjes. Direct een kip brochette genomen die maar licht pikant was, mijn mond brande maar een kwartier na.

Na de stad wat verkend te hebben ben ik een willekeurig restaurant bissen gegaan waar ze de lokale specialiteit serveerden: bibimbab op zoiets. Dit is tot nu toe mijn favoriet en maar licht pikant. De uren daarna was het voornamelijk koffiehuizen bezoeken en daar een boekje lezen met thee, want het is echt te warm om buiten te lopen. Ietwat later kwam ik op het idee om gewoon in het bos te zitten met een boek en daar viel het goed mee. De rest van de dag heb ik wat door het centrum geslenterd op zoek naar een café, maar dat kennen ze hier niet. Dan maar een paar blikjes gekocht in de supermarkt en mij voor de deur van mijn kamer gezet buiten met nog zo'n chocolade cake die hier de specialiteit is.

Hoogdag in jeonju

June 6, 2019 in South Korea ⋅ ☀️ 26 °C

Vrijwel niet geslapen deze nacht, voornamelijk omdat ik geen goeie positie kon vinden die geen pijn deed. Zelfs een luchtmatras in een camping is beter dan deze paar matten op een houten vloer. Af en toe heb ik wel wat weggedoezeld dus ik ben geen kompleet vrak, maar de komende dagen zullen lastig zijn.

Ik was eerst van plan om een fiets te huren om langs de rivier te fietsen, maar ik kon niet onmiddellijk de plek vinden waar ze dit huurden. Dus besloit ik maar een van de uitgestippelde wandelingen doen in de bossen naast de stad. Echter bleken ze een stuk langer te zijn dan verwacht, en toen ik na een uur zag dat ik nog nergens zat volgens de kaart ben ik teruggekeerd. Het was trouwens al middag en ik had honger. Ook had ik gezien dat ze vandaag het hele centrum afgezet hadden voor het verkeer en dat het rond 10u al aanschuiven was voor de streetfood standjes. Ik heb twee streetfood standjes geprobeerd en het waren onmiddellijk twee voltreffers, morgen sta ik er weer.

Na een kort middag dutje was ik terug op wandel op zoek naar wat om te eten. De nachtmarkt stond op de planning vandaag, maar gezien de aangekondigde regen en mijn vermoeidheid besloot ik dit over te slaan en na het eten nog wat een boekje te lezen en vroeg gaan slapen. Het eten werd noodgedwongen terug een gevulde bagette zoals ik smiddags gegeten had, want de wachtrijen voor de eetstandjes waren enorm lang, en mijn favoriet brochette standje had de langste rij. Na eten en wat rondwandelen op de plek waar de nachtmarkt kwam heb ik een paar blikjes bier gekocht van een lokale brouwerij en mij dan voor mijn deur gezet met een hoop choko koeken .

Regendag

June 7, 2019 in South Korea ⋅ ⛅ 20 °C

Iets beter geslapen dan gisteren, en geprobeerd om zo lang mogelijk in bed te blijven want ik had niet veel te doen vandaag. Ik vond het dan ook niet zo erg dat het merendeel van de dag ging regenen. Om niet de hele dag een boekje te zitten lezen ben ik op wandel gegaan met paraplu door de stad richting bus terminal om een ticket te kopen voor morgen. Dat was toch wel een wandeling van ongeveer 2 uur.

De regen bleef aanhouden tot rond 16u en een groot deel daarvan zat ik buiten onder een afdak te lezen. In de stad zelf was er een soort folklore festival waar ze toneel speelden met muziek, maar ik verstond er niets van natuurlijk. Veel meer dan lezen, eten en wat door de straten wandelen heb ik niet gedaan vandaag, ik zit toch aan 23000 stappen.

Naar Busan

June 8, 2019 in South Korea ⋅ ⛅ 21 °C

Ik weet niet hoeveel uren ik geslapen heb, maar kan ze waarschijnlijk op 1 hand tellen. Mijn bus vertrok pas om 11u en ik denk dat ik een alternatieve busdienst genomen heb want ze vertrok in een gebouw verder dan dat de taxi chauffeur mij afzette en ik kwam drie uur later in Busan aan in een totaal andere terminal dan ik aangeduid had in mijn voorbereiding. Het was wel een zeer comfortabele rit voor maar ongeveer 15 euro. Het was nog een uur met de metro en te voet tot het hotel. Ik kon een taxi nemen, maar mijn metro kaart van Seoul werkt hier ook.

Na ingecheckt te hebben in het hotel was mijn eerste doel eten en ik ging hiervoor naar een marktje dat ik aangeduid had op wandelafstand van het hotel in de hoop daar iets te vinden. Ik werd aangenaam verrast onderweg, wat op mijn kaart een gewone wijk leek bleek een grote winkelstraat te zijn die afgezet was voor het verkeer. Het was er druk, en in de omgeving van het busan film festival gebouw was een hele straat met streetfood stalletjes. Ik weer niet of dit ieder weekend zo is of eenmalig, maar het kwam goed gelegen. Na vier standjes geprobeerd te hebben zat ik goed vol en ging ik op zoek naar een café, met een omweg langs de grootste vismarkt van het land. Nog nooit zoveel vis gezien op een plek. De eerste twee verdiepingen van het magazijn waren winkels waar ge de vis meestal nog levend in bokaals zag, en het derde verdiep waren restaurants waar ge je vis die je beneden gekocht had kon laten bereiden. Ik had jammer genoeg al gegeten. De straten rond de vismarkt waren ook alle visrestaurants.

Rond 18u zat ik in een craft beer pub op de derde verdieping van een gebouw dat ik toevallig gevonden had door eens naar boven te kijken. Net zoals elders in azie zijn de winkels niet enkel op de gelijkvloers. Vandaar de vele lichtreclame, deze duidt aan wat er op elke verdieping te vinden is. In de pub kon je rodenbach, oude geuze, st bernardus en nog andere krijgen aan drie keer de prijs van thuis. Hierna was mijn plan om te douchen in het hotel en dan met de metro naar de uitgaansbuurt te gaan, maar ik kreeg een klopje tijdens het douchen van vermoeidheid. Ik had vier nachten niet goed geslapen en dat begon te tellen. Dan maar plannen veranderd naar in de omgeving wat eten en dan gaan slapen.

Ik had ofwel een goeie keuze qua ligging van hotel, owel zit heel busan vol restaurants. Er zijn er honderden op wandelafstand en om keuzestress te vermijden ben ik snel ene bennen gelopen. Het bleek japans te zijn en lekker, maar niet speciaal. Maar voor nog geen 12€ inclusief bier ga ik niet klagen. Gezien ik moeilijk direct na eten in bed kan kruipen ben ik nog wat verder gewandeld en kwam ik opnieuw op een overdekte straat met sfeerverlichting en streetfood. Jammer genoeg had ik al gegeten. De avond heb ik afgesloten in een café die ik willekeurig tegen kwam. Mijn missie om vroeg te gaan slapen werd echter gesaboteerd door een duitser van poolse afkomst die in china woonde voor zijn werk en effe op city trip was in korea. Ik heb een paar uur met hem zitten praten over van alles en nog wat waardoor het 23u was toen ik eindelijk in bed lag.

Busan wandeling

June 9, 2019 in South Korea ⋅ ☀️ 20 °C

Het was 9u toen ik eindelijk uit bed rolde en ik besloot om deze dag eens een wandeling langs de kust te doen. Busan is zeer uitgebreid en ik had de afstanden een beetje onderschat. Het was een goed uur op de metro om tot aan het strand te komen dat het beginpunt was van mijn wandeling, een mooi strand dat uitkijkt op een enorme brug over de zee, en de wandeling zelf duurde 5 uur, 2 maal langer dan ik verwacht had.

Het was echter meer dan de moeite waard want het uitzicht was zeer mooi. Het was er ook zeer druk met koreanen die uitgerust waren alsof ze een meerdaagse bergtocht gingen doen, met overvolle rugzak en wandelstokken. Waarschijnlijk keken zij dan raar naar ik die daar rondliep met enkel een pulletje water. Doordat ik de afstand onderschat had had ik geen eten mee, en was ik zeer blij om een standje tegen te komen dat brochetten verkocht. Op de terugweg besloot ik om door het bos te gaan, en dit was een goede en lastige beslissing want het lag hoger en zorgde voor veel zweet en een mooi uitzicht.

Gezien de wandeling het merendeel van mijn dag ingepakt had, besloot ik enkel nog een van de centra te gaan bezoeken waar er volgens de YouTube filmpjes die ik bekeken had het nachtleven zich afspeelt. Eenmaal aangekomen bleek de regio zoals ik verwacht had: veel lichtreclame, kleerwinkels waar de muziek volle bak stond en veel restaurants en cafés. Ook is iedereen hier plots veel jonger dan ik. Om de avond af te wachten zodat ik de lichtjes zou kunnen zien ben ik eerst gaan eten, per ongeluk alweer in een japanees restaurant, en dan een paar café's bezocht. Na wat rondwandelen savonds moet ik wel zeggen dat de regio rond mijn hotel leuker is. Ik besloot er dus om de avond af te sluiten met wat rondwandelen dicht bij het hotel. Het was rond 21u30 dat ik in de winkelstraten daar rondliep en de kleerwinkels waren nog open. Ook merkte ik dat busan tower, die in het park ernaast ligt, nog open was, en ik ben even naar boven geweest om de lichtjes te zien. Jammer genoeg was het achter glas, dus foto's nemen was niet mogelijk. En nu dringend bedtijd.

Busan kultuur

June 10, 2019 in South Korea ⋅ 🌬 22 °C

Goed geslapen en pas om 9u uit mijn bed gerold. Mijn eerste bezoek van de dag was het gamcheon cultural village. Dit is een deel van de stad dat op een helling ligt en tijdens de koreaanse oorlog een sloppenwijk was van vluchtelingen. Nog niet zo lang geleden is de volledige wijk gerenoveerd door een bende artisten en er een touristische attractie van gemaakt. Er is een metro station op een kilometertje van het begin van de wijk, dus dacht ik van daaruit te voet te gaan. Had ik op voorhand al geweten hoe zwaar de klim zou zijn dan had ik de taxi genomen.

De wijk is prachtig, vol zeer kleine huisjes op elkaar gepakt met kunstwerken er tussen. Na een paar uur wandelen nam ik de taxi terug naar hotel, om daar in de buurt een zeewier soep met vis en schelpen te eten. Best lekker, maar de graten waren er te veel aan en ze verwijderen met stokjes is een kunst die ik nog niet onder de knie heb.
    Het bekendste strand van de stad was mijn volgende doel, wat meer dan een uur op de metro was. Ik heb er tien minuten naar staan kijken tot het mij verveelde en ik een hamburger tent binnen gedoken ben. De vis was reeds verteerd. Wanneer je strand zegt, denk je automatisch aan een dijk met terrasjes, maar hier was enkel de dijk wat ik een zware tekortkoming vind.

Een wandeling langs de kust en door de wolkenkrabbers was als volgende aan de beurt. Onderweg heb ik even gestopt om een foto te nemen van de grote zeemeermin, waarschijnlijk de moeder van die in Kopenhagen. De grootste wolkenkrabbers die ik zag in de verte waren nog in aanbouw, dus deze stad is nog zeker aan het bloeien. Gezien ik goed bezweet was besloot ik te douchen in het hotel voor ik naar mijn finale bestemming ging, namelijk het strand met uitzicht op een grote brug die snachts oplicht als een van de grootste ledshows ter wereld. Het is wel ambetant dat het drie kwartier op de metro is tussen mijn hotel en dat strand. Ik was op tijd om het te zien maar mijn camera is niet goed genoeg om dit te filmen. Het was wel mooi en ik ben niet zeker welke de meeste ledlichtjes heeft, de burj khalifa of die brug. En dit strand heeft wel een rij van café's en restaurants aan de dijk.

Rond 22u30 kwam ik aan op het metro station dicht bij het hotel en ik was doodmoe, maar toen ik een kapper passeerde die nog druk bezig was stapte ik toch nog een café binnen om de rest van dit blog te schrijven in plaats van op hotel. Ik slaap morgen wel uit, het is gewoon wat raar om te gaan slapen als er nog winkels open zijn en de wagons van de metro nog zo vol zitten dat ik niet kan zitten.

De pijn in mijn rug is aanwezig maar te verdragen. Meer dan 28000 stappen gedaan vandaag en ik kan al 3 kwartier rechtstaan zonder kreupel te zijn van de pijn.