Fietsen in de jungle

November 23, 2019 in Cambodia ⋅ ⛅ 28 °C

Het was gisteren mijn idee om een rustdag te houden, maar vannochtend dacht ik er weer anders over en vertrok ik op weg naar grashopper adventures om een fiets te huren en in mijn eentje de tempels te doen. Ik had een drie dagen ticket gekocht tenslotte en de fiets is echt de beste manier om de tempels te bezoeken. Het zweten valt mee vanwege het windje tijdens het fietsen, en de paden door de jungle staan allemaal aangeduid op maps.me.

Mijn voornaamste doel was een vooraanzicht van angkor wat. Eens ik dit had heb ik nog een paar andere tempels bezocht die buiten het traject van gisteren lagen, maar het fietsen bleek leuker te zijn, vooral omdat ik op die paadjes alleen was en dus kon crossen zo veel ik wilde. 47 km heb ik uiteindelijk gedaan toen ik rond 15u terug was. Niet echt een rustdag dus, mijn horloge toont al 33000 stappen op moment dat ik dit schrijf. De fiets huren kostte 10$ en voor die prijs kan je geen chauffeur huren, het verbaasd mij dat er niet meer mensen dit proberen.

Ik zou kunnen rusten in het zwembad van het hotel, maar er stond nog te veel op mijn todo lijst, dus rond 16:30 was ik alweer op weg naar een microbrouwerij. De bieren waren niet veel soeps maar de kat vond mij leuk en kwam op mijn schoot zitten waardoor ik daar toch iets langer bleef. Mijn volgende halte was terug de siem reap brewpub omdat ze daar wel goeie bieren hebben en ik ook kon eten. Toen ik een gerecht met rode mieren op de kaart zag twijfelde ik niet meer, ik moest dat proberen. Het was verrassend genoeg zelfs het beste dat ik al gegeten heb in cambodia, de mieren zijn zeer licht pikant en gaan goed met een biersaus.

Na een drietal pinten besloot ik om eens naar dat insect restaurant te gaan niet ver van het hotel. Ik was er al eerder gepasseerd maar er zat nog geen volk, en aangemoedigd door de goede smaak van de rode mieren deed ik nog een poging. De eigenaar (van Frankrijk) gaf mij een volledige uitleg en stelde voor om een discovery menu te nemen, met loempia van mieren, tarantula op twee wijzen, sprinkhanen, een slaatje met zijdeworm, iets kakkerlak achtig (naam vergeten) en nog een paar rare dingen. Uiteindelijk waren de sprinkhanen het beste, gevolgd door de mieren. Morgen zal ik zeker weten of mij maag dit ook accepteert. Nu hoop ik dat ik niet te veel nachtmerries krijg.