Satellite
Show on map
  • Day 4

    Tocht naar Bergen

    August 19, 2021 in Norway ⋅ ⛅ 9 °C

    Vandaag was terug een reisdag, in drie delen, om naar Bergen te gaan. Na genoeg ontbeten te hebben om te kunnen overleven tot het avondeten begon ik aan het eerste deel van de reis wat een boottocht was door de fjorden naar Gutvangen. De ferry was volledig elektrisch en vaarde geruisloos. Het merendeel van de twee uren durende tocht stond ik aan dek om foto's te nemen, maar af en toe moest ik toch naar binnen om op te warmen. De wind was zeer sterk en koud, de fjorden leken net een windtunnel.

    Na twee uur was het tijd voor een uurtje op de bus. Lezen deed ik niet, het landschap was te mooi om naar te kijken. Na de busrit moest ik een overstap doen naar een trein, waar ik zeer gerust in was gezien ik drie kwartier had om die te vinden in een station met maar 3 sporen. En hij had ook nog eens 35 min vertraging waardoor ik toch behoorlijk wat kon lezen.

    Eenmaal in Bergen aangekomen was ik onmiddellijk blij dat ik drie overnachtingen had, de stad is zeer mooi en vol met restaurants. Het is ook gemakkelijk te zien wie locale bevolking is en wie toerist: ik droeg dikke pull en vest, de locale bevolking een T-shirt.
    Om de tijd te vullen tot het avondeten heb ik een broodje met zalm gegeten en een terrasje gedaan, met daarna nog een wandeling door het oude centrum, en dat alles in minder dan twee uur. Rustig aan doen lukt mij niet wanneer ik op reis ben.
    Mijn avondeten was vis natuurlijk, en hoewel niet het niveau van gisteren toch zeer lekker. Omdat ik weer geen kapitaal wil verspillen door nog eens op café te gaan, ben ik een klein suppermarktje binnen gewandeld voor wat bier en koekjes om mij met een boek in de hotelkamer te installeren. Ze mochten enkel licht bier verkopen in de supermarkt, max 2.5 graden, maar daar lig ik niet van wakker, tis beter dan cola.
    Read more