Satellite
Show on map
  • Day 2

    Jakarta rondrit

    April 27 in Indonesia ⋅ ☁️ 31 °C

    Na een goede nacht en ontbijt kon ik er weer tegenaan. De gids kwam mij oppikken aan het hotel en na nog een stop om de enige andere persoon in de tour op te pikken reden we naar de grote moskee, de grootste in zuid oost Azië, met een capaciteit van 100 000 mensen. Het eerste dat mij opviel was dat ze niet moeilijk doen over sluiers, toeristen mogen gerust zonder naar binnen. De moskee was door zijn grootte de moeite, maar vrij sober van interieur. De kathedraal er recht tegenover was de tweede stop, maar die was vrij kort want er was een trouw gaande. Mijn medereiziger moest echter dringend bidden, dus we stopten even aan een mariabeeld zodat gij zijn ding kon doen.

    Het onafhankelijkheids monument was de derde stop, een betonnen toren van 125m die niet echt mooi is. Het interieur vertelde de geschiedenis van Indonesië met behulp van maquettes, wat wel de moeite was.
    Gelijk bij elke tour moet er weer iets om te kopen tussen zitten, en deze keer kregen we uitleg over het maken van traditionele poppen voor schaduw theater. Ik heb mij toch laten verleiden om een houten masker te kopen om aan de muur te hangen gezien de prijs goed meeviel, en ze zijn echt mooi.
    Een groot deel van de tijd zaten we wel in de auto, jakarta is een file stad. Het viel mij op dat er mensen op straat auto's tegenhouden om andere door te laten en daarvoor fooien kregen.
    De laatste stop was het oude centrum, batavia, gebouwd door de Nederlanders en de plaats waar de jeugd samenkomt tijdens het weekend. Daar hebben we goed gegeten en gekeken naar het leven in de straat. Zeer veel straatartiesten, en je kon een Hollandse fiets huren om een toertje rond het plein te fietsen. Ergens anders zou ik niet fietsen in deze stad, indien je niet doodgereden wordt, dan stik je wel van de uitlaatgassen.
    De avond heb ik geëindigd in molly's garden, een gezellige plaats waar ze jammergenoeg niet weten dat bier koel moet zijn. Morgen vroeg op voor de trein naar yogjakarta.
    Read more