Jeonju

June 5, 2019 in South Korea ⋅ ☀️ 25 °C

Amper wat geslapen en veel te vroeg moeten opstaan om de trein te halen. 7 uur voelt toch nog een beetje als middernacht en dat was het uur mijn trein vertrok. Nog geen twee uur later kwam ik aan in het station van jeonju en ik was blij om te zien dat ik niet moest zoeken naar een taxi, ze stonden in een rij aan te schuiven. Ik had het adres gelukkig in het koreaans bij mij, want ik kan de naam van de stad zelfs niet correct uitspreken.

Ik logeer in een traditionele guesthouse, zonder receptie dus ik moest ze opbellen om te zeggen dat ik er al was. De eigenares was zeer vriendelijk en begon mij uit te leggen waar de beste bezienswaardigheden en restaurants waren, en wat ik moest eten. Ik blijf hier 3 dagen, en alles is gemakkelijk te zien in een dag, dus het wordt relax. Er zijn wandelingen te doen in de omgeving en fietsen huren is ook mogelijk, dus ik ga waarschijnlijk geen daguitstap doen. Op mijn eerste wandeling door het centrum heb ik het belangrijkste al gevonden: de streetfood standjes. Direct een kip brochette genomen die maar licht pikant was, mijn mond brande maar een kwartier na.

Na de stad wat verkend te hebben ben ik een willekeurig restaurant bissen gegaan waar ze de lokale specialiteit serveerden: bibimbab op zoiets. Dit is tot nu toe mijn favoriet en maar licht pikant. De uren daarna was het voornamelijk koffiehuizen bezoeken en daar een boekje lezen met thee, want het is echt te warm om buiten te lopen. Ietwat later kwam ik op het idee om gewoon in het bos te zitten met een boek en daar viel het goed mee. De rest van de dag heb ik wat door het centrum geslenterd op zoek naar een café, maar dat kennen ze hier niet. Dan maar een paar blikjes gekocht in de supermarkt en mij voor de deur van mijn kamer gezet buiten met nog zo'n chocolade cake die hier de specialiteit is.