Satellite
Show on map
  • Day 7

    Roskilde, Kathedraal en Paleis

    September 19, 2023 in Denmark ⋅ 🌬 15 °C

    Eigenlijk had ik twee dagen gepland in Kopenhagen, maar die lange stadswandeling met die klim de Rundetarn op van gisteren hadden er toch wel ingehakt. Ik had er niet zoveel puf meer in om nog een dag in de stad rond te wandelen, alles wat ik echt wilde zien had ik gisteren al gehad.

    En dus besloot ik een eindje verderop de Kathedraal van Roskilde te gaan bekijken. Volgens de boekjes is dit één van de belangrijkste plaatsen van het land, er liggen talrijke Deense koningen en koninginnen begraven (waaronder Harald Blauwtand, ja ja daar is Bluetooth naar vernoemd!). Roskilde was ook eens de hoofdstad van Denemarken.

    Ik toets het adres van de kathedraal in de navigatie in, maar vergeet dat die nog op "vermijd snelwegen" staat. Resultaat is een weg van 40 kilometer met zoveel stoplichten dat het aantal stoplichten in Den Haag daarnaast verbleekt. En dat wil wat zeggen...... De dag begon zonnig, maar later werd het wisselvalliger. Toch heb ik in Roskilde nog mooie zonnige plaatjes kunnen maken voor ik de kathedraal in ging.
    Read more