A 15-day adventure by Dieter Read more

Aankomst Lissabon

July 10, 2022 in Portugal ⋅ ☀️ 33 °C

Het was druk in zaventem, maar ondanks het personeelstekort verliep alles vlot. Wel stond de vlieger 20 min in de file om te vertrekken en kreeg ik een mail van brussels airlines of ik geen latere vlucht wil nemen in ruil voor 400 euro. Ze hadden duidelijk de vlieger overboekt. Ik wilde mijn vakantie voor geen enkel bedrag uitstellen dus ik zat er op. In Portugal zijn enkel op openbaar vervoer nog mondmaskers nodig, en dat wordt gelukkig niet goed opgevolgd. Een mondmasker dragen aan 35 graden is niet aangenaam.
    Ik overwoog om een taxi naar het hotel te nemen, ipv in de hitte met bagage te sjouwen, maar de rij voor de taxi's zag er eentje uit van een uur waardoor het de metro werd, een goede keuze van maar 1.5 euro en zeer rustig de zondag. Op al mijn reizen rush ik altijd van luchthaven naar hotel, maar deze keer ben ik toch halverwege gestopt om te eten met een frisse pint of twee.

Na inchecken in het hotel kon ik ondanks de hitte toch niet stil blijven zitten en na een paar minuten was ik al op weg om de stad te verkennen. Eerst naar het grote plein aan de kust, waar ik weer verleid werd om een terrasje te doen toen ik zag dat er een bier museum was, en daarna met twee pinten in mijn benen de heuvel omhoog naar het kasteel. Het kasteel zelf was niet meer dan wat muren, maar het uitzicht was mooi. Op de weg terug wilde ik eens langs het Afrikaans restaurant passeren dat ik opgezocht had, maar de politie had de wijk afgezet en zei dat het voor de rest van de dag was. Ik had gelukkig genoeg alternatieven, en een daarvan was de foodhal timeout market. Deze bleek een voltreffer te zijn, zeer druk maar veel keuze en gezellig. Een inktvis stoverij was mijn keuze en het was vrij goed. Na het eten en het proeven van wat Portugese biertjes negeerde ik de metro om te voet langs het water naar het hotel terug te keren. Een goede beslissing want ik kwam een hoop tuinhuisjes op de dijk tegen die drank serveren met blik op de zonsondergang. Ik kon het niet laten om daar ook even te pauzeren met een pintje. Het was bijna 21 uur toen ik op hotel aankwam, wat 22 uur Belgische tijd is, en ik ben doodmoe maar misschien doe ik nog een avondwandeling.

Dagje Lissabon

July 11, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 23 °C

Met het uur verschil was het lang wachten tot het ontbijt van 8u, in België al 9u. En gezien de meeste zaken maar op 10 uur open gaan besloot ik te voet naar het klooster te gaan, wat iets meer dan een uur wandelen was. Het was vergeefse moeite want het is gesloten de maandag. Tijdens mijn middageten in de foodhal waar het terug zeer druk was besloot ik het aquarium te bezoeken in de namiddag en dat bleek ideaal te zijn, vooral de airco daar. Het aquarium had een grote kuip die je op twee verdiepingen kon zien en waar zelfs plaats was voor een paar haaien. Gelukkig ben ik ook groot zodat ik over de hoofdjes van alle kinderen kon kijken, want ook daar was het zeer druk.

Het openbaar vervoer was wat sukkelen vandaag, vanochtend had ik zelfs bijna de boot genomen naar weet ik waar en aan het trein station kon ik de terminal bijna niet lezen omdat de zon erop scheen, wel heb ik goed gegokt tussen de verschillende soorten tickets.

Na het aquarium was de rest van de namiddag nogal passief. Eerst een paar pintjes gedronken in brouwerij canil, die op een paar straten van het hotel lag, dan bijna in slaap gevallen in het hotel, en uiteindelijk een paela gegeten in het oude district waar ik veel moeite had om restaurants met fado te vermijden. Overal hebben ze daar een zanger die traditioneel staat te janken.
    Ik ben er in geslaagd om wat langer op te blijven om de stad savonds te zien, maar het zou toch aangenamer rondwandelen zijn moest ik niet continu door drugsdealers aangesproken worden, ze zijn te vinden op iedere straathoek en je mag vooral niet aan je neus krabben, wat dat is blijkbaar het signaal dat je cocaïne wil snuiven.

Vlucht azoren

July 12, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 22 °C

Het was een beetje geduld oefenen vandaag, mijn vlucht was maar om 14:10 en die vertrok ook nog met bijna een uur vertraging waardoor ik pas laat op het hotel aankwam. Daar merkte ik dat mijn creditcard op zijn limiet zat maar gelukkig werkt maestro hier overal.
    Verder dan het hotel ben ik niet gegaan vandaag, maar in het belangrijkste ben ik geslaagd: een fiets huren voor morgen. Het was de laatste die ze beschikbaar hebben, net als ik nog het enige plekje kon reserveren in het restaurant. Soms is een beetje geluk nodig.

Ribeira grande

July 13, 2022 in Portugal ⋅ ☁️ 20 °C

Het zag er niet goed uit deze ochtend qua weer, de wolken gangen hier zeer laag, waardoor het binnenland volledig in de mist lag. Ik ben toch met de fiets vertrokken, wat niet zo aangenaam was. De fiets was decathlon rommel, ik raakte amper de berg op, en hoe hoger ik ging, hoe meer ik in de motregen reed en hoe minder ik zag. Na een paar uur hield ik het voor bekeken. Terug in het dorp zag ik wel iets hoopvol voor de rest van de dag: ze waren bezig met een middeleeuws festival aan het opzetten in het centrum.
    Na wat uitrusten en een pizza in het hotel besloot ik om een tweede poging te wagen, terug door de motregen de berg op via een andere baan. Die pizza moet mij wat energie gegeven hebben want ik raakte wat verder en vond een mooie plek voor een wandeling door de natuur. Het bleef motregenen, maar echt storen deed dit niet, vooral gezien ik bezweet was van het fietsen. Wat mij ook opviel waren de vogels, je hoort ze overal, en door de vele regen is de natuur hier zoals een subtropisch regenwoud.

Omdat ik mijn fysieke limiet ken, en die al overschreden had, was ik om 16u al terug in het hotel waar ik net niet in slaap viel bij het wachten tot het festival begon. Rond 18u zakte ik af naar het centrum en de rest van de avond werd gevuld met middeleeuws entertainment, teveel bier en nog meer eten. Het was klein maar gezellig, en waar vind je nog een festival waar een pint maar 1 euro kost. Ik wilde nog langer blijven maar ik was kompleet uitgeput tegen 22u.

Furnas

July 14, 2022 in Portugal ⋅ ☁️ 20 °C

De taxichauffeur had wat moeite om mijn logis te vinden, de straat ernaartoe is nog een aarden wegel en niet te vinden met gps. Het is in een chalet dat ik logeer deze keer, met keuken erin en dus meer dan ik nodig heb. De keuze was echter beperkt gezien alles volgeboekt is op dit eiland. Ik was te vroeg om in te checken, dus na het dumpen van mijn bagage begon ik te wandelen. Mijn eerste plan was het dorpje verkennen, wat ik na 5 min veranderde door een heuvel te beklimmen voor het uitzicht boven het dorp. Eenmaal boven besloot ik door te wandelen naar het meer, gezien het niet veel verder lag, en eenmaal aan het meer was ik zo goed op dreef dat ik het helemaal rond afliep.
    Zo duurde mijn verkennend tochtje meer dan vier uur en kwam ik uitgeput terug aan het hotel om in te checken en vooral niets meer te doen.

Ik zit blijkbaar op een vulkaan, want de regio van furnas lijkt van bovenuit gezien op een krater en de regio is bekend voor zijn thermische bronnen. Ook zijn er kokende en naar zwavel stinkende bronnen waar de restaurants hun eten in een put laten haarstoven. Een specialiteit die elke nietsvermoedende toerist exact 1 keer probeert. Ik heb mij er niet aan gewaagd en kon ook niet gezien het op voorhand gereserveerd moet worden. Het was ook moeilijk om een restaurant te zoeken waar nog een plaatsje vrij was zodat mijn avondmaal in een restaurant was met nog veel plaats vrij, wat genoeg zegt over de keuken. Voor morgen heb ik gereserveerd. Ondanks dat ik wat zon zag vandaag was het aan het motregenen toen ik terug naar het hotel liep.

Furnas in de regen

July 15, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 19 °C

Het zag er niet goed uit vanochtend, maar toen rond 10 uur de regen wat minderde ging ik er toch op uit, in T-shirt want een regenvest had ik niet mee. Uiteindelijk viel het goed mee, af en toe motregen en een paar stortbuien waarbij ik onder een boom schuilde, maar overwegend droog.
    Mijn wandeling bracht mij langs een paar betalende parken met watervallen, zeer mooi onderhouden paden en weinig volk. Uiteindelijk ben ik weer gestrand net onder de 30000 stappen vandaag, net als gisteren. Misschien doe ik het morgen wat rustiger aan.
    Het restaurant dat ik gereserveerd had voor de avond was weer gewoontjes, maar ik heb het tegen mijn gewoonte in voor morgen ook gereserveerd. Ze zitten hier alle overvol dus ik moet niet kieskeurig zijn, en het was best goedkoop: soep, hoofdgerecht en halve liter bier voor 20 euro.

Furnas in de zon

July 16, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 19 °C

Toen ik de zon zag in de ochtend vloog mijn ontbijt rap naar binnen en was ik rond 9u al op weg naar een uitzicht platform boven op een berg dat uitziet over het meer en het dorp, en vandaag niet in de wolken zat. De klim was zwaar en modderig, maar ik haalde het. Tijdens de terugweg moet ik mijn voet verkeerd neergezet hebben want ik kreeg een pijnscheut door mijn been waardoor ik even niet meer kon lopen.
    Het werd hierdoor voor de rest van de dag een rustdag met nog een kleine wandeling tussendoor.
    Het avondeten was nog iets waar ik met enige vrees naar uitzag. Ik had cozido gereserveerd, wat een gerecht is dat gekookt wordt in de grond aan de heetwaterbronnen, waar het stinkt naar zwavel. Maar het bleek vrij lekker te zijn, en normaal ruikend. De portie was echter niet normaal, ik verdenk dat ze altijd een portie van twee personen klaar maken en dat voor mijn neus gezet hebben. En ik was dan nog zo dom om een voorgerecht van lookbroodjes te bestellen. Ik had twee sneetjes verwacht, ik kreeg een half stokbrood. Het is geleden van mijn chinareis dat ik meer over gelaten heb dan opgegeten. En dan vroegen ze of ik dessert wilde...

Ponta delgada

July 17, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 22 °C

De vermoeidheid begint er wat in te sluipen, na jammergenoeg afscheid genomen te hebben van de beste logis tot nu toe ben ik vertrokken naar ponta delgada, waar ik niet veel meer gedaan heb dan rondwandelen langs de kust en in de stad.
    Ik had het geluk nog een tour kunnen boeken voor morgen want het meeste blijkt volgeboekt te zijn. Nu wat uitrusten.

Tour

July 18, 2022 in Portugal ⋅ ☀️ 21 °C

Ik had vandaag een jeep tour geboekt, maar het weer zag er weer niet zo ideaal uit, de wolken gingen opnieuw zeer laag waardoor je niet veel zag. In de namiddag klaarde het gelukkig wat op.
    De jeep tour was ideaal, gezien het een kleine groep was van 7 mensen, toevallig allemaal belgen en nederlanders. Dit had soms het gevolg dat ik de enige was die naar de gids aan het luisteren was en de rest aan het zeveren. Een van de belgen was vroeger radio presentator en kon dus onafgebroken kletsen.
    De eerste stop, cede citades, lag in de wolken jammergenoeg, het is een van de mooiste plekken van het eiland. Bij de grootste vulkaan hadden we meer geluk, de wolken trokken net weg en gaven een prachtig zicht. Het is een actieve vulkaan, waardoor je op sommige plaatsen wat rook uit de grond ziet komen.
    Daarna stopten we nog voor wat andere uitzicht punten maar merendeel van de dag was in de jeep langs aarden wegeltjes racen en naar de vele hortensias kijken langs de weg.
    Morgen een vroege vlucht rond 8u30, dus eten en vroeg slapen.

Vlucht porto

July 19, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 22 °C

De ochtend begon wat spannender dan ik wilde. Mijn vlucht was om 8:30, en om 5:30 stond ik al uit te checken aan het hotel en vroeg ik om een taxi te bellen. Maar die taxi kwam maar niet, er waren er te weinig en ik had geen dag op voorhand gereserveerd, wat blijkbaar aangeraden is daar. Een uur later begon ik toch al wat zenuwachtig te worden, maar nadat de receptionist van het hotel voor de derde keer de taxi centrale opbelde om te vragen waar gij bleef had ik prijs. Doordat ik altijd een ruime marge neem op onbekende plaatsen was ik nog te vroeg op de luchthaven.
    De rest van de dag verliep zoals het moet. Gezien ik mijn goesting had van taxi's en er een grote wachtrij was nam ik de metro naar het centrum om dan nog een half uurtje te voet naar het hotel te wandelen. Licht reizen heeft zijn voordelen. Porto is op het eerste zicht mooier dan Lissabon, en veel aangenamer wandelen langs het water. Wel is het moeilijk om een café te vinden met fris bier, maar misschien moet ik niet zoeken in de straat met alle porto huizen.
    Het hotel is perfect gelegen op een straat van het water achter de sandeman brouwerij en andere porto huizen. Langs dezelfde kade is ook een foodhal te vinden die ik natuurlijk al getest heb. De stad zelf is aangenamer om te wandelen dan Lissabon, maar wel behoorlijk op en neer. Veel heb ik niet meer gedaan vandaag, mijn boek was te spannend, morgen ga ik wat zaken bezoeken.