Satellite
Show on map
  • Day 1

    Aankomst Lissabon

    July 10, 2022 in Portugal ⋅ ☀️ 33 °C

    Het was druk in zaventem, maar ondanks het personeelstekort verliep alles vlot. Wel stond de vlieger 20 min in de file om te vertrekken en kreeg ik een mail van brussels airlines of ik geen latere vlucht wil nemen in ruil voor 400 euro. Ze hadden duidelijk de vlieger overboekt. Ik wilde mijn vakantie voor geen enkel bedrag uitstellen dus ik zat er op. In Portugal zijn enkel op openbaar vervoer nog mondmaskers nodig, en dat wordt gelukkig niet goed opgevolgd. Een mondmasker dragen aan 35 graden is niet aangenaam.
    Ik overwoog om een taxi naar het hotel te nemen, ipv in de hitte met bagage te sjouwen, maar de rij voor de taxi's zag er eentje uit van een uur waardoor het de metro werd, een goede keuze van maar 1.5 euro en zeer rustig de zondag. Op al mijn reizen rush ik altijd van luchthaven naar hotel, maar deze keer ben ik toch halverwege gestopt om te eten met een frisse pint of twee.

    Na inchecken in het hotel kon ik ondanks de hitte toch niet stil blijven zitten en na een paar minuten was ik al op weg om de stad te verkennen. Eerst naar het grote plein aan de kust, waar ik weer verleid werd om een terrasje te doen toen ik zag dat er een bier museum was, en daarna met twee pinten in mijn benen de heuvel omhoog naar het kasteel. Het kasteel zelf was niet meer dan wat muren, maar het uitzicht was mooi. Op de weg terug wilde ik eens langs het Afrikaans restaurant passeren dat ik opgezocht had, maar de politie had de wijk afgezet en zei dat het voor de rest van de dag was. Ik had gelukkig genoeg alternatieven, en een daarvan was de foodhal timeout market. Deze bleek een voltreffer te zijn, zeer druk maar veel keuze en gezellig. Een inktvis stoverij was mijn keuze en het was vrij goed. Na het eten en het proeven van wat Portugese biertjes negeerde ik de metro om te voet langs het water naar het hotel terug te keren. Een goede beslissing want ik kwam een hoop tuinhuisjes op de dijk tegen die drank serveren met blik op de zonsondergang. Ik kon het niet laten om daar ook even te pauzeren met een pintje. Het was bijna 21 uur toen ik op hotel aankwam, wat 22 uur Belgische tijd is, en ik ben doodmoe maar misschien doe ik nog een avondwandeling.
    Read more